Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sätt ett lock och proppa röret. Limma fast ordentligt.
Det skulle ju kunna hända att någon busunge sätter i ett lock som går att ta ur när grannen rättar till det. Nästa gång kanske busungen fyller hela röret med fogskum med långt sprutrör.
 
G gbgustaf skrev:
Fogskums-rådet verkar vara det mest populära hittills.
Är det ingen av er som fungerar på vad som händer om golvbrunnarna i grannens garage är kopplade på samma ledning? Blir det vattenskador i byggnaden så kommer den som har saboterat röret garanterat att bli skadeståndsskyldig.

Det finns alltid två sidor i en konflikt, och vi har bara hört den ena. Det är också väldigt knapphändigt med information. Inga ritningar, inga bilder. Jag skulle ta det lite lugnt med att uppmana till egenmäktigt förfarande med den lilla information vi har.
Mjo dock gäller det i det fallet om garaget blir förstört pga fogskum att grannen har bevis på att just TS är den som använt fogskummet i hans rör.
(vilket iofs är lätt ordnat med en webkamera som filmar öppningen på röret)

Fogskum är ju inte direkt naturligt förekommande i andra fall, vid denna typer av situationer verkar det dock mystiskt vara den mest förekommande orsaken till problem i rör. 😅

Alternativ som inte är lika uppenbar .... tryck in jord i röret så långt det går, sen in med löv och efterdet kvistar och slutligen väggrus.
Visst vatten kommer att rinna igenom ... men inga stora mängder.
 
  • Gilla
Skatan65
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Mjo dock gäller det i det fallet om garaget blir förstört pga fogskum att grannen har bevis på att just TS är den som använt fogskummet i hans rör.
(vilket iofs är lätt ordnat med en webkamera som filmar öppningen på röret)

Fogskum är ju inte direkt naturligt förekommande i andra fall, vid denna typer av situationer verkar det dock mystiskt vara den mest förekommande orsaken till problem i rör. 😅

Alternativ som inte är lika uppenbar .... tryck in jord i röret så långt det går, sen in med löv och efterdet kvistar och slutligen väggrus.
Visst vatten kommer att rinna igenom ... men inga stora mängder.
Låter som en vattentät plan. Enda problemet är väl kanske om grannen läser det här?
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
U Uppland Sörensson skrev:
Nej han lyssnar inte, absolut inte. Vi bor utanför planlagt område, så kommunen struntar i röret.
Oavsett vad kommunen gör eller inte är det skrivet i jordabalken att man som fastighetsägare tar hand om sitt eget dagvatten. Och man får inte ” sabba” någons tomt. Ta det till rätten och be rätten att hjälpa er lösa detta utan att det blir rättsfall. Dvs dom medlar och man kan gå vidare som ” goda grannar ”.
 
  • Gilla
Classe73
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är PP? Nog fan kan man proppa ett rör på ett eller annat sätt.
PP =polypropen = material i bl.a. avloppsrör.
 
F Fula ankungen skrev:
Oavsett vad kommunen gör eller inte är det skrivet i jordabalken att man som fastighetsägare tar hand om sitt eget dagvatten. Och man får inte ” sabba” någons tomt. Ta det till rätten och be rätten att hjälpa er lösa detta utan att det blir rättsfall. Dvs dom medlar och man kan gå vidare som ” goda grannar ”.
Vad står det exakt? Och var? Kan du skicka texten?
För väldigt få fastighet utanför tätorter (eller i tätorter för den delen) "tar hand om sitt dagvatten" medvetet. Vissa delar av det infiltreras naturligt eller avdunstar, resten porlar glatt iväg nedströms. Till diken, våtmarker eller grannfastigheten helt utan att kontrollera fastighetsgränser först.

Har TS ens påvisat någon skada på sin fastighet än eller är det bara "VI VILL INTE!!"?
Som sagt, är en hel del stollar med fogskum som agerar helt utan grundläggande fakta..
 
  • Gilla
LennartMimmi och 4 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Alternativ som inte är lika uppenbar .... tryck in jord i röret så långt det går, sen in med löv och efterdet kvistar och slutligen väggrus.
Visst vatten kommer att rinna igenom ... men inga stora mängder.
Halvruttna löv med lite lera och frön..
 
