Alfredo Alfredo skrev:
Passa dig bara för de som bygger korthus...
Så sant. Men kan kreatörer förklara hur han skall lösa problemet på ett trovärdigt sätt, är det troligt att han också gör det.

En kompis hade en mekanisk verkstad med en hiskelig vinst, för att de löste problem de andra inte klarade av.
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Så sant. Men kan kreatörer förklara hur han skall lösa problemet på ett trovärdigt sätt, är det troligt att han också gör det.

En kompis hade en mekanisk verkstad med en hiskelig vinst, för att de löste problem de andra inte klarade av.
Ja att kunskapsnivån kan skilja väldigt mycket är vi helt överens om!
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
I Intet skrev:
Antagligen för att de är okunniga, ointresserade och blasse'.

Själv tjänar jag nu på ålderns höst, tredubbla lönen i samma yrke jag alltid haft, just för att jag gör det de övriga inte klarar av. En del har inte talang nog. En del är inte intresserade och en del är primadonnor.
Så mitt tips -satsa på han som bygger väderkvarnar och inte på de som bygger vindskydd.
Jag kanske ska satsa på att betala en besiktningsman som följer processen
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Ingen aning. Men de ska använda PEX. Men vissa av firmorna ville ha utanpåliggande rör..
Är det dom som pratar PEX eller var det din uppfattning? Avloppet ser jag som det stora frågetecknet och det är ju varken utanpåliggande eller PEX.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Är det dom som pratar PEX eller var det din uppfattning? Avloppet ser jag som det stora frågetecknet och det är ju varken utanpåliggande eller PEX.
Enligt de sistnämnda som kom med den smarta lösningen så är det inte så mycket jobb med avloppet.

De pratade PEX också. Att de sätter VVS i en låda på väggen.
 
Har fått en offert. Ska man godta att de ger ett fast pris men om det dyker upp oväntade kostnader så får jag betala ytterligare pengar (timpris)?
 
M Mjärn skrev:
Har fått en offert. Ska man godta att de ger ett fast pris men om det dyker upp oväntade kostnader så får jag betala ytterligare pengar (timpris)?
Så är det alltid mer eller mindre.
Fråga dom vad "oväntade kostnader" kan tänkas vara....
Det står i offerten att allt arbete sker enligt branschregler?
 
Mikael_L
Det verkar vara en dåligt skriven offert.

När jag lämnar offerter (inte så ofta dock, och jag är skitkass på att skriva sådana, drar mig verkligen för det) så brukar jag dels lista vad som ingår i anbudet (på en någorlunda kortfattat och vettigt sätt) och sen, vid behov, vad som inte ingår i anbudet, dvs dels om det är extra kostnader som jag inte vill inkludera i anbudet, eller risk för sådana, dels någon slags friskrivning för det dolda som vissa jobb är behäftade med, och något om hur detta löses vid arbetets genomförande.

Jag vill verkligen inte bygga in tolkningstvister i mina offerter, utan det ska framgå vad som är offererat, och vad som inte ingår eller friskrivs från, och gärna lite hur sånt sen löses ifall det blir problem.
 
  • Gilla
Artemisia och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så är det alltid mer eller mindre.
Fråga dom vad "oväntade kostnader" kan tänkas vara....
Det står i offerten att allt arbete sker enligt branschregler?
Det står inte något om branschregler i offerten nej. Ska det stå där?
 
M Mjärn skrev:
Det står inte något om branschregler i offerten nej. Ska det stå där?
Ska ni använda hantverkaravtalet?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Att fråga runt tills man hittar en ja-sägare kan vara vanskligt.

Jag misstänker att kompetensförhållandena är de omvända mot vad du insinuerar.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ska ni använda hantverkaravtalet?
Hantverkaravtalet? Vi ska få offert och sedan godkänna någon och sen kör vi.
 
J Jaggatagga skrev:
Att fråga runt tills man hittar en ja-sägare kan vara vanskligt.

Jag misstänker att kompetensförhållandena är de omvända mot vad du insinuerar.
Tror snarare att det handlar om rutin. De första hantverkarna stod utan att ha någon aning om något medan de sista kom med en smart lösning som låter rimlig. De första hantverkarna verkade inte veta att det gick att använda toalettens avlopp till duschen.
 
M Mjärn skrev:
Det vet jag inte än.
Speciallösningar har en tendens att bli dyrare.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Speciallösningar har en tendens att bli dyrare.
Men detta är ingen speciallösning. Det är det billigare och det smartaste alternativet. Eller skulle du valt att bila på annat sätt än det jag beskrivit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.