M Mjärn skrev:
Och var brukar stamröret sitta?
Omöjligt att säga utifrån din skiss, men någonstans från befintlig WC-stolsplacering, det är den enda enheten med 110-anslutning
 
E Erik Salhammar skrev:
Det är bara privatpersoner som inte behöver utbildning eller certifikat.
Firmor ska ha papper på detta.
Har du källa på det påståendet?
 
E Erik Salhammar skrev:
Det är bara privatpersoner som inte behöver utbildning eller certifikat.
Firmor ska ha papper på detta.
Nej, firmor behöver inte ha det heller.
 
J Josel skrev:
Din stam sitter i väggen mellan Tvättstuga och wc enligt ritning, inte helt orimligt men svårt att säga att det är verklighet utan att vara på plats
Men då borde man väl kunna ändra rör på plats i väggen?
 
M Mjärn skrev:
Jag har pengar att bränna på detta.
Perfekt, ta in duktigt folk på timme och låt de göra avlopps flytten utan att behöva tänka på kostnaderna.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Men då borde man väl kunna ändra rör på plats i väggen?
Se bara till att hantverkarna gör det enligt avtal som skall följa dagens regler och förtydliga i avtalet att toalettstolen inte skall ha mindre än 110mm rör någonstans så kör bara. Sedan får du såklart även avtala estetik, tex rördragning av vatten mm.
Badrum är lömska så se till att gå igenom och ha på mail vad ni kommit överens om utöver avtalet. Även detaljer som duschblandare, skall rören tex komma ut från väggen i en bockfixtur? Skall du ha takdusch med dolda rör? Vanlig golvbrunn eller tex väggbrunn. Gå igenom allt i lugn och ro för det är dyrt att ändra efteråt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Perfekt, ta in duktigt folk på timme och låt de göra avlopps flytten utan att behöva tänka på kostnaderna.
Men när jag har rivit så måste badrummet upp rätt så snabbt efteråt. Jag kan inte riva och låta det stå så flera månader.

Sen verkar det svårt att ta in duktigt folk. Det är svårt att veta vilka som är duktiga i och med att alla säger emot varandra på det mesta.
 
P PHPersson skrev:
Se bara till att hantverkarna gör det enligt avtal som skall följa dagens regler och förtydliga i avtalet att toalettstolen inte skall ha mindre än 110mm rör någonstans så kör bara. Sedan får du såklart även avtala estetik, tex rördragning av vatten mm.
Badrum är lömska så se till att gå igenom och ha på mail vad ni kommit överens om utöver avtalet. Även detaljer som duschblandare, skall rören tex komma ut från väggen i en bockfixtur? Skall du ha takdusch med dolda rör? Vanlig golvbrunn eller tex väggbrunn. Gå igenom allt i lugn och ro för det är dyrt att ändra efteråt.
Aa jag ska först ta in en firma som känns rätt och är inom min budget. Sedan ska allt sånt göras. Men ja, ska det bytas till 110-rör vid stammen så är det bra om det står.
 
M Mjärn skrev:
Aa jag ska först ta in en firma som känns rätt och är inom min budget. Sedan ska allt sånt göras. Men ja, ska det bytas till 110-rör vid stammen så är det bra om det står.
Ja för 90rör är inte helt ovanligt. Fungerar oftast bra men såklart större risk för stopp.
 
P PHPersson skrev:
Ja för 90rör är inte helt ovanligt. Fungerar oftast bra men såklart större risk för stopp.
90-rör vid stammen menar du?
 
E Erik Salhammar skrev:
Firmor ska ha papper på detta.
Ska? Enligt vem? Eller tycker du bara att det ska vara så?
 
  • Gilla
MrKari och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och det omvända är också en bra fråga att ställa.
E Erik Salhammar skrev:
Det är bara privatpersoner som inte behöver utbildning eller certifikat.
Firmor ska ha papper på detta.
Det är helt valfritt.
Dock anser ju många firmor att det är värt att ordna med de olika certifikaten då många beställare kräver dessa, särskilt när det kommer till kommuner, regioner, stora fastighetsägare osv, kunder som många firmor värderar högt.
 
Mikael_L
Mjärn, jag tycker att du ska börja lyssna lite mer noga på alla råden här, t.ex. från:
S skalman76 skrev:
Men mitt tips är ändå att om du ska ansluta WC-stolen mot den gamla golvbrunnen så måste det avloppsröret bilas bort så långt som krävs för att hitta 110-mm stamröret
Eller andra.

Jag blir oroad över att du kan vara på väg rakt in i ett riktigt hantverkarhelvete, om du fortsätter att söka och lita på fel firma.
Jag kan absolut ha missuppfattat hur du tänker, men ta råden här på allvar, om flera firmor ser problem, men en ser inga problem alls, så är det nog dags att granska noga hur de tänker ordna det, och vara väldigt noga med avtal, och absolut inte betala en enda krona innan allt är klart och besiktigat. Och det bör nog övervakas lite under jobbets gång också, så det inte plötsligt finns en 75mm rörstump till toan kvar, ingjuten i golvet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mjärn, jag tycker att du ska börja lyssna lite mer noga på alla råden här, t.ex. från:

Eller andra.

Jag blir oroad över att du kan vara på väg rakt in i ett riktigt hantverkarhelvete, om du fortsätter att söka och lita på fel firma.
Jag kan absolut ha missuppfattat hur du tänker, men ta råden här på allvar, om flera firmor ser problem, men en ser inga problem alls, så är det nog dags att granska noga hur de tänker ordna det, och vara väldigt noga med avtal, och absolut inte betala en enda krona innan allt är klart och besiktigat. Och det bör nog övervakas lite under jobbets gång också, så det inte plötsligt finns en 75mm rörstump till toan kvar, ingjuten i golvet.
Men hur vet jag att de inte vet vad de håller på med? Hur ska jag som totalt okunnig veta? Firman har bra rykte och är seriös.
 
Mikael_L
Ja det är ju förstås inte lätt om man inte kan sakerna själv.
(Och det brukar ju vara en anledning till att man lejer bort jobb).

Men nu tror jag väl egentligen att du har fått tillräckligt med varningar i alla fall, så frågan har ju mer gått över till hur du går vidare.

Men mer koll på vilken lösning de egentligen föreslår, lite mer detaljerat är en bra början, sen får du väl diskutera denna med folk du känner som kan mer, eller här på forumet.

Du har väl nu fått lite koll på vilka rördimensioner som krävs i de olika delarna av avloppssystemet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.