Började klura på pannor men då det är så litet tak och jag hade otur att hamna mitt emellan två pannlängder hade jag behövt kapa pannor vilket kändes jobbigt och oklart hur bra det blir.
Det var omöjligt att få till ett godkänt läktavstånd utan att ändra måtten på taket, men jag har redan köpt andra grejer baserat på det måttet.
Man skulle såklart(?) ha planerat taket efter vilken beläggning man skulle ha och inte tvärtom.
Nåja, nu fick det bli den dyra men förhoppningsvis enklare vägen så jag beställde ett klicktak.
Det var omöjligt att få till ett godkänt läktavstånd utan att ändra måtten på taket, men jag har redan köpt andra grejer baserat på det måttet.
Man skulle såklart(?) ha planerat taket efter vilken beläggning man skulle ha och inte tvärtom.
Nåja, nu fick det bli den dyra men förhoppningsvis enklare vägen så jag beställde ett klicktak.
Är du klar med din takstolskonstruktion och bestämt dig hur du ska tillverka dessa? Jag tycker du har överarbetat dem en del när jag tittar på din ritning. Jag kollade på dina mått och vore det inte enklare att gå upp lite i virkesdimension till 45x170 och göra urhak och sedan sätta samman allt med hålplattor?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
pjgb skrev:
Oj, tack! Jo jag skapade en annan tråd för just takstolarna men jag har landat i en väldigt snarlik konstruktion faktiskt.pdov skrev:Är du klar med din takstolskonstruktion och bestämt dig hur du ska tillverka dessa? Jag tycker du har överarbetat dem en del när jag tittar på din ritning. Jag kollade på dina mått och vore det inte enklare att gå upp lite i virkesdimension till 45x170 och göra urhak och sedan sätta samman allt med hålplattor?
[bild]
[bild]
Men jag sänkte ner bjälken en aning och har 145 i överarmen.
Annars tänker jag mig urtag och hålplattor precis som på din ritning.
Tänkte bygga dem själv.
Takstolen blev tillslut såhär. Minskade förhöjningen av hanbjälken till 25cm och körde 145 i benen och 120 hanbjälke. Spikades ihop med hålplattor och ankarspik. Spikmönster inspirerat från "enkelboden" (svenskt trä). Takbeläggningen blev tillslut klickfals (klicktak.se).
Körde ganska enkel konstruktion med en 45x45 under råsponten, vindskivor är samma som panelen (22x145) och en 22x95 som avslut i takfoten.
Stommen smällde jag ihop hyfsat fort med stomspikaren från biltema (21 graders, 50-90mm). Hade lite småproblem med dubbelskott men på det stora hela fungerade den bra.
Syllen fäste jag i betongplattan med EJOT Syllskruv i 5mm förborrade hål. Riktigt snabbt och smidigt och verkade bita rejält bra. I lecamuren fäste jag med lättbetongskruv.
Takstolarna tog ungefär två dagar att producera. Använde kapsåg och började med att kapa upp alla överramar med 27 graders vinkel. Sen använde jag cirkelsågen för att skapa urtag och "fasa av" tassarna.
Sen bara rinse and repeat...
Nästa dag var det dags att spika ihop dem. Gjorde en 3200mm lång bräda som mall för att säkerställa att de skulle passa på stommen.
Sen försökte jag tänka så att spikarna på vardera sida av varje förband inte hamnade på samma ställe. Förberedde spikplåtsmallar "A" och "B" för varje sida för att slippa tänka mer än en gång.
Sen var det dags att sätta upp takstolarna. De var precis lagom tunga för att ändå gå att lyfta upp själv. Snabbtvingar var verkligen en livräddare i vissa lägen. Fäste takstolarna med vinkeljärn och ankarskruv.
