Hej.
Har ett suterräng hus från 66, byggt i lättbetong.
I vintras märkte jag att det drog i sonens rum i takvinkel mot yttervägg. Detta är i bostadsdelen av suterrängplanet, dvs inte källardel.
Idag vid nattning såg jag att det var kondensdroppar i taket just där jag upplevt drag tidigare.
Har bott i huset i snart ett år inte sett det tidigare. Just idag har det varit väldigt varmt och min teori är att den varma fuktiga luften kommit in genom drag och kondenserat då taket är kallare än uteluften.
Har inte upplevt några märkliga dofter i rummet (jag har känslig näsa).
Bör man riva ner träpanelen för att se hur det ser ut bakom och täta eventuella punkter för drag med fogskum?
Har ett suterräng hus från 66, byggt i lättbetong.
I vintras märkte jag att det drog i sonens rum i takvinkel mot yttervägg. Detta är i bostadsdelen av suterrängplanet, dvs inte källardel.
Idag vid nattning såg jag att det var kondensdroppar i taket just där jag upplevt drag tidigare.
Har bott i huset i snart ett år inte sett det tidigare. Just idag har det varit väldigt varmt och min teori är att den varma fuktiga luften kommit in genom drag och kondenserat då taket är kallare än uteluften.
Har inte upplevt några märkliga dofter i rummet (jag har känslig näsa).
Bör man riva ner träpanelen för att se hur det ser ut bakom och täta eventuella punkter för drag med fogskum?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Har rivit ner panelen och börjat dra ner de fem lager tapet som satt bakom.
Sprickorna förklarar draget 😅.
Förvånad över att inget av tapeten var mögelangripet, men även ingen märklig doft.
När all tapet är nere ska jag laga sprickorna med Finja laga vägg. Sedan upp med reglar, osb utanpå och avsluta med gips.
Kommer lämna någon centimeter mot golv och tak för att sätta ventilerad golvsockel och taklist.
Förvånad över att inget av tapeten var mögelangripet, men även ingen märklig doft.
När all tapet är nere ska jag laga sprickorna med Finja laga vägg. Sedan upp med reglar, osb utanpå och avsluta med gips.
Kommer lämna någon centimeter mot golv och tak för att sätta ventilerad golvsockel och taklist.
Logga in
Skapa konto
Höll på att redigera inlägget men fick upp att 60- minutersgränsen var passerad så kunde inte redigera.
Lägger upp texten i nytt inlägg:
Har rivit ner panelen, bakom den satt tunna (1,5-2cm) cellplastskivor som någon typ av isolering, detta är en yttervägg delvis under mark. Delen under mark är nydränerad med Isodrän på utsidan.
Har börjat dra ner de fem lager tapet som satt bakom panelen.
Synpunkter på det?
Bör man sätta tillbaka cellplastskivorna som isolering eller skippa det?
Lägger upp texten i nytt inlägg:
Har rivit ner panelen, bakom den satt tunna (1,5-2cm) cellplastskivor som någon typ av isolering, detta är en yttervägg delvis under mark. Delen under mark är nydränerad med Isodrän på utsidan.
Har börjat dra ner de fem lager tapet som satt bakom panelen.
Synpunkter på det?
Bör man sätta tillbaka cellplastskivorna som isolering eller skippa det?
Så här ser sprickorna ut.
Snart dags för lagning.
Ska skrapa ur sprickorna innan lagning
Bild 1 är med sprickan i takvinkeln är mot yttervägg.
Sprickan i bild 2 är nästan 2cm bred på sina ställen. Detta är innervägg och rummet på andra sidan är en matkällare. Har tänkt att fylla sprickan från det hållet senare med kympkompenserad och fiberförstärkt betong.
Snart dags för lagning.
Ska skrapa ur sprickorna innan lagning
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bild 1 är med sprickan i takvinkeln är mot yttervägg.
Sprickan i bild 2 är nästan 2cm bred på sina ställen. Detta är innervägg och rummet på andra sidan är en matkällare. Har tänkt att fylla sprickan från det hållet senare med kympkompenserad och fiberförstärkt betong.
Idag lagat med finja laga vägg.
Lätt att arbeta med men det torkade snabbt i hinken. Skulle blandat till en halv eller 1/3 däck först och fortsatt därefter
Lätt att arbeta med men det torkade snabbt i hinken. Skulle blandat till en halv eller 1/3 däck först och fortsatt därefter
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag ska jag hämta OSB och gips som jag ska sätta som innervägg.
Funderingen är om man ska isolera mellan betongväggen och OSBn?
När jag rev ner panelen satt det det cellplast-skivor bakom. Det verkar ha fungerat senaste 30 åren men är inte originalionstruktion.
Rummet är i suterräng, den del som är under mark är nyligen dränerad och isolerad med isodrän på utsidan.
Funderingen är om man ska isolera mellan betongväggen och OSBn?
När jag rev ner panelen satt det det cellplast-skivor bakom. Det verkar ha fungerat senaste 30 åren men är inte originalionstruktion.
Rummet är i suterräng, den del som är under mark är nyligen dränerad och isolerad med isodrän på utsidan.
Nu ska sista osbn på plats, sedan dags för gips.
Satte en golvkil för att skydda kablarna i dosan
Satte en golvkil för att skydda kablarna i dosan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gips på plats. Börjar spackla första vändan i morgon
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev för bra väder så blev inget spacklat. Men ikväll fick jag tummen ur , spackla skruvar och upp med pappremsa i skarvspacklet
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det rör sig sakta framåt men sjukdom har stoppat arbetet ett tag.
Håller på och slipar och sedan blir det att skrapspackla visa ojämnheter
Håller på och slipar och sedan blir det att skrapspackla visa ojämnheter
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Liknande trådar
-
Riskfritt att ta upp en kanal för rördragning i yttervägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kalldrag på entreplan där källarens luftventiler går in genom ytterväggen.
Ventilation -
Badrumsfläkt i självdragskanal eller yttervägg?
Ventilation -
Kalldrag vid golv vid yttervägg...
Badrum -
Vattenrör dragna mot yttervägg, frysrisk?
Badrum