U Uppland Sörensson skrev:
Ja han får koppla på sig på dagvattenbrunnen. Grusvägen (där brunnen ligger) är en markägare som varit ute och godkänt att han kopplar på sig.
Går det inte att koppla på rör i änden som leder bort vattnet från din fastighet?
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får ju inte ge dig på röret rent fysiskt utan att hamna i klammer med polisen och brottsbalken. Allt sånt måste gå via tingsrätt eller kronofogde.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går det inte att koppla på rör i änden som leder bort vattnet från din fastighet?
Vart skulle jag leda det?
 
  • Gilla
buddy 6
  • Laddar…
U Uppland Sörensson skrev:
Vart skulle jag leda det?
Till den andra brunnen som verkar ok att koppla in på enligt markägaren.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Du får inte täppa till röret, eftersom det inte ens är på din mark. Om du ändå gör det kanske det svämmar över någon annanstans och orsakar skador som du blir ansvarig för.

Om du ska dra det här vidare så kommer grannen att hävda att det inte blir så mycket vatten att det rinner in på din tomt. Då är det du som måste bevisa att det visst gör det. Så det är bara ut och filma i regnet och samla bevis. Innan du gör något annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Du får inte täppa till röret, eftersom det inte ens är på din mark. Om du ändå gör det kanske det svämmar över någon annanstans och orsakar skador som du blir ansvarig för.

Om du ska dra det här vidare så kommer grannen att hävda att det inte blir så mycket vatten att det rinner in på din tomt. Då är det du som måste bevisa att det visst gör det. Så det är bara ut och filma i regnet och samla bevis. Innan du gör något annat.
Jag förstår. Måste inte han få till ett servitut för att röret ska få belasta min tomt dock?
 
Claes Sörmland
U Uppland Sörensson skrev:
Jag förstår. Måste inte han få till ett servitut för att röret ska få belasta min tomt dock?
Jo han måste få till ett medgivande från dig för att dra röret över din fastighetsgräns och in på din mark. Men är det fallet, att röret går över din fastighetsgräns och in på din mark?
 
Jo han måste få till ett medgivande från dig för att dra röret över din fastighetsgräns och in på din mark. Men är det fallet, att röret går över din fastighetsgräns och in på din mark?
Han har dragit röret till precis min tomtgräns, där vattnet faller ner i min tomt och sedan ner på min tomt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jo han måste få till ett medgivande från dig för att dra röret över din fastighetsgräns och in på din mark. Men är det fallet, att röret går över din fastighetsgräns och in på din mark?
Han har dragit röret till precis min tomtgräns, där vattnet faller ner i min tomt och sedan ner på min tomt.
 
U Uppland Sörensson skrev:
Han har dragit röret till precis min tomtgräns, där vattnet faller ner i min tomt och sedan ner på min tomt.
Bild?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
U Uppland Sörensson skrev:
Han har dragit röret till precis min tomtgräns, där vattnet faller ner i min tomt och sedan ner på min tomt.
Bygg en fördämning precis innanför din tomtgräns så vattnet tar annan väg?
 
  • Gilla
64646464 och 5 till
  • Laddar…
U Uppland Sörensson skrev:
kan jag göra något åt detta?
Begära särskild handräckning från Kronofogden är det du kan göra.

Dokumentera det som sker, alltså att grannen leder vatten till din tomt och få fogden att tvinga honom sluta med det.

Nu när det ska regna i stora delar av landet några dagar kan vara ett utmärkt tillfälle att gå ut och filma vad som sker.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Min granne hade ett rör som gick ut på hans tomt 3 m från min tomtgräns. Jag frågade om jag fick ansluta det till min dränering av gräsmattan, vilket jag fick. Då frågade jag om jag fick nyttja de tre metrarna också (3m under höjden för deras gräsmatta). Det fick jag.

Min granne hade kunnat sätta en stenkista, gissa vart vattnet hamnat då?

Ibland får man bita ihop och lösa det själv bara...
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonas Dahlqvist1 och 2 till
  • Laddar…
H
U Uppland Sörensson skrev:
Nej han lyssnar inte, absolut inte. Vi bor utanför planlagt område, så kommunen struntar i röret.
Hänvisa till PBL.
 
U Uppland Sörensson skrev:
Hej allihopa.
Vi har upptäckt ett rör som grannen har placerat precis ovanför vår tomtgräns.
Den leder hans dagvatten in till oss.
Vi har påtalat flera gånger att vi inte vill ha detta röret men ändå har han gått vidare med detta. Vad gör vi nu?
Var röret där innan eller har han lagt det efteråt? Han kan väl hävda att det var så när han köpte fastigheten eller innan ni kom dit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.