nimhed nimhed skrev:
Vill du dela med dig om vad det handlar om?
Så den nya firman sa att man kan ta toan som hänger på väggen och använda ett T-rör och göra golvbrunnen där toans avlopp är.

Sen tar man gamla duschen brunn och sätter dit en toa (eller bilar lite uppåt och sätter toan där).
 
  • Handritad skiss som visar hur en toalett och dusch ska flyttas och golvbrunn användas, markerad med färgade linjer och text som visar nuvarande och framtida placeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjärn skrev:
Jag ska renovera badrummet. Jag har tagit in 5 firmor som tittar på jobbet. 4 av 5 sa att det blir jättesvårt att byta plats på toaletten och duschen. Den sista firman kom med en jättebra lösning som inga av de andra firmorna kom med. Vissa VVS-gubbar stod mest och kliade sig i håret medan andra sa att det blir svårt att lösa.

Har inte alla VVS-hantverkare liknande kompetens?
Du jobbar väl säkert själv med något, eller har iallafall gjort. Var alla med dina arbetsuppgifter exakt lika duktiga? Som du säkert vet och förstår så har ju olika människor olika lätt för saker och ting. Förutom det så tillkommer intelligens och sinne att se saker innan de byggts. Vidare har människor olika lång erfarenhet, och intresse för det man gör. Dessutom lyssnade väl inte heller alla lika mycket i skolan.
Så självklart kan kompetensen bland hantverkare skilja väldigt mycket. Lika mycket som inom alla yrkeskategorier.
 
  • Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Så den nya firman sa att man kan ta toan som hänger på väggen och använda ett T-rör och göra golvbrunnen där toans avlopp är.

Sen tar man gamla duschen brunn och sätter dit en toa (eller bilar lite uppåt och sätter toan där).
Lösningen är ju uppenbar? Det måste finnas skäl att fyra firmor inte föreslog det.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
G
M Mjärn skrev:
Jag ska renovera badrummet. Jag har tagit in 5 firmor som tittar på jobbet. 4 av 5 sa att det blir jättesvårt att byta plats på toaletten och duschen. Den sista firman kom med en jättebra lösning som inga av de andra firmorna kom med. Vissa VVS-gubbar stod mest och kliade sig i håret medan andra sa att det blir svårt att lösa.

Har inte alla VVS-hantverkare liknande kompetens?
Jobbet är ju inte utfört. Kompetensen är väl rimligare att bedöma i ett senare skede, alternativt ta in referenser för att göra det nu.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Är det verkligen 110 rör där brunnen finns idag? Annars skall det bilas hela vägen tills man hittar anslutningen.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
O
D Dr Benz skrev:
Är det verkligen 110 rör där brunnen finns idag? Annars skall det bilas hela vägen tills man hittar anslutningen.
Äsch! Det går med 50 mm rör också sålänge man har en fiberrik kost!
 
  • Haha
  • Gilla
AndersPS och 18 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Lösningen är ju uppenbar? Det måste finnas skäl att fyra firmor inte föreslog det.
Aa inte vet jag. De kanske inte såg den lösningen?
 
D Dr Benz skrev:
Är det verkligen 110 rör där brunnen finns idag? Annars skall det bilas hela vägen tills man hittar anslutningen.
Ingen aning. Men de ska använda PEX. Men vissa av firmorna ville ha utanpåliggande rör..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Aa inte vet jag. De kanske inte såg den lösningen?
Nej det är ju dessa två alternativ vi står inför eller hur?
Antingen är fyra firmor puckon och en firma genier eller så är det något med deras lösning som inte är bra.
Jag tycker fyra firmor är lite för många faktiskt


.
..🤔
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Ingen aning. Men de ska använda PEX. Men vissa av firmorna ville ha utanpåliggande rör..
Utanpåliggande 110-rör?
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M Mjärn skrev:
Ingen aning. Men de ska använda PEX. Men vissa av firmorna ville ha utanpåliggande rör..
PEX är väl vattenrör.

Avloppsrör från toaletten ska vara 110 mm i diameter för att minska risken för stopp i avloppet medan avloppsrör från en dusch brukar vara max 75 mm.

Gamla toaavlopp sitter ofta bara några cm från väggen medan vanliga golvbrunnar ska vara minst 20 cm från väggen. Väggnära golvbrunnar ska verkligen vara nära väggen. Gamla golvbrunnen är väl inte 6 cm från väggen som ett toaavlopp ska vara numera. Så jag måste säga att jag har svårt att förstå hur den personen tänker. Det lär inte gå att göra det godkänt utan att bila i betongplattan.

Å andra sidan har jag svårt att förstå de andra eftersom det inte är något konstigt med att bila i en betongplatta när man renoverar badrum.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Hade en rörmokare som inte lyckades installera en köksblandare. Först satte han den åt fel håll "så att man kommer åt diskmaskinsavstängningen", jag påpekade att jag ville ha den åt rätt håll...

Sen lyckades han inte koppla in diskmaskinsavtängningen och blev sur för att jag hade "något utländskt märke" och inte fm-mattson (jag hade damixa). Jag fick lösa avstängningen själv, det tog mig 15min efter att ha läst manualen som följde med.

Nu tänker man kanske att denna måste varit ny, men nej detta var en gubbe som jobbat länge på samma firma. Jag höll noga uppsikt på de kopplingarna ett bra tag.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Har inte alla VVS-hantverkare liknande kompetens?
Men alltså, vad är det som får dig att tro detta? Tycker att det mesta i vårt samhälle pekar mot exakt det motsatta.

Sen kan det finnas anledningar till att de första 4 inte såg lösningen. Kan ha varit brist på kompetens, men kan också ha varit att de såg nackdelar med denna lösning som nr 5 inte såg eller insåg. Det har jag ingen aning om. Menar mest att det måste inte alltid vara den som ropar "detta kan jag, det är lätt" som har mest koll.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Lösningen är ju uppenbar? Det måste finnas skäl att fyra firmor inte föreslog det.
Antagligen för att de är okunniga, ointresserade och blasse'.

Själv tjänar jag nu på ålderns höst, tredubbla lönen i samma yrke jag alltid haft, just för att jag gör det de övriga inte klarar av. En del har inte talang nog. En del är inte intresserade och en del är primadonnor.
Så mitt tips -satsa på han som bygger väderkvarnar och inte på de som bygger vindskydd.
 
  • Gilla
BjörnKraft och 6 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Så mitt tips -satsa på han som bygger väderkvarnar och inte på de som bygger vindskydd.
Passa dig bara för de som bygger korthus...
 
  • Haha
  • Gilla
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.