Här är alla takstolar på plats. Smällde på lite provisoriska råspont för en presenning då det såklart blev regn mitt i alltihopa:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Körde ganska enkel konstruktion med en 45x45 under råsponten, vindskivor är samma som panelen (22x145) och en 22x95 som avslut i takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stommen smällde jag ihop hyfsat fort med stomspikaren från biltema (21 graders, 50-90mm). Hade lite småproblem med dubbelskott men på det stora hela fungerade den bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Syllen fäste jag i betongplattan med EJOT Syllskruv i 5mm förborrade hål. Riktigt snabbt och smidigt och verkade bita rejält bra. I lecamuren fäste jag med lättbetongskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolarna tog ungefär två dagar att producera. Använde kapsåg och började med att kapa upp alla överramar med 27 graders vinkel. Sen använde jag cirkelsågen för att skapa urtag och "fasa av" tassarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen bara rinse and repeat...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa dag var det dags att spika ihop dem. Gjorde en 3200mm lång bräda som mall för att säkerställa att de skulle passa på stommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen försökte jag tänka så att spikarna på vardera sida av varje förband inte hamnade på samma ställe. Förberedde spikplåtsmallar "A" och "B" för varje sida för att slippa tänka mer än en gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen var det dags att sätta upp takstolarna. De var precis lagom tunga för att ändå gå att lyfta upp själv. Snabbtvingar var verkligen en livräddare i vissa lägen. Fäste takstolarna med vinkeljärn och ankarskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är alla takstolar på plats. Smällde på lite provisoriska råspont för en presenning då det såklart blev regn mitt i alltihopa:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Underlagstaket (råspont och underlagsduk) beställde jag på Hornbach för de hade med ändspont. Mycket bräder blev det!
Då takläggningen påbörjades hotade prognosen med regn, så jag vart rätt stressad. Blev därför tyvärr inte så många bilder under denna process.
För att underlätta läggningen och minska spillet så kapade jag upp råsponten i förväg så att det blev 4 "varianter" som upprepades. Jag kapade brädorna som var (A) 4200mm i (B)2700+(C)1500 och (D)1500+(E)2700 (för att få sponten åt olika håll). Sen la jag omväxlande B+A, A+E, C+A+D.
Då jag var lite osäker på hur exakt måttet på takplåtarna skulle vara så lämnade jag ca 1dm extra åt båda håll.
Spikade råsponten med pickan och 65mm spik.
Här kommer lite bilder när det nästan var klart.
Kapat ena sidan där jag började lägga plåtarna senare.
45x45 fastskruvad.
Takfotsbrädan grundad och fastskruvad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då takläggningen påbörjades hotade prognosen med regn, så jag vart rätt stressad. Blev därför tyvärr inte så många bilder under denna process.
För att underlätta läggningen och minska spillet så kapade jag upp råsponten i förväg så att det blev 4 "varianter" som upprepades. Jag kapade brädorna som var (A) 4200mm i (B)2700+(C)1500 och (D)1500+(E)2700 (för att få sponten åt olika håll). Sen la jag omväxlande B+A, A+E, C+A+D.
Då jag var lite osäker på hur exakt måttet på takplåtarna skulle vara så lämnade jag ca 1dm extra åt båda håll.
Spikade råsponten med pickan och 65mm spik.
Här kommer lite bilder när det nästan var klart.
Kapat ena sidan där jag började lägga plåtarna senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
45x45 fastskruvad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfotsbrädan grundad och fastskruvad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takläggning
Då var det dags att lägga taket. Det blev som sagt klickfals och under det Mataki haloten steel underlagsduk.
Även här är det tyvärr ont om bilder på varje moment.
Jag valde att lägga duken med dold spikning. Då rullarna var 12m och taket 6.6m långt fick det bli en skarv för att undvika onödigt mycket spill. Denna gjordes enligt instruktionen snedskuren 30cm med 20cm överlapp och klistrades med asfaltklister.
Jag satte vindskivorna på plats och drog upp duken och spikade fast på dessa.
När man lägger klicktaket börjar man med fotplåten. I takets instruktion stod inget om takfotsremsa, men jag la en sån också då den inte kostade så mycket. Det stod inget om hur fotplåtarna skulle skarvas, men eftersom jag hade en remsa under och jag gissade att de skulle vara så jämna som möjligt så valde jag att lägga dem kant i kant (alltså inget överlapp).
Sen var det dags att lägga duken. Kikade på lite youtube och fick många bra tips från "DM Taks takskola" - riktigt bra instruktionsfilmer. Blev inte mycket bilder härifrån, men man kan väl konstatera att en pappspikpistol hade varit trevligt. Gissar också att det hade varit lättare att vara 2 personer när man lägger duken, en som rullarut/riktar och en som spikar fast.
Nu hade jag ju ett ganska litet tak så det gick bra ändå. Fick rätt bra kläm på det på andra takfallet.
När jag beställde taket tänkte jag vara smart och anpassa mig till hela plåtbredder (för att slippa klippa och bocka en plåt). Såhär i efterhand var det inte så smart (eller bra) utan det hade varit både enklare och blivit bättre att göra "som det är tänkt".
Hur som helst, jag var inte helt säker på hur exakt måttet på 14st plåtar skulle vara, så för att undvika att kapa råsponten för kort la jag taket fram till sista 2 plåtarna innan jag mätte och sedan kapade det sista.
