Poängen är att en UPS bör innehålla en jordfelsbrytare dock med optionen att man kan deaktivera den.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- The UPS output a.c. circuit shall be referenced to the protective earth of the equipment as required by the AC power distribution system in which the UPS is intended to operate.
Det här säger väl att den skall fungera på samma sätt som matande nät.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- The bonding of the protective earth and neutral conductors applies to all modes of operation of the unit. The physical bonding point may be external to the UPS.
Det här borde innebära att jord får vara knuten till neutral utanför UPS:en. Jag försöker komma på hur det skulle kunna vara ok för dem att vara knutna till varandra i UPS:en. Om vi tänker oss en hypotetisk UPS innehållande en fulltransformator som är med i kretsen vid normal drift. Skulle det då vara ok eller rent av ett krav för utgången på den att ha en ände av sekundärlindningen kopplad till jord?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- The output a.c. circuit of a pluggable type A or pluggable type B UPS that is not a separately derived source during the normal mode of operation is not required to be bonded in the stored energy mode of operation. Refer to Annex V/RD for grounding supplied from separately derived a.c. sources.
Det här får jag till att om vi har en off line-UPS som i normala fall bara släpper strömmen rakt igenom så krävs inte en koppling mellan nolla och jord när den går i reservkraftläge.

Jag tolkar det som att utgången på UPS:en får vara helt isolerad från jord i reservkraftdrift. Och då saknas ju förutsättningarna för en jordfelström att uppstå vid ett enkelt jordfel.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- Protection against excess currents, short circuits and earth faults in input and output circuits shall be provided, either as an integral part of the equipment or as part of the building installation.
Det här känns ju också som en åtskillnad mellan normal drift och reservkraftläge. Jordfelsskyddet måste inte sitta i UPS:en utan får vara en del av övrig installation i byggnaden. Och är det i form av en jordfelsbrytare på matningen så kan den ju omöjligen skydda i reservkraftläge. Eller är det bara när vi pratar om fasta installationer av UPS:er och att man då kan ha en separat jordfelsbrytare efter UPS:en?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte om jag hänger med, men jag tror inte vi är oense. Om TN-systemet skapas utanför byggvagnen så är jag med på att ett jordtag behövs.
Där tror jag också att vi är ense. Jag menade att TS apparat som är avsedd att vara portabel och användas fristående kan antas att den kommer att användas av många utan jordtag eller stomanslutning. Och därför kan den inte utföras som TN.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det här säger väl att den skall fungera på samma sätt som matande nät.
Det är vad jag tror och hoppas på att man ska tolka det som, dvs att UPSen ska ha ett fungerande jordfelsskydd i batteridrift.
A Avemo skrev:
Det här borde innebära att jord får vara knuten till neutral utanför UPS:en. Jag försöker komma på hur det skulle kunna vara ok för dem att vara knutna till varandra i UPS:en. Om vi tänker oss en hypotetisk UPS innehållande en fulltransformator som är med i kretsen vid normal drift. Skulle det då vara ok eller rent av ett krav för utgången på den att ha en ände av sekundärlindningen kopplad till jord?
Vad står i din bruksanvisning?
A Avemo skrev:
Det här får jag till att om vi har en off line-UPS som i normala fall bara släpper strömmen rakt igenom så krävs inte en koppling mellan nolla och jord när den går i reservkraftläge.
Det kan ha att göra med att en UPS alltid(?) är ansluten till nätet, även när nätet är strömlöst. Det kanske drar nytta av dess skyddsjord och dess koppling till nollan?
A Avemo skrev:
Jag tolkar det som att utgången på UPS:en får vara helt isolerad från jord i reservkraftdrift. Och då saknas ju förutsättningarna för en jordfelström att uppstå vid ett enkelt jordfel.
Men annex V i IEC 60950-1 beskriver inget sådant jordfritt system.
A Avemo skrev:
Det här känns ju också som en åtskillnad mellan normal drift och reservkraftläge. Jordfelsskyddet måste inte sitta i UPS:en utan får vara en del av övrig installation i byggnaden. Och är det i form av en jordfelsbrytare på matningen så kan den ju omöjligen skydda i reservkraftläge. Eller är det bara när vi pratar om fasta installationer av UPS:er och att man då kan ha en separat jordfelsbrytare efter UPS:en?
