M Mjärn skrev:
Sonden? Inget som något av företagen har pratat om. Ingen har nämnt något om hur djupt rören ligger. Hur ska de veta det?
Lita på dem som kan göra det, det är inte direkt raketforskning. 110 röret är ok till duschen. Alltså kvarstår att mäta hur djupt/långt de behöver bila det andra avloppet för att ansluta till ett 110 rör. Det krävs ingen specialutrustning för det.
Var mer noga med att de utför arbetet snyggt och korrekt.
 
M Mjärn skrev:
Sonden? Inget som något av företagen har pratat om. Ingen har nämnt något om hur djupt rören ligger. Hur ska de veta det?
Riv ditt badrum först, bila bort hela plattan i badrummet så ser man hur de är gjort. Så kommer lösningen enklast
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Jag ska renovera badrummet. Jag har tagit in 5 firmor som tittar på jobbet. 4 av 5 sa att det blir jättesvårt att byta plats på toaletten och duschen. Den sista firman kom med en jättebra lösning som inga av de andra firmorna kom med. Vissa VVS-gubbar stod mest och kliade sig i håret medan andra sa att det blir svårt att lösa.

Har inte alla VVS-hantverkare liknande kompetens?
Jag har upplevt samma sak, sen pratade jag med en kamrat i branschen som jobbar på annan ort som sa " men det fattar du väl själv".. han pekade på klassiska många med liten peng, istället för få med stor peng. Kliva in i ett badrum. Kasta bort gammalt,montera upp nytt på samma ställe (enkelt uttryckt) går fort. Bygga om tar tid, dvs låser upp folk.

Sen om han sitter på fakta o hela sanningen låter jag vara osagt. Men han har varit i den branschen 15+ år både som egen o anställd.
 
  • Gilla
anka11
  • Laddar…
J Josel skrev:
Hur de vet det? Ja, genom att sonda.. Lyssna inte på den som säger att de inte behöver bila djupt. Isåfall är det bättre att ta höjd och räkna med ner till gruset. En sond är en manick som påminner lite om en metalldetektor som hittar rören, hur de går och hur djupt ner rörbotten är.
Ingen av företagen som var här har gjort detta.

Jag blir bara mer och mer förvirrad efter att alla säger olika om allt.
 
L Lechuza skrev:
Riv ditt badrum först, bila bort hela plattan i badrummet så ser man hur de är gjort. Så kommer lösningen enklast
Problemet är att om jag river allt så är det ju bra om ett företag redan är anställt. Annars står ju badrummet så när det är svinkallt ute och inget företag har tid att ta sig ann arbetet fören om några månader.
 
P PHPersson skrev:
Lita på dem som kan göra det, det är inte direkt raketforskning. 110 röret är ok till duschen. Alltså kvarstår att mäta hur djupt/långt de behöver bila det andra avloppet för att ansluta till ett 110 rör. Det krävs ingen specialutrustning för det.
Var mer noga med att de utför arbetet snyggt och korrekt.
Detta mer 110-rör.. Ska det inte bytas ända till gatan då? Hur skulle det vara möjligt att byta till ett större rör för toaletten som flyttas till duschen?
 
M Mjärn skrev:
Okej varför sa företaget att det går då? De har finfina recensioner och är ett av områdets största företag.
Jag har bara jobbat med det här i 30 år så vad vet jag? 🙄 Om 4 säger nej och 1 säger ja, så hade jag nog litat på de 4… Vet inte varför de sa så, kanske för att vara tillmötesgående. Men faktum kvarstår att man ansluter inte en WC-stol mot en tidigare golvbrunn, rördimensionerna är fel helt enkelt.
 
  • Gilla
Husafixaren och 5 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Detta mer 110-rör.. Ska det inte bytas ända till gatan då? Hur skulle det vara möjligt att byta till ett större rör för toaletten som flyttas till duschen?
Gatan? Det kan bli långt för vissa då. Nä det räcker till den punkten där 75mm röret övergår till 110mm.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Det känns som att alla firmor har sagt olika saker. En firma säger att man ska bila ända ner till gruset, medan en annan firma säger att man inte behöver borra så djupt. En firma säger att man kan byta plats på dusch och toa, men de andra säger inte något om det. Vissa kan inte säga hur det ser ut i väggen, medan andra kan säga något om det. Verkligen ALLA säger olika om ALLT. Hur ska jag veta vilket företag som kan sin sak? Helt bedrövligt.
Ja det gör inte saken enklare. Gissningsvis är det för att de helt enkelt inte vet. Men mitt tips är ändå att om du ska ansluta WC-stolen mot den gamla golvbrunnen så måste det avloppsröret bilas bort så långt som krävs för att hitta 110-mm stamröret
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
S skalman76 skrev:
Jag har bara jobbat med det här i 30 år så vad vet jag? 🙄 Om 4 säger nej och 1 säger ja, så hade jag nog litat på de 4… Vet inte varför de sa så, kanske för att vara tillmötesgående. Men faktum kvarstår att man ansluter inte en WC-stol mot en tidigare golvbrunn, rördimensionerna är fel helt enkelt.
De första 4 sa ingenting alls om det. De tog inte ens upp det.

Några kunde inte säga något alls fören väggen är uppbruten.

Hur ska jag veta vilket företag jag kan lita på? Ett företag säger att golvvärme går att lägga men blir svindyrt att ha igång, medan ett annat säger att det inte alls blir så dyrt.

Ingen har sondat för att veta hur djupt rören är. Ska firmorna inte göra det innan de kan säga något kring vad som behöver göras? Gör man inte det för att kunna ge offert?
 
S skalman76 skrev:
Ja det gör inte saken enklare. Gissningsvis är det för att de helt enkelt inte vet. Men mitt tips är ändå att om du ska ansluta WC-stolen mot den gamla golvbrunnen så måste det avloppsröret bilas bort så långt som krävs för att hitta 110-mm stamröret
Och var brukar stamröret sitta?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men de har i regel inga krav på någon auktorisation eller liknande. Att de har krav på fackmannamässigt utförande är väl tämligen självklart?
Det är bara privatpersoner som inte behöver utbildning eller certifikat.
Firmor ska ha papper på detta.
 
M Mjärn skrev:
Jag vet inte hur jag ska kunna välja företag när alla säger olika om allt.
Gör jobbet själv istället, om du inte har tillräckligt kompetens sen innan är det dax att läsa på, fråga här och ta reda på hur det ska göras, när du sen gjort jobbet har du sannolikt ökat din egen kompetens och sparat en hel del pengar.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gör jobbet själv istället, om du inte har tillräckligt kompetens sen innan är det dax att läsa på, fråga här och ta reda på hur det ska göras, när du sen gjort jobbet har du sannolikt ökat din egen kompetens och sparat en hel del pengar.
Kommer aldrig utsätta mig för det. Jag har pengar att bränna på detta.
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Och var brukar stamröret sitta?
Din stam sitter i väggen mellan Tvättstuga och wc enligt ritning, inte helt orimligt men svårt att säga att det är verklighet utan att vara på plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.