tommib
Gaaaahhhh för folk som tror att det är så enkelt att all offentligt driven verksamhet är kass och att privata alternativ alltid ät bättre.
 
  • Gilla
Mange_64 och 19 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Gaaaahhhh för folk som tror att det är så enkelt att all offentligt driven verksamhet är kass och att privata alternativ alltid ät bättre.
Gaaaahhhh för folk som tror att offentlig och statlig verksamhet är den bästa och att all privat driven verksamhet är kass och pengarna enbart går ner i privata fickor.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Alltså jag är ingen privatiseringsvurmare om ni tror det. Jag är bara så satans less på att det skattefinansierade ska vara så in i bomben jävla uselt. Det är faktiskt inte så jävla svårt att få verksamheter att fungera, det visar ju de framgångsrika privata alternativen. Däremot är det stört totalt jävla omöjligt att göra någonting bra inom den offentliga verksamheten. Jag jobbar "typ" lite inom detta och där ställer sig alla frågan varje dag, "hur kan jag göra mitt jobb så jävla dåligt och ineffektivt som möjligt?".
 
  • Gilla
hapazard och 6 till
  • Laddar…
Offentlig verksamhet har snöat in på regelverk.
Regelverk regelverk regelverk.
Red av med byråkrati, den dyra sorten.
Man ska sitta med näsan i skärmen och följa regelverket, då är man duktig.
Om det ramlar ut något resultat i andra änden är inte så noga.
Detta har eskalerat de sista 10 åren.

//Statsanställd i 30+ år.
 
  • Gilla
hapazard och 10 till
  • Laddar…
Ä
N Niq skrev:
Jag gissar att portokostnader och kuvert snabbt drar iväg
Borde vara småpengar i förhållande till värdet av en blodgivare.
 
  • Gilla
  • Älska
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ä
Borde vara småpengar i förhållande till värdet av en blodgivare.
Jag håller med dig men jag antar att i praktiken så har dom en budget att förhålla sig till och att den troligen skulle påverkas ganska mycket om dom skulle börja skicka tabletter till alla blodgivare som behöver det.
Tyvärr är det svårt prissätta liv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
4774
GAAAAHHHH för att även om , håller tummarna, att jag blivit kvitt cancern så efter alla behandlingar inte längre vet hur man lever 🤔
 
  • Älska
  • Ledsen
Klass0n och 13 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
om dom skulle börja skicka tabletter till alla blodgivare som behöver det.
Fast i normalfallet får man järntabletterna i samband med tappning. Det som togs upp här var, om jag inte missminner mig, ett "akut" behov av extra tillskott.

N Niq skrev:
Tyvärr är det svårt prissätta liv.
Inte alls. Det görs hela tiden vid exempelvis samhällsekonomiska kalkyler. 😀

https://sv.wikipedia.org/wiki/Värdet_av_ett_statistiskt_liv
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast i normalfallet får man järntabletterna i samband med tappning. Det som togs upp här var, om jag inte missminner mig, ett "akut" behov av extra tillskott.


Inte alls. Det görs hela tiden vid exempelvis samhällsekonomiska kalkyler. 😀

[länk]
Jo fast börjar man skicka åt en så blir det snart många som vill ha den servicen.

Jo jag vet att det räknas på det viset när det gäller vad åtgärder för att förebygga olyckor får kosta och vad försäkringsbolag betalar.

Men det är ju inte direkt som att man slutar att ge vård när någon kommit upp i vårdkostnader som överstiger det beräknade beloppet.
 
B Bästerortarn skrev:
Så mitt GAAAAHHHH!!! då.

Besökte en snabbmatsrestaurang tidigare ikväll för lite snabbt krubb. Vid bordet brevid sitter en ca. 6-årig grabb med sin farmor på ca. 70 bast. Grabbens pappa sitter några minuter vid bordet, går ut några minuter, kommer in och sitter några minuter etc.

Helt plötsligt börjar grabben leka med maten, kastar pommes omkring sig, sprutar läsk ur käften. Jag försöker ägna mig åt mitt men när jag känner läskstänk på handen och ser att det flyger lite droppar över min mat så vänder jag mig och stirrar på grabben och försöker få ögonkontakt med farmor. Farmor undviker att möta min blick men gör ett halvhjärtat försök att säga åt grabben att sluta men det leder bara till att grabben börjar slå med knynävarna på farmor. Straxt efter dimper det ner en pommes på min bricka och jag lackar och halvskriker på grabben

- Ge fan i att kasta mat på mig, sitt ner och bete dig!

Grabben stelnar till, tittar på farmor och springer ut från restaurangen. Då får jag en försiktigt gillande blick från farmor som väldigt försiktigt ber om ursäkt.

Högst en minut senare kommer skitungens pappa in med bestämda steg och börjar gorma på mig och ifrågasätta vad jag har för rätt att ....... etc. Jag förklarade lugnt och sakligt vad som hade hänt, att grabben slår sin farmor med knytnävarna etc. och mesproppspappan förklarar att ingen annan har rätt att skälla på hans barn och avslutar med

- Det är inte så vi uppfostrar våra barn! som jag besvarar med

- Och hur tycker du att det funkat hittills?

