H
U Uppland Sörensson skrev:
Han har dragit röret till precis min tomtgräns, där vattnet faller ner i min tomt och sedan ner på min tomt.
Visa hen PBL där det står tydligt och klart att man måste ta hand om sitt vatten aå att det inte påverkar grannfastigheterna. Det kanske räcker för grannen annars kan du berätta att du tar det vidare till kommunen och Mark- och miljödomstolen.
 
  • Gilla
Skatan65 och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Visa hen PBL där det står tydligt och klart att man måste ta hand om sitt vatten aå att det inte påverkar grannfastigheterna. Det kanske räcker för grannen annars kan du berätta att du tar det vidare till kommunen och Mark- och miljödomstolen.
I mitt fall så skulle det inte ha gått. Min tomt är nedströms grannen oavsett hur han tar hand om sitt vatten. Så det går inte alltid.

I TS fall är dock en stenkista på tomten kanske en bättre lösning, men det vattnet kan ändå hamna på TS tomt. Stenkidts är vad myndigheterna kommer att föreslå...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sätt ett lock och proppa röret. Limma fast ordentligt.
Led vattnet till Nacka!
 
P Peken skrev:
Led vattnet till Nacka!
Välkomna till Nacka! Här bråkas det även om skövling av enstaka träd, buskar och en del hundbajs.
 
U Uppland Sörensson skrev:
Hej allihopa.
Vi har upptäckt ett rör som grannen har placerat precis ovanför vår tomtgräns.
Den leder hans dagvatten in till oss.
Vi har påtalat flera gånger att vi inte vill ha detta röret men ändå har han gått vidare med detta. Vad gör vi nu?
Dagvatten är det vatten från taken. Det ska väl ledas ut i ett dike? Beror på om det är detaljplan? Regnvatten rinner ju över till grannarna nedströms och då är det ju de som är nedströms som får ordna diken. Dagvatten är väl regnvatten? Min ena granne krävde att vattnet från min damm skulle rinna åt andra hållet ett år med mkt regn då utredde jag det p hon får dina på sin tomt jag ska inte flytta mitt vatten. En annan granne sprängde bort en väg p ändrade vattnet så att det rinner in hos mig. Det sa ngn myndighet kunde vara brott på nåt vatten direktiv. Men eftersom det blir brist på vatten o framtiden så ändrade jag mig. Jag tar emot vattnet och spar i en pöl så man kan vattna när det blir torka
Inte detaljplan
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sätt ett lock och proppa röret. Limma fast ordentligt.
Bra idé! Töm en stor tub med fogskum också så lär det ta ett tag innan det runner ut något 😉
 
U Uppland Sörensson skrev:
Men han bryr sig inte,han vill inte bli inblandad i vår fejd. Han bor inte ens i byn, han äger bara vägen. Min fråga är; kan jag göra något åt detta? Kan jag orsaka skadogöra om jag täpper den?
Du har redan fått rätt svar. Det är absolut inte tillåtet att leda vidare vattnet nedströms till nån annans tomt. Allt dagvatten ska tas omhand på egen fastighet!

Maila in ditt ärende så det får ett ärendenr då måste dom ta tag i det.
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Tråkigt om det är PP som är för fet att limma... 😐
Fogskum…
 
Anlägg en fin rabatt med slipers eller något annat fint. Och plantera blommor eller en häck.

Eller med andra ord:
Bygg en lagom hög fördämningsvall. Ända framme vid tomtgränsen. Men tillräckligt hög så att vattnet stannar på grannens sida och rinner in i garaget vattnet kommer från. Det blir en fin liten damm hos grannen på köpet.
 
Sammanfattning av tråden & råden hittills.
  1. Du har rätt.
  2. Ta fajten! Kompromissa inte. Ge inte upp!
  3. Eskalera istället.
Viktigt: Prata inte med grannen!
 
  • Gilla
  • Haha
Mortsken och 5 till
  • Laddar…
U Uppland Sörensson skrev:
Vi har påtalat flera gånger att vi inte vill ha detta röret men ändå har han gått vidare med detta. Vad gör vi nu?
O O skrev:
Viktigt: Prata inte med grannen!
De har tydlgen redan pratat utan resultat.

Problemet är väl hur mycket tid, pengar och ork det tar att gå den rätta vägen. För medan dessa kvarnar mal så uppstår problem om myndigheterna avser att göra något alls. Samtidigt som grannen inte verkar gå den rätta vägen, så det blir något ensidigt.

Att inloppet är utanför ett garage är dock mindre bra då risken för toxisk olja inte är obefintlig. Men det är uppenbart något man kan skicka in för analys och anmälan om miljöbrott.
 
Ett antal seriösa skribenter verkar vara inne på att man inte ska bråka om sånt här. Jag antar att tanken är att bor man nedströms åker man oavsett på samma vattenmängd, så kan det kvitta om det är jämnt fördelat över tid och rum eller koncentrerat genom ett rör som kommer på en specifik plats just när det regnar.

Jag håller inte med. Det är en direkt provokation att aktivt leda sitt dagvatten rakt mot grannen på det här viset. Det är oförskämt och faktiskt även olagligt. Att brottet är litet och obetydligt i ett större perspektiv är förvisso också sant, men att tvingas städa åt andra är ett skitjobb de flesta av oss inte vill ha utan betalning.

Att tvinga grannen att bete sig som folk om han trots uppmaningar så flagrant struntar i att bete sig tycker jag inte är en överreaktion. Men det finns som sagt lagliga kanaler för det. Att själv börja förstöra egendom på grannens fastighet är förstås lika enfaldigt och otillåtet som meningslöst.
 
  • Gilla
gbrlsthlm och 14 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är PP? Nog fan kan man proppa ett rör på ett eller annat sätt.
Tror de menar polypropen en fet plast som är svårlimmad
 
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Visa hen PBL där det står tydligt och klart att man måste ta hand om sitt vatten aå att det inte påverkar grannfastigheterna. Det kanske räcker för grannen annars kan du berätta att du tar det vidare till kommunen och Mark- och miljödomstolen.
Det finns ingen sådan reglering i PBL vad jag vet. Har jag missat något här?
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller inte med. Det är en direkt provokation att aktivt leda sitt dagvatten rakt mot grannen på det här viset. Det är oförskämt och faktiskt även olagligt. Att brottet är litet och obetydligt i ett större perspektiv är förvisso också sant, men att tvingas städa åt andra är ett skitjobb de flesta av oss inte vill ha utan betalning.
Jag är inte så säker på att det är olagligt i och med att markägaren med vägen som ledningen .har dragits under tycks vara OK med det. I alla fall vill markägaren inte säga till grannen att avlägsna röret, en rätt minimal insats om man inte medger dess dragning och vill skydda sitt ägande tänker jag.

Att det är provocerande är en annan sak.

EDIT: Läser att TS menar att markägaren med vägen inte ens känner till röret i dagsläget. Då är mitt råd att börja där. Grannen med vägen leder ju vatten in från en vägtrumma på TS tomt. TS, vänd dig till grannen med vägen!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.