10 574 läst · 51 svar
11k läst
51 svar
Altanbord av reglar
Kul med lite glada tillrop! Trodde kanske inte en enkel DIY skulle ge den typ av reaktioner som kom inledningsvis, men men…
Lägg upp om ni bygger och lägger till olika tweaks! Vill man t.ex. ha riktigt långt bord kör man 4m-reglar och ett tredje ben i mitten. Då vänder du dock inte på bordet på egen hand kan jag säga…
Lägg upp om ni bygger och lägger till olika tweaks! Vill man t.ex. ha riktigt långt bord kör man 4m-reglar och ett tredje ben i mitten. Då vänder du dock inte på bordet på egen hand kan jag säga…
Det vore självmål att kritisera utseendet på ditt bord, med tanke på vad jag byggde för några år sedan. Fast jag håller med om att stolarna känns felplacerade. Se det från den ljusa sidan - nu får du bygga stolar också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ute och har inte rört sig, men tyvärr säger det inte mycket om hur ditt kommer bete sig. Förutom att mitt är ganska litet är det byggt i ek som lufttorkat i åtta år, så det varit ”utetorrt” och stabilt i flera år innan jag satte ihop det. Sedan är sammanfogningarna gjorda så att fuktvariationer tillåts.J JakeK skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som har rört sig är att en skruv på ett av benen inte klarade vintern och har gått av (den var skruvad snett för att passa). Annars har det klarat sig väl!
Modernt tryckt virke innehåller ca 4g koppar (i form av kopparsalter) per löpmeter. Livsmedelsverket har satt den acceptabla gränsen för koppar vid 5mg/dag. Du kan alltså äta 1.25löpmillimeter tryckat virke per dac och ändå vara inom gränsen. Och de flesta äter ju inte upp bordet även om det skulle råkas för ligga en smörgås där. Så jag skulle säga att det är rätt safe även med tryckt virke i bordsskivan.P Pysslarn skrev:Bara nyfiken, varför väljer man tryckimpregnerat virke — som alla vet INTE innehåller en massa hälsofrämjande ämnen — när man bygger ett matbord?
Jag förstår att man äter maten från tallrikar och inte direkt från bordskivan men man lär ju vidröra virket till exempel och på så vis riskera att få i sig möget i samband med att man dinerar…
Som sagt, bara nyfiken.
//Ronnie
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Hahaha, vafaen!P Pysslarn skrev:Bara nyfiken, varför väljer man tryckimpregnerat virke — som alla vet INTE innehåller en massa hälsofrämjande ämnen — när man bygger ett matbord?
Jag förstår att man äter maten från tallrikar och inte direkt från bordskivan men man lär ju vidröra virket till exempel och på så vis riskera att få i sig möget i samband med att man dinerar…
Som sagt, bara nyfiken.
//Ronnie
Det kommer lixom inte sugas upp gifter i en smörgås bara för man lägger den ifrån sig på tryckat virke....
Haft denna diskussion många gånger med foliehattar, det går att äta på eternitskivor utan risk......
Klart det finns risk att det slår sig, men det tar man den dan.......
Nice bord förresten, där blir det.många middagar och mycket ljug.
Och om man linoljar bordet så binder man det som eventuellt magiskt skulle sugas upp i smörgåsen.....
/W
Produkter som diskuteras: "linoljar"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det är väl också så att tryckat ofta görs av Pinus radiata, som är en tallsort som är snabbväxande och porös, vilket är bra för att kunna trycka in impregneringsvätska men utan att vara speciellt lämpad för hållbara byggnadskonstruktionerJ JakeK skrev:
Ok, ”I stand corrected” och inser att mina kunskaper om tryckimpregnerat trä är föråldrade.D dennis_f skrev:Modernt tryckt virke innehåller ca 4g koppar (i form av kopparsalter) per löpmeter. Livsmedelsverket har satt den acceptabla gränsen för koppar vid 5mg/dag. Du kan alltså äta 1.25löpmillimeter tryckat virke per dac och ändå vara inom gränsen. Och de flesta äter ju inte upp bordet även om det skulle råkas för ligga en smörgås där. Så jag skulle säga att det är rätt safe även med tryckt virke i bordsskivan.
Utifrån vad jag kände till var jag nyfiken på varför tryckimpregnerat trä valdes till matbordet, inget annat. Med detta sagt ber jag TS om ursäkt om jag avlett tråden i en icke önskvärd riktning.
Förhoppningsvis är det inte bara jag som lärt mig någonting nytt…
//Ronnie
Då är det tur att allmänheten inte känner till livsmedelsverkets rekommendationer, annars hade varenda parkbänk varit uppäten för länge sedan.namnbyte skrev:
Undrar vilken skumpa Anders malmberg skulle rekommendera till ett saftigt, välslitet ryggstöd på allmännyttans lekpark? Alexander Bonnets rose' kanske?
Åhh, den detaljkunskapen har jag inte, men det är säkert möjligt. Det jag kan säga är att det är mer än stabilt nu och så får man se när det torkat ut.Cruzze skrev: