Hej! i under sommaren nu upptäckte vi att det droppade ner fukt ifrån frigolit taket ifrån matkällaren, jag öppnade upp trallen idag som förra ägaren lagt och upptäckte att det inte låg någon takpapp under,det framgick när vi köpte huset att färg och putsläpp finns på källarvägar och att källarens utvändiga fuktskydd bör förbättras. Det var vi med på dock framgick inget om innertaket i matkällaren eller saknaden utav papp .Är det någon ide att gå vidare med detta och isåfall hur ? Tack på förhand !

• Bild som visar en trätrall intill en putsad tegelvägg, med en borrmaskin till höger och tydliga vattenfläckar på brädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av matkällarens frigolittak där fukt har börjat droppa ner, med hyllor fyllda med mattor och förvaringslådor längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Troligen inte värt att gå vidare med de uppgifterna från köpet och det gamla huset.

Är det någon dyr skada eller är det bara att avfukta källaren och ordna med tätskikt för källaren enligt plan?

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Det blir att lossa hela golvet på altan och lägga tätskikt jag vet inte tyvärr inte hur stor skadan är ännu.

Claes Sörmland
Satsa på tjock gummiduk, typ EPDM-gummi. Svårt att få tätt med tjärpapp.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jag tvivlar på att det helt saknas fuktskydd i det betongtaket. Det är vanligt att den finns under övre lagret med betong/puts. Det är dock vanligt att det börjar läcka efter några tiotals år.

• Gilla
plåtrickard och 3 till
  • Laddar…
Känns ju tveksamt med dolt fel när det fanns olika tecken som hade kunnat motivera närmre undersökning..... Eller det är så det brukar sägas ...🤔

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Som de andra sagt redan så finns det tydliga tecken på att något är fel. Invändig isolering är ju också ett tecken på att konstruktionen inte är enligt boken.

Man kan ju alltid kontakta säljaren eller mäklaren och lägga ett anspråk om man anser sig lurad som ett första steg.

På vår 70-tals villa med "inbyggd" balkong låg det stenplattor i sand och under sanden ca. 30-40mm av avjämningsmassa för fall (som var helt söndersprucken) och under det fanns det takfilt som tätskikt.
Det är möjligt att det finns tätskikt alltså, som man inte ser.
Du bör undersöka det så att du inte lägger dubbla tätskikt!

Kanske dum fråga men hur går man tillväga för att undersöka om tätskikt finns?

Claes Sörmland
F Favete1 skrev:
Kanske dum fråga men hur går man tillväga för att undersöka om tätskikt finns?
Man kan borra med en enkel borrhammare och en stor betongborr och inspektera i hålet. Jag ser skrovligt tegel så det är 60-70-tal antar jag. Tätskiktet är då vanligen ett tunt svart påmålat bitumenlager som ligger under betonggjutningen.

Det kan ju också vara en senare pågjutning och då kan det vara t ex en rollbart dispertionstätskikt.

• Gilla
Favete1
  • Laddar…
Det stämmer det är ett 70tals hus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.