Alltså, ibland undrar jag om man inte borde lämplighetspröva folk innan dom reproducerar. Och om dom verkligen inte fattar att dom uppfostrar en jävla skitunge. Har ju inga barn själv men om jag ser till min omgivning med bl.a. massor av syskonbarn så hade alla jag känner för det första inte låtit det gå så långt och för det andra bett om ursäkt. Och när jag var nybakad barnskötare för 30+ år sen så upplever jag inte att det mjäkades lika mycket från föräldrahåll.
Du är min hjälte! Minns när min pappa berättade om ungen i affären som levde rövare, han hade stegat fram till ungen, böjt sig ner och viskat tyst i ungen öra, "Skärper du inte till dig ungjävel så skär jag öronen av dig". Det blev tyst.......
/W
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast i normalfallet får man järntabletterna i samband med tappning. Det som togs upp här var, om jag inte missminner mig, ett "akut" behov av extra tillskott.


Inte alls. Det görs hela tiden vid exempelvis samhällsekonomiska kalkyler. 😀

[länk]
Exakt, men får tabletter med dig hem efter varje besök. Vid dom få fallen givaren behöver få upp järnvärdet så är det aningens löjligt att man ska behöva åka dit personligen endast för det.

Sen kan jag tycka att det är lite märkligt att man å ena sidan skriker efter fler blodgivare men å andra sidan inte vårdar dom man redan har.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du är min hjälte! Minns när min pappa berättade om ungen i affären som levde rövare, han hade stegat fram till ungen, böjt sig ner och viskat tyst i ungen öra, "Skärper du inte till dig ungjävel så skär jag öronen av dig". Det blev tyst.......
/W
Ähh, jag tänker att fler nog hade reagerat på samma sätt som mig. Men ibland kan det ställa till det lite när civilkuraget "kickar in på instinkt" och man hamnar i lite tokiga situationer 🥴 Och jag har normalt ganska lång stubin och inser att barn är barn etc.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ooooch där brann någonting i tvättmaskinen.

Tur i oturen att det inte var akut tvättning och tillräckligt lång tid innan jag ska utomlands så vi hinner få hem en ny... men lite gaaahh ändå.
 
  • Ledsen
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Gaaaaaaahhhhhhhh… vi tar ett varv till med Saaben så att alla med elbil på leasing kan känna sig trygga med sitt val…

Sedan bränslepumpsbytet har jag fått två problem. Full tank gör att det läcker soppa under bilen, och Haldex bakdiffen har börjat varna för lågt oljetryck.

Lade mig under bilen nu ikväll och till min glädje var det inte jag som var direkt orsak till bränsleläckaget utan en gammal rostig slangklämma som spruckit längre upp på påfyllnadsröret där gummislangen övergår till metall. Så det blir lätt fixat.

Men det andra felet hittade jag också orsaken till, ett högtrycksoljerör ovanpå diffen som rostat sönder och skjutit hydraulvätska genom sig.
Synd att rörsatsen på 2x 0,4 meter kostar 2800 kr från eBay exklusive tull. Ändå bättre än vad Orios svenska ÅF vill ha, de tar dryga 8000 för samma rör.
https://www.maptunparts.se/orio/20813559
GaaaaaahhhhhHHhHhhH!!!

Hoppas jag får till det innan höstrusk och slask dyker upp.

Rostiga och spruckna slangar och rör under en bil, visar bränslepåfyllningsrör och högtrycksoljerör som måste repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Gaaaaaaahhhhhhhh… vi tar ett varv till med Saaben så att alla med elbil på leasing kan känna sig trygga med sitt val…

Sedan bränslepumpsbytet har jag fått två problem. Full tank gör att det läcker soppa under bilen, och Haldex bakdiffen har börjat varna för lågt oljetryck.

Lade mig under bilen nu ikväll och till min glädje var det inte jag som var direkt orsak till bränsleläckaget utan en gammal rostig slangklämma som spruckit längre upp på påfyllnadsröret där gummislangen övergår till metall. Så det blir lätt fixat.

Men det andra felet hittade jag också orsaken till, ett högtrycksoljerör ovanpå diffen som rostat sönder och skjutit hydraulvätska genom sig.
Synd att rörsatsen på 2x 0,4 meter kostar 2800 kr från eBay exklusive tull. Ändå bättre än vad Orios svenska ÅF vill ha, de tar dryga 8000 för samma rör.
[länk]
GaaaaaahhhhhHHhHhhH!!!

Hoppas jag får till det innan höstrusk och slask dyker upp.

[bild]
När X modellerna presenterades visades en fin bild på diffen, alla rör var kromade.
Jag tänkte då "Undra om rören är kromade på produktionsbilarna....tror inte det, idioti att dra rör så där"
Jag hade rätt i mitt antagande "Vad vad det jag sa 😉"
Att rören finns att köpa betyder att det är ett förekommande problem.
 
Nja kromade är de inte men någon slags behandling är det ju, tror inte de är rostfria med tanke på hur de ser ut.
https://www.summitracing.com/parts/ado-20813559
Men efter 24.000 mil är det nog sånt man får räkna med tyvärr, särskilt som den gått halva livet i stockholmssaltet.
Tur att diffen är rätt enkel att plocka ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.