Det visade sig vara bra att jag gjorde så för det blev ca 5cm längre än jag hade räknat med. Detta beror troligen dels på att taket inte blev 100% rätvinkligt - skiljer ca 2cm mellan takfot och taknock, och dels att det finns ett visst spel i varje plåtskarv.
Tillslut kunde andra sidan kapas och färdigställas (vågade även kapa andra takfallet vid det här laget):
Takfoten klar på andra sidan. Jag lät duken från första sidan fortsätta över nocken istället för det speciella nockband som annars finns.
Nästan klar med duken:
Klar med duken, PUH, tätt tak = skönt!
Några dagar senare var även alla plåtar på plats:
Det som återstod då var vindskiveplåtar, nockstöd och nockplåten. Här fick jag lite problem (med vindskiveplåtarna) eftersom jag inte hade kapat och vikt upp plåten. Dessutom var det någon centimeter mellan sista plåten och vindskivan. Detta gjorde såklart att vindskiveplåtarna inte passade perfekt och jag fick trixa lite för att få de att sitta hyfsat bra.
En liten recension av klicktaket:
Beställning var smidig och enkel. Plåtarna tillverkas i exakt rätt längd. Tillverkningstid drygt en vecka. Jag hämtade taket själv med släp vilket var smidigt då det var förpackat i en pall.
Att lägga själva takplåtarna gick väldigt snabbt och lätt när underlaget var klart. Det var lite mer jobb än jag hade tänkt mig med att klippa till framförallt vindskivor och "finliret" på slutet, men har man bra verktyg är det inga större problem. Även här var DM Takskolan en guldgruva för hur man utför skarvar av vindskiveplåtar och böjer dessa över nock!
Klicktaket kostade komplett 18000kr vilket jag ändå tycker det var värt då jag är riktigt nöjd med slutresultatet. Nu hoppas jag bara att jag har gjort allting rätt så det håller tätt också!
Då var det dags att lägga taket. Det blev som sagt klickfals och under det Mataki haloten steel underlagsduk.
Även här är det tyvärr ont om bilder på varje moment.
Jag valde att lägga duken med dold spikning. Då rullarna var 12m och taket 6.6m långt fick det bli en skarv för att undvika onödigt mycket spill. Denna gjordes enligt instruktionen snedskuren 30cm med 20cm överlapp och klistrades med asfaltklister.
Jag satte vindskivorna på plats och drog upp duken och spikade fast på dessa.
När man lägger klicktaket börjar man med fotplåten. I takets instruktion stod inget om takfotsremsa, men jag la en sån också då den inte kostade så mycket. Det stod inget om hur fotplåtarna skulle skarvas, men eftersom jag hade en remsa under och jag gissade att de skulle vara så jämna som möjligt så valde jag att lägga dem kant i kant (alltså inget överlapp).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen var det dags att lägga duken. Kikade på lite youtube och fick många bra tips från "DM Taks takskola" - riktigt bra instruktionsfilmer. Blev inte mycket bilder härifrån, men man kan väl konstatera att en pappspikpistol hade varit trevligt. Gissar också att det hade varit lättare att vara 2 personer när man lägger duken, en som rullarut/riktar och en som spikar fast.
Nu hade jag ju ett ganska litet tak så det gick bra ändå. Fick rätt bra kläm på det på andra takfallet.
När jag beställde taket tänkte jag vara smart och anpassa mig till hela plåtbredder (för att slippa klippa och bocka en plåt). Såhär i efterhand var det inte så smart (eller bra) utan det hade varit både enklare och blivit bättre att göra "som det är tänkt".
Hur som helst, jag var inte helt säker på hur exakt måttet på 14st plåtar skulle vara, så för att undvika att kapa råsponten för kort la jag taket fram till sista 2 plåtarna innan jag mätte och sedan kapade det sista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det visade sig vara bra att jag gjorde så för det blev ca 5cm längre än jag hade räknat med. Detta beror troligen dels på att taket inte blev 100% rätvinkligt - skiljer ca 2cm mellan takfot och taknock, och dels att det finns ett visst spel i varje plåtskarv.
