DennisCA DennisCA skrev:
Uppenbarligen får man inte längre chiptuna bilar i Finland, från 2024, dryga böter för de som bryter mot detta:

[länk]

Ska man hårddra det, låter det som går men i praktiken låter det som man inte själv får göra nånting på egen bil. Kanske nåt större företag med resurser för testning osv kan göra nåt.
Får man väl egentligen inte göra någonstans inom EU sedan helbilsgodkännande infördes.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Uppenbarligen får man inte längre chiptuna bilar i Finland, från 2024, dryga böter för de som bryter mot detta:

[länk]

Ska man hårddra det, låter det som går men i praktiken låter det som man inte själv får göra nånting på egen bil. Kanske nåt större företag med resurser för testning osv kan göra nåt.
Det har väl aldrig varit godkänt i EU att frångå helbilsgodkännande? De enda som tillåts är sådant fabrikstrim som Polestar för Volvo och Hirsch för Saab där just dokumentationen är fixad. Tror att BSR hade något liknande till någon Saab också, minns inte.
Det är inte helt ovanligt med ombesiktning pga förändrad motor/effekt i Sverige i alla fall.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi fick inte trimma våra mopeder när vi var 15 år. Jag ser varje vecka några gubbar som fortfarande tror att dom är 15 år och far förbi på en trimmad moped.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Det har väl aldrig varit godkänt i EU att frångå helbilsgodkännande? De enda som tillåts är sådant fabrikstrim som Polestar för Volvo och Hirsch för Saab där just dokumentationen är fixad. Tror att BSR hade något liknande till någon Saab också, minns inte.
Det är inte helt ovanligt med ombesiktning pga förändrad motor/effekt i Sverige i alla fall.
Polestar chip är smidigt att ändra, dom är ju gjorda av volvo och typade precis som ett vanligt motoralternativ
 
richardtenggren
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Polestar chip är smidigt att ändra, dom är ju gjorda av volvo och typade precis som ett vanligt motoralternativ
Tesla kör ju lite samma med Acceleration Boost 👍
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kostar runt 300 på Autodoc, tror de skulle ha 800 på fååård första gången de frågade, dvs för fem år sen... Tittade lite noggrannare, och det täcker inte att plocka ur frigoliten, det får inte plats ett fullstort hjul.. 😖
Antingen pump och klet eller FUL-stort hjul var vad Saab hade som alternativ.

Men på sommarbilen kör jag med alternativ 3, dvs varken eller. Om jag får punktering får försäkringen träda in. Ja, egentligen lämplig lokal servicefirma då. Om det är ekonomiskt klokt vet man inte förrän efteråt. Men hittills är det alternativet gratis...
 
Redigerat:
M Myckling skrev:
Adaptiv farthållare skulle jag ställa mig mycket tvivlande till att den skulle ha.
Just det, det hade inte 1999 Saab 9-5. Och inga andra og9-5 heller.
 
Redigerat:
N Niq skrev:
Jag gissar att det kommer dyka upp lösningar på det här så småningom.
Det enklaste är väl att informera firman som programmerar att avsikten är att ECUn inte skall användas i trafik utan bara på bana. Och behålla original ECU för att ha "i trafiken"
 
pjgb pjgb skrev:
Det har väl aldrig varit godkänt i EU att frångå helbilsgodkännande? De enda som tillåts är sådant fabrikstrim som Polestar för Volvo och Hirsch för Saab där just dokumentationen är fixad. Tror att BSR hade något liknande till någon Saab också, minns inte.
Det är inte helt ovanligt med ombesiktning pga förändrad motor/effekt i Sverige i alla fall.
Jaha det suger ju då jag såg den möjligheten som en trevlig syssla att hålla på med själv men får reda på nä får inte röra nånting egentligen... Jag blev intresserad då jag läste man kunde få bilarna att dra mindre med rätt mjukvara. Samt möjligheten att byta mjukvaran till t.ex. E85 optimerad sådan.
 
Redigerat:
Jag som kört olika mycket trimmade Saabar större delen av livet kan säga att kostnaden för trimmet vida överstiger eventuella bränslebesparingar. Främst för att bilen blir så mycket roligare att gasa med…
Sen finns det ju lösningar, Maptun t ex har sin Maptuner eller vad den nu heter idag, den kan man programmera om bilen med själv. Byta till original inför besiktning t ex.
Men tro inte att det är en bränslesparande aktivitet, det löser du bättre med högerfoten på egen hand.

Den enda bil jag nästan hade problem att få igenom på bes var en 9000 Aero med 400HK/600Nm, mycket bytt bl a stor turbo och extraktorgrenrör, vassare kammar som fick den att bluddra på tomgång och 3” avgas. Men ryckte man en säkring gick den på grundladdtryck och blev nästan original vilket bara fick besiktningsmannen att kommentera ”den är lite snabbare än original va?” med ett leende (detta var Bilprovningen innan högerspökena gjorde aktiebolsg av alltihop).

Nyligen såg jag en liknande på blocket som såldes med krav på omregistrering som ombyggt fordon pga nitisk besiktningsman som inte släppte igenom den… kul.
 
Hela tjusningen med de modernare saabarna är ju att det går att göra själv samt det finns en hel community som heter trionic tuning. Men om man då ska hålla på och fiffla och byta inför besiktning och sånt, ja känns bara dumt det ska behöva va på det viset.
 
O O skrev:
Det enklaste är väl att informera firman som programmerar att avsikten är att ECUn inte skall användas i trafik utan bara på bana. Och behålla original ECU för att ha "i trafiken"
Hur menar du? Det är väl inte så hemskt lätt att byta ecun? Då behöver man ju 2 st vilket blir ganska dyrt. Går det att byta ecu hur som helst?
 
Att programmera om ECUn är väl lättare och ha ett normalprogram och ett eget program.
 
När det gäller Helbilsgodkännandet så är det väl mest så för oss i sverige att vi inte har nån direkt myndighet som kontrollerar att bilar stadigt uppfyller detta. I tyskland är det betydligt vanligare att deras kontrollorgan anammat detta och följer detta slaviskt. I sverige så kontrollerar våra organ det dom alltid har kontrollerat. Därför blir det lite "friare" även om det i grund och botten inte är tillåtet med förändringar här heller.
 
O O skrev:
Antingen pump och klet eller FUL-stort hjul var vad Saab hade som alternativ.
Saab 900, 9000, 9-3 och 9-5 hade ett smalt (115/70) nödreservhjul som fick köras i max 80 km/h. Är det den sista 9-5:an som du menar hade klet eller "riktigt" reservhjul. När jag hade Saab 9000 så köpte jag ett begagnat fullstort hjul från en däckverkstad. Det kan ju vara ett billigt alternativ om man inte vill riskera att bli stående. Även "fuskhjulet" är ju avsevärt bättre än kletet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.