Kul med lite glada tillrop! Trodde kanske inte en enkel DIY skulle ge den typ av reaktioner som kom inledningsvis, men men…
Lägg upp om ni bygger och lägger till olika tweaks! Vill man t.ex. ha riktigt långt bord kör man 4m-reglar och ett tredje ben i mitten. Då vänder du dock inte på bordet på egen hand kan jag säga…

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det vore självmål att kritisera utseendet på ditt bord, med tanke på vad jag byggde för några år sedan. Fast jag håller med om att stolarna känns felplacerade. Se det från den ljusa sidan - nu får du bygga stolar också.
Handgjort träbord med massivt toppskiva och enkla ben, placerat framför en grå soffa på en stenlagd uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det vore självmål att kritisera utseendet på ditt bord, med tanke på vad jag byggde för några år sedan. Fast jag håller med om att stolarna känns felplacerade. Se det från den ljusa sidan - nu får du bygga stolar också.
[bild]
Den stora frågan är, står det ute? Har det slagit sig?

Trevligt Bord
Har gjort några altanbord själv.
Dom blir bättre för var gång.
Blir det inte som man vill kan man försöka igen.
Det viktiga är att man gillar det man gör.
//Johan

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är inte farligt (giftigt) i så små mängder. Det var värre förr.
Och jag brukat använda underlägg och tallrik när jag äter.
Kan ju hända att jag har en duk på bordet ibland.

• Gilla
JakeK
  • Laddar…
The_Lexx The_Lexx skrev:
Och jag brukat använda underlägg och tallrik när jag äter.
Kan ju hända att jag har en duk på bordet ibland.
Ja du ser , tänk vad smart!

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
J JakeK skrev:
Den stora frågan är, står det ute? Har det slagit sig?
Ute och har inte rört sig, men tyvärr säger det inte mycket om hur ditt kommer bete sig. Förutom att mitt är ganska litet är det byggt i ek som lufttorkat i åtta år, så det varit ”utetorrt” och stabilt i flera år innan jag satte ihop det. Sedan är sammanfogningarna gjorda så att fuktvariationer tillåts.

• Gilla
JakeK och 1 till
  • Laddar…
En hemmabyggd träbänk på en altan med plattjärn som hållare, stående bredvid ett träd och sticksåsbeklädd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde ett liknande för 1-2 år sedan. Hade överblivna reglar och hade gamla bordsben från ett innerbord som återanvändes och som jag hade hammerlack på. Var också osäker på hur mycket det skulle slå sig så köpte plattjärn från biltema som jag hade hammerlack på och borrade hål i för att hålla ihop helheten. Satte två på översidan som en designgrej och en sitter på mitten.

Det som har rört sig är att en skruv på ett av benen inte klarade vintern och har gått av (den var skruvad snett för att passa). Annars har det klarat sig väl!

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Bara nyfiken, varför väljer man tryckimpregnerat virke — som alla vet INTE innehåller en massa hälsofrämjande ämnen — när man bygger ett matbord?

Jag förstår att man äter maten från tallrikar och inte direkt från bordskivan men man lär ju vidröra virket till exempel och på så vis riskera att få i sig möget i samband med att man dinerar…

Som sagt, bara nyfiken.
//Ronnie
Modernt tryckt virke innehåller ca 4g koppar (i form av kopparsalter) per löpmeter. Livsmedelsverket har satt den acceptabla gränsen för koppar vid 5mg/dag. Du kan alltså äta 1.25löpmillimeter tryckat virke per dac och ändå vara inom gränsen. Och de flesta äter ju inte upp bordet även om det skulle råkas för ligga en smörgås där. Så jag skulle säga att det är rätt safe även med tryckt virke i bordsskivan.

• Gilla
  • Haha
Urban R och 11 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Bara nyfiken, varför väljer man tryckimpregnerat virke — som alla vet INTE innehåller en massa hälsofrämjande ämnen — när man bygger ett matbord?

Jag förstår att man äter maten från tallrikar och inte direkt från bordskivan men man lär ju vidröra virket till exempel och på så vis riskera att få i sig möget i samband med att man dinerar…

Som sagt, bara nyfiken.
//Ronnie
Hahaha, vafaen!
Det kommer lixom inte sugas upp gifter i en smörgås bara för man lägger den ifrån sig på tryckat virke....
Haft denna diskussion många gånger med foliehattar, det går att äta på eternitskivor utan risk......
Klart det finns risk att det slår sig, men det tar man den dan.......
Nice bord förresten, där blir det.många middagar och mycket ljug.
Och om man linoljar bordet så binder man det som eventuellt magiskt skulle sugas upp i smörgåsen.....
/W

• Gilla
  • Älska
1977bjorn och 3 till
  • Laddar…
J JakeK skrev:
Snyggt! Men det är det som blir skillnaden på 28 mm och 45 mm. Bara tyngden gör att bordet håller sig stabilt.
Det är väl också så att tryckat ofta görs av Pinus radiata, som är en tallsort som är snabbväxande och porös, vilket är bra för att kunna trycka in impregneringsvätska men utan att vara speciellt lämpad för hållbara byggnadskonstruktioner

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Modernt tryckt virke innehåller ca 4g koppar (i form av kopparsalter) per löpmeter. Livsmedelsverket har satt den acceptabla gränsen för koppar vid 5mg/dag. Du kan alltså äta 1.25löpmillimeter tryckat virke per dac och ändå vara inom gränsen. Och de flesta äter ju inte upp bordet även om det skulle råkas för ligga en smörgås där. Så jag skulle säga att det är rätt safe även med tryckt virke i bordsskivan.
Ok, ”I stand corrected” och inser att mina kunskaper om tryckimpregnerat trä är föråldrade.

Utifrån vad jag kände till var jag nyfiken på varför tryckimpregnerat trä valdes till matbordet, inget annat. Med detta sagt ber jag TS om ursäkt om jag avlett tråden i en icke önskvärd riktning.

Förhoppningsvis är det inte bara jag som lärt mig någonting nytt…
//Ronnie

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
namnbyte
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är inte farligt (giftigt) i så små mängder. Det var värre förr.
Vilket även kan bekräftas mha den hysteriska mängd offentliga parkbänkar/bord som är byggda av just tryckt virke

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Vilket även kan bekräftas mha den hysteriska mängd offentliga parkbänkar/bord som är byggda av just tryckt virke
Då är det tur att allmänheten inte känner till livsmedelsverkets rekommendationer, annars hade varenda parkbänk varit uppäten för länge sedan.

Undrar vilken skumpa Anders malmberg skulle rekommendera till ett saftigt, välslitet ryggstöd på allmännyttans lekpark? Alexander Bonnets rose' kanske?

• Haha
dennis_f och 2 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Det är väl också så att tryckat ofta görs av Pinus radiata, som är en tallsort som är snabbväxande och porös, vilket är bra för att kunna trycka in impregneringsvätska men utan att vara speciellt lämpad för hållbara byggnadskonstruktioner
Åhh, den detaljkunskapen har jag inte, men det är säkert möjligt. Det jag kan säga är att det är mer än stabilt nu och så får man se när det torkat ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.