Om UPS går från ett TN-system till ett galvaniskt isolerat system när nätet tappar ström så anser jag att man som brukare måste känna till det eftersom det innebär restriktioner för användning av klass I-apparater. Schukouttaget med sina jordbleck ger falska signaler. Vad står i din bruksanvisning?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad står i din bruksanvisning?
Har ingen bruksanvisning. Funderingen var mer allmän än specifik för min UPS. Min UPS fungerar inte så som mitt exempel stipulerade.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan ha att göra med att en UPS alltid(?) är ansluten till nätet, även när nätet är strömlöst. Det kanske drar nytta av dess skyddsjord och dess koppling till nollan?
Man använder ibland UPS:er för att köra hissar till närmaste plan i händelse av strömavbrott. Min erfarenhet från denna användning är att utgången från en UPS aldrig är ansluten till nätet när nätet är strömlöst. Och om den skall kunna matas med stickpropp så kan den inte gärna vara det. Man får inte bakmata nätet och man vet inte vilken av de matande ledarna som är neutral. Det finns en säkerhetskrets på hissen som måste matas via UPS:en. Och för att denna skall ha fungerande jordfelsskydd vid reservkraft kopplar vi ihop in- och utgående nolla på UPS:en och har en jordfelsbrytare efter.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om UPS går från ett TN-system till ett galvaniskt isolerat system när nätet tappar ström så anser jag att man som brukare måste känna till det eftersom det innebär restriktioner för användning av klass I-apparater. Schukouttaget med sina jordbleck ger falska signaler. Vad står i din bruksanvisning?
Är den kopplad i ett uttag så finns ju fortfarande skyddsjorden framdragen till uttaget på UPS:ens utgång. Det är bara fas och nolla som tappar kontakten med nätet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad står i din bruksanvisning?
När jag söker på modellnumret på min UPS hittar jag detta:
https://www.ablerex.com.tw/upload/pddownloadfs1806082628174703.pdf
https://www.ups-service.by/PDF/22_Amulex/jupiter_en.pdf
Ganska tunt för att kalla bruksanvisning. Men i tabellen finns kategorin "protection". Där nämns "overload" och "short circuit". Detta vid både normal drift och batteridrift. Men det står ingenting om jordfel. Min uppfattning är att om en UPS är kopplad till ett uttag som skyddas av jordfelsbrytare och ett jordfel uppstår efter UPS:en så kommer jordfelsbrytaren att lösa, UPS:en går över i batteriläge och prylen som orsakade jordfelet kommer att fortsätta att matas med ström från UPS:en. Kanske ytterligare ett exempel på att saker inte blir som man är van när man har med reservkraft att göra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vill börja med att säga att jag lever och ursäkta min frånvaro av utlovade uppdateringar. Det beror på sjukdom, familj och annat. Bjuder på två bilder på arbete som utfördes innan allt detta. Bild ett visar centralen med noll-skenan och en db borttagen. Bild två visar anslutningsdosa med schucko-kontakt

När kroppen förhoppningsvis återhämtar sen i framtiden vill jag återuppta projektet om det känns meningsfullt. Under tiden har jag funderat på om det öht. Kan fungera med nuvarande utrustning. Jag tänker specifikt på att huvudbrytaren (med 3-pol) kanske inte fungerar med bara 2-pol anslutna?
 
  • Elektrisk central med tre märkta brytare, kablar i olika färger och noll-skena upptill. En db är borttagen och kablar är lösa och inte anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En väggmonterad anslutningsdosa med vit och svart elkabel, samt ett grått kabelskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kamomillacity skrev:
huvudbrytaren (med 3-pol) kanske inte fungerar med bara 2-pol anslutna?
Ser inga problem med att huvudbrytaren endast används för 2-poler.

Det som du troligen behöver ta tag i är att införskaffa 2-poliga automatsäkringar för det som skall anslutas. (enl tidigare diskussion)

Om du fortfarande skall ansluta batteriverket så kan det vara värt att montera en Shucko intagshane på en bräda som täcker de andra uttagen så att ingen lockas att ansluta andra saker den vägen. Ev kan man lägga på ett extra Shucko-hane som inte ansluts för ren mekanisk stabilitet.
 
  • Gilla
kamomillacity
  • Laddar…
Jag förstår att det är svårt att hänga med i alla diskussioner i tråden, men du är just nu inne på fel väg. För att driva en fast anläggning för normalt bruk, om än liten, så krävs skyddsjord. Det "finns" inga ojordade fasta anläggningar i bostäder.

Din UPS-liknande powerbank ger ingen skyddsjord och jag ser inget enkelt, säkert och användarvänligt sätt att skapa en skyddsjord från den.

Den enda rimliga lösningen i ditt fall är ett grenuttag från powerbanken uttag och som matar några , väl valda förbrukare i boden, företrädesvis dubbelisolerade sådana.

Ska du mata flera skyddsjordade förbrukare så kan du höja säkerheten lite genom att använda en portabel JFB för var och en av dem. Även de dubbelisolerade apparaterna kan få en JFB, fast gemensam för dem alla.

En mer kostsam lösning är byte av strömkälla till något som stöder matning av en fast anläggning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag förstår att det är svårt att hänga med i alla diskussioner i tråden, men du är just nu inne på fel väg. För att driva en fast anläggning för normalt bruk, om än liten, så krävs skyddsjord. Det "finns" inga ojordade fasta anläggningar i bostäder.

Din UPS-liknande powerbank ger ingen skyddsjord och jag ser inget enkelt, säkert och användarvänligt sätt att skapa en skyddsjord från den.

Den enda rimliga lösningen i ditt fall är ett grenuttag från powerbanken uttag och som matar några , väl valda förbrukare i boden, företrädesvis dubbelisolerade sådana.

Ska du mata flera skyddsjordade förbrukare så kan du höja säkerheten lite genom att använda en portabel JFB för var och en av dem. Även de dubbelisolerade apparaterna kan få en JFB, fast gemensam för dem alla.

En mer kostsam lösning är byte av strömkälla till något som stöder matning av en fast anläggning.
Jag har vägt för/emot att bara köra den vägen, dvs. grenuttaget. Dvs. det tycks inte finnas några säkerhetsmässiga- eller praktiska vinster med att koppla "omvägen" via en elcentral, tycks vara konsensus. Vad som börjar tilltala mig mer och mer är att bara färdigställa projektet med "grenuttag-metoden" just nu med enklast möjliga medel (av orsakerna i inlägget i söndag). Dessutom kostar det mig inget då jag har det som krävs för att få igång det på nolltid.

Som en fotnot kan det nämnas att ecoflow säljer något som de kallar jordadapter men jag blir inte klok på funktionen, det finns inget järnspett. Kommer alltså EJ köpa något sådant eller utforska det mer, utan det hör till avdelningen kuriosa men kanske intresserar de som stött och blött frågan här i tråden: https://eu.ecoflow.com/products/portable-power-station-grounding-adapter
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det gör du rätt i. Utan att veta exakt hur denna "jordadapter" för 1000 kr fungerar tekniskt så skulle jag hålla mig långt långt borta från den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den kopplar ihop ena pinnen i pluggen med jordpinnen.

Det finns elbilar som inte kan laddas om jorden flyter.

Det finns pluggar för just det.

bonding plug to get the power to flow to an electric vehicle (EV) or Furnace or RV that is looking for a Ground-Neutral Bond

https://www.ebay.com/itm/275760206791
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Den kopplar ihop ena pinnen i pluggen med jordpinnen.

Det finns elbilar som inte kan laddas om jorden flyter.

Det finns pluggar för just det.

bonding plug to get the power to flow to an electric vehicle (EV) or Furnace or RV that is looking for a Ground-Neutral Bond

[länk]
Men vad händer då om man kopplar in en sån utan att ha ett jordtag, och sen kopplar in skyddsjordade apparater?
 
D David__11 skrev:
Men vad händer då om man kopplar in en sån utan att ha ett jordtag, och sen kopplar in skyddsjordade apparater?
Ingenting så länge apparaterna inte är trasiga.
 
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
Ha inte otur helt enkelt. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.