Krilleman Krilleman skrev:
Här är tråden jag tänkte på med oljespillet.

[länk]
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är PP? Nog fan kan man proppa ett rör på ett eller annat sätt.
Fogskum
 
Det blir väl inte bättre av att täta röret med fogskum?!?! Skapar ju bara en ny konflikt och kan ge skadeståndskrav då det inte lär vara svårt att förstå varifrån fogskum i röret kommer (kanske svårt att bevisa men skapar ändå konflikt). Borde väl vara mycket bättre att endera få ledningsläggaren att justera eller om denna inte vill/orkar/inte bryr sig själv förlänga röret till en bättre plats för att släppa ut dagvattnet och slippa framtida besvär. Om det senare är möjligt vet nog endast TS som inte vill lägga upp bilder (på gott och ont).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Luganerdig skrev:
Var röret där innan eller har han lagt det efteråt? Han kan väl hävda att det var så när han köpte fastigheten eller innan ni kom dit?
Det är en lång historia. Han köpte fastigheten för några månader sedan och då var röret där. Sedan har röret blivit igentäppat av vad vi misstänker,
O [old rusty] skrev:
Vad står det exakt? Och var? Kan du skicka texten?
För väldigt få fastighet utanför tätorter (eller i tätorter för den delen) "tar hand om sitt dagvatten" medvetet. Vissa delar av det infiltreras naturligt eller avdunstar, resten porlar glatt iväg nedströms. Till diken, våtmarker eller grannfastigheten helt utan att kontrollera fastighetsgränser först.

Har TS ens påvisat någon skada på sin fastighet än eller är det bara "VI VILL INTE!!"?
Som sagt, är en hel del stollar med fogskum som agerar helt utan grundläggande fakta..
Enligt jordabalken får inte en fastighetsägare medvetet skada en annan fastighet. I vårt fall har vi flera gånger sagt att vi inte kommer gokdäna
R roli skrev:
Det blir väl inte bättre av att täta röret med fogskum?!?! Skapar ju bara en ny konflikt och kan ge skadeståndskrav då det inte lär vara svårt att förstå varifrån fogskum i röret kommer (kanske svårt att bevisa men skapar ändå konflikt). Borde väl vara mycket bättre att endera få ledningsläggaren att justera eller om denna inte vill/orkar/inte bryr sig själv förlänga röret till en bättre plats för att släppa ut dagvattnet och slippa framtida besvär. Om det senare är möjligt vet nog endast TS som inte vill lägga upp bilder (på gott och ont).
Orsaken till varför jag inte vill lägga ut bilder är för att jag inte vill avslöja mig. Jag är säker på att grannen läser på denna sidan (sidan som i forumet, inte nödvändigtvis denna tråden), och genom att lägga ut en bild kan jag potentiellt avslöja min identitet. Jag har bra koll på lagen och rättspraxiser, men jag vet inte riktigt hur jag ska hantera denna situationen då grannen är totalt ovillig för att sammarbeta. Han har hotat oss vid tillfälle, vilket vi dumt nog inte fick på video/ljud så bevisbördan är obefintlig. Men det är förutom poängen, det är mest för att fastställa situationen vi har att göra med.
Jag har bara svårt att förstå varför någon vill komma hit och direkt skapa en konflikt, samt sjösätta en stor del av våran tomt. Och således vad vi kan göra för att göra det så bra som möjligt för oss. Men det verkar iallafall röra sig om att dränera eller leda röret tillbaka till dagvattenbrunnen. Något som egentligen inte bör vara vårt ansvar då det inte är vårt dagvatten. Vårat hanterar vi enligt konstens alla regler.
 
