Jag ska renovera badrummet. Jag har tagit in 5 firmor som tittar på jobbet. 4 av 5 sa att det blir jättesvårt att byta plats på toaletten och duschen. Den sista firman kom med en jättebra lösning som inga av de andra firmorna kom med. Vissa VVS-gubbar stod mest och kliade sig i håret medan andra sa att det blir svårt att lösa.

Har inte alla VVS-hantverkare liknande kompetens?
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Jag ska renovera badrummet. Jag har tagit in 5 firmor som tittar på jobbet. 4 av 5 sa att det blir jättesvårt att byta plats på toaletten och duschen. Den sista firman kom med en jättebra lösning som inga av de andra firmorna kom med. Vissa VVS-gubbar stod mest och kliade sig i håret medan andra sa att det blir svårt att lösa.

Har inte alla VVS-hantverkare liknande kompetens?
nej..
har politiker det?
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 28 till
  • Laddar…
O
M Mjärn skrev:
Jag ska renovera badrummet. Jag har tagit in 5 firmor som tittar på jobbet. 4 av 5 sa att det blir jättesvårt att byta plats på toaletten och duschen. Den sista firman kom med en jättebra lösning som inga av de andra firmorna kom med. Vissa VVS-gubbar stod mest och kliade sig i håret medan andra sa att det blir svårt att lösa.

Har inte alla VVS-hantverkare liknande kompetens?
Om 4 tycker det är svårt och en säger att det är lätt, då är den den sista jag hade aktat mig för..
 
  • Gilla
  • Haha
HEM2121 och 57 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Om 4 tycker det är svårt och en säger att det är lätt, då är den den sista jag hade aktat mig för..
Den som säger att det är lätt kom med en lösning som de andra inte ens nämt. Firman är en stor firma med jättebra recensioner.
 
  • Gilla
Svante6 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Självklart har de olika kompetens, på samma sätt som kirurger, piloter, reseledare, bygglovshandläggare, skattejurister och taxichaufförer osv har olika kompetens.

Sen är de ju troligen även olika mycket sugna på att börja ett stort besvärligt jobb.
Jag känner igen mig själv där lite, jag (i rollen som elektriker) brukar vara lite slö och inte direkt kasta mig över de besvärliga jobben, där man kanske måste börja skåra och bila i betongväggar och annat.
Då brukar jag nog istället lite lätt förmå kunden att fundera över någon enklare lösning, om jag ser någon.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 11 till
  • Laddar…
@Mikael_L har en bra tanke där. Min erfarenhet är också att hantverkare inte gärna gör "det krångliga" utan "det enkla" om det är möjligt.

Finns hur många stora och små exempel som helst på det.

Det är heller inte unikt för just hantverkare. Jag jobbar med IT och säger allt som oftast att allt går att lösa, det är bara en fråga om tid och pengar. Ibland är det värt att göra något lite mer komplicerat för att man vinner annat på det. Samma med ditt badrum, det kanske är krångligt och blir dyrt, men bättre.
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja och ska jag vara ärlig så försöker jag ibland också få göra det lite mer komplicerat.
Det brukar vara av skälen:
* att det blir snyggare eller bättre
* att det ger en bättre framtidssäkerhet, dvs något jobb behöver inte göras om eller en gång till, om man tänker till och gör bättre från början.
* att funktionen blir bättre än den först tänkta.

Så det är ju inte snett fördelat så att jag alltid försöker dra den enklaste, utan någonstans tänker jag på att väga nytta och kostnad för kunden (samt liiite påverkat hur bekväm jag själv är just för tillfället).
 
  • Gilla
pacman42 och 7 till
  • Laddar…
Kompetensen är väl tillräckligt stor, annars hade de väl inga jobb.

Visst ett o annat backjobb o s v , kan väl även s k hantverkare råka ut för.
Men det är väl medräknat i totala kalkylen.
 
  • Haha
Svante6
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Den som säger att det är lätt kom med en lösning som de andra inte ens nämt. Firman är en stor firma med jättebra recensioner.
Blev det dyrare då med?
 
  • Gilla
GNV16
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Blev det dyrare då med?
Det vet jag inte än.
 
M Mjärn skrev:
Jag ska renovera badrummet. Jag har tagit in 5 firmor som tittar på jobbet. 4 av 5 sa att det blir jättesvårt att byta plats på toaletten och duschen. Den sista firman kom med en jättebra lösning som inga av de andra firmorna kom med. Vissa VVS-gubbar stod mest och kliade sig i håret medan andra sa att det blir svårt att lösa.

Har inte alla VVS-hantverkare liknande kompetens?
"Jättesvårt" är ju bara en fråga av pengar i slutändan & villighet att göra jobbet.

Jag menar; om du nu ska byta plats, så handlar det mest om att byta dimension på rören, klosetten måste ha min 110, duschen rek. 75 om det är platta.

Har du platta så innebär det bilning, få till tillräcklig lutning mot ny inkoppling (om det inte finns ritningar så är detta en risk för strul), återställning/nytt tätskikt + lutning mot dusch (duschkabin = lite enklare) och sedan flyttning/förlängning av tappvatten-rören såklart till dusch blandaren.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Den sista firman kom med en jättebra lösning som inga av de andra firmorna kom med.
Vill du dela med dig om vad det handlar om?
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
Klart de har olika kompetens. Den siste rörisen som var hos mig hittade inte vattenmätaren (avstängningen) trots det var den enda saken i anvisat rum med blå färg och rör på båda sidor och 2 avstängningar.

Ändå imponerad över att denne klarade av att fixa jobbet. Fick höra allt i efterhand :D
 
  • Haha
  • Gilla
Paco64 och 6 till
  • Laddar…
Vad är det du vill göra och hur?
Har du bilder? Vi kan kanske hjälpa till med idéer och eller säga till vad sommar rimligt eller inte men då behövs mer info.

Jag skulle också fundera över en firma som bara säger att det kan vi lösa. Jag skulle vilja ha en väldigt bra genomgång och motivering till varför man kan göra det som dom andra inte kan och vad mer det kommer att kosta.

Jag får utslag av hantverkare som kan allt…
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Låt mig ställa en motfråga, är ni alla lika duktiga på firman där du jobbar?
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.