  • Gilla
dixienarco
  • Laddar…
U Uppland Sörensson skrev:
Orsaken till varför jag inte vill lägga ut bilder är för att jag inte vill avslöja mig. Jag är säker på att grannen läser på denna sidan (sidan som i forumet, inte nödvändigtvis denna tråden), och genom att lägga ut en bild kan jag potentiellt avslöja min identitet. Jag har bra koll på lagen och rättspraxiser, men jag vet inte riktigt hur jag ska hantera denna situationen då grannen är totalt ovillig för att sammarbeta. Han har hotat oss vid tillfälle, vilket vi dumt nog inte fick på video/ljud så bevisbördan är obefintlig. Men det är förutom poängen, det är mest för att fastställa situationen vi har att göra med.
Jag har bara svårt att förstå varför någon vill komma hit och direkt skapa en konflikt, samt sjösätta en stor del av våran tomt. Och således vad vi kan göra för att göra det så bra som möjligt för oss. Men det verkar iallafall röra sig om att dränera eller leda röret tillbaka till dagvattenbrunnen. Något som egentligen inte bör vara vårt ansvar då det inte är vårt dagvatten. Vårat hanterar vi enligt konstens alla regler.
Förstår om du inte vill visa bilder. Förstår även att du inte vill "bygga om" grannens mindre bra rörplacering, men skall man göra om inte ägaren vill ändra, ett alternativ är då att ta saken i egna händer och ändra till något som passar bättre (vad det nu är). Det verkar på din text som om det inte är han som lagt det där det ligger i dag utan någon föregående ägare. Har ni inte haft problem med vatten tidigare då röret inte är nytt?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
U Uppland Sörensson skrev:
Det är en lång historia. Han köpte fastigheten för några månader sedan och då var röret där. Sedan har röret blivit igentäppat av vad vi misstänker,
Va? Det där får du nog förtydliga? Igentäppt?
Nu fanns röret där före nya grannen?
Vad var röret kopplat till tidigare?

Vad har grannen hunnit ändra "på några månader"?

U Uppland Sörensson skrev:
Enligt jordabalken får inte en fastighetsägare medvetet skada en annan fastighet. I vårt fall har vi flera gånger sagt att vi inte kommer gokdäna
Absolut.
Men du har hittills inte sagt att er fastighet skadas, bara att "ni inte godkänner" ditten och datten. Vilket är en helt annan sak och har inte med något att göra.

Om en stor del av er tomt sjösätts för att takvatten från ett (större?) garage tillkommer så oavsett vad grannen gör eller inte med sitt vatten är det nog dags för er att se över er vattenhantering på er tomt som ett tipps för framtiden.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
U Uppland Sörensson skrev:
Orsaken till varför jag inte vill lägga ut bilder är för att jag inte vill avslöja mig.
Fullt förståerligt. Dock skulle en handritad karta eller iaf besrkivning av höjdförhållanden och angränsande topografi underlätta.
T.ex är det görbart med ett dike som avleder rörets vatten? betongmur? finns det någonstans lägre dit du kan leda vatten som t.ex ett vägdike? finns det källare och risker för denna?

En fundering är också om rörgrannen har tidigare erfarenhet att bo i villa eller på landet?
På landet i egen villa kan man inte ringa kundtjänst för att "vattnet inte fungerar" och deponera hyran hos länsstyrelsen..
 
U Uppland Sörensson skrev:
Hej allihopa.
Vi har upptäckt ett rör som grannen har placerat precis ovanför vår tomtgräns.
Den leder hans dagvatten in till oss.
Vi har påtalat flera gånger att vi inte vill ha detta röret men ändå har han gått vidare med detta. Vad gör vi nu?
En tanke är att du bygger en enkel uteplats där röret mynnar ut. Lägg lite plattor och ställ lite utemöbler där.
Sen när det kommer ett riktigt ösregn så filmar du hur skadad din uteplats blivit av grannens rör.
Nu är det något som kan kosta grannen en mindre summa pengar vid en anmälan.
Det är inte rätt att göra så, men å andra sidan är det inte rätt att skicka ut sitt dagvatten till dig om du bestämt sagt nej.
 
U Uppland Sörensson skrev:
Hej allihopa.
Vi har upptäckt ett rör som grannen har placerat precis ovanför vår tomtgräns.
Den leder hans dagvatten in till oss.
Vi har påtalat flera gånger att vi inte vill ha detta röret men ändå har han gått vidare med detta. Vad gör vi nu?
Får du inget gehör och vill plugga röret så borde expanderande fogskum fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.