Tillslut kunde andra sidan kapas och färdigställas (vågade även kapa andra takfallet vid det här laget):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfoten klar på andra sidan. Jag lät duken från första sidan fortsätta över nocken istället för det speciella nockband som annars finns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan klar med duken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klar med duken, PUH, tätt tak = skönt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några dagar senare var även alla plåtar på plats:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som återstod då var vindskiveplåtar, nockstöd och nockplåten. Här fick jag lite problem (med vindskiveplåtarna) eftersom jag inte hade kapat och vikt upp plåten. Dessutom var det någon centimeter mellan sista plåten och vindskivan. Detta gjorde såklart att vindskiveplåtarna inte passade perfekt och jag fick trixa lite för att få de att sitta hyfsat bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten recension av klicktaket:
Beställning var smidig och enkel. Plåtarna tillverkas i exakt rätt längd. Tillverkningstid drygt en vecka. Jag hämtade taket själv med släp vilket var smidigt då det var förpackat i en pall.
Att lägga själva takplåtarna gick väldigt snabbt och lätt när underlaget var klart. Det var lite mer jobb än jag hade tänkt mig med att klippa till framförallt vindskivor och "finliret" på slutet, men har man bra verktyg är det inga större problem. Även här var DM Takskolan en guldgruva för hur man utför skarvar av vindskiveplåtar och böjer dessa över nock!
Klicktaket kostade komplett 18000kr vilket jag ändå tycker det var värt då jag är riktigt nöjd med slutresultatet. Nu hoppas jag bara att jag har gjort allting rätt så det håller tätt också!
Har varit lite dålig på att uppdatera här. Jobbet har dragit igång och möjligheten att bygga varit väldigt begränsad. Har målat lite då och då på kvällarna och gjort lite större ryck på helgerna.
Måla panel
Mycket målning har det blivit. Körde samma färg som vi har på huset, Demidekk ultimate (numera cleantech). Såhär i efterhand var det nog overkill då färgen är väldigt dyr, men det håller förhoppningsvis lika bra som på huset (ser fortfarande nymålat ut efter 10 år).
Grundmålade all panel i förväg. Brädorna till "framsidan" kapade jag även till och strök första strykningen innan montering.
Här är dom monterade. Satte musband men det blev bara en "flärp" mellan varje panelbräda så är lite osäker på om det verkligen behövdes.
Jag lämnade 2cm glipa upp mot råspoten för att få bra ventilation.
Satte insektsnät i metall på översta spikregeln och lät panelbrädorna klämma fast det. Sen är planen att klämma fast det med en tunn ribba i taket.
För att få en fin kant satte jag vitmålad 22x70 högst upp och lät lockläkten avslutas mot den:
Framsidan klar:
Spikade bottenbrädorna högst upp och längst ner, med en spik i mitten av brädan. Locken består av "hattläkt" som spikades i varje spikregel så att spiken (i de flesta fall iallafall) hamnade i glipan mellan bottenbrädorna.
Allt detta gjordes med Biltemas spikpistol. Hade faktiskt inte ett enda dubbelskott under all panelspikning. Däremot hade jag problem ibland med blankskott. Har inte riktigt listat ut exakt varför det blir så, men jag misstänker att det är när man ligger på lägre tryck. Körde 4 bar för panelen. När jag spikade stommen med 6 bar blev det inga blankskott.
Ett fåtal spikar gick lite för djupt, men de flesta blev bra eller krävde några slag med hammaren.
Har även grundmålat och monterat den lilla dörren inkl överbleck:
Med tanke på att det var första gången (och jag bara hade en höger-plåtsax att tillgå) så är jag ändå hyffsat nöjd med "plåtarbetet":
Har nu även flyttat in måleriet i förrådet! Kommande veckan ser ut att bli regn och åter regn, så jag hoppas kunna måla klart det sista.
Just det, jag har också återfyllt bakom stödmuren med lecasten. Glömde ta en bild så det kommer senare!
Den "stora" dörren är beställd men det var 10 veckors leveranstid så den dyker nog inte upp förrän slutet av oktober.
Måla panel
Mycket målning har det blivit. Körde samma färg som vi har på huset, Demidekk ultimate (numera cleantech). Såhär i efterhand var det nog overkill då färgen är väldigt dyr, men det håller förhoppningsvis lika bra som på huset (ser fortfarande nymålat ut efter 10 år).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundmålade all panel i förväg. Brädorna till "framsidan" kapade jag även till och strök första strykningen innan montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är dom monterade. Satte musband men det blev bara en "flärp" mellan varje panelbräda så är lite osäker på om det verkligen behövdes.
Jag lämnade 2cm glipa upp mot råspoten för att få bra ventilation.
Satte insektsnät i metall på översta spikregeln och lät panelbrädorna klämma fast det. Sen är planen att klämma fast det med en tunn ribba i taket.
För att få en fin kant satte jag vitmålad 22x70 högst upp och lät lockläkten avslutas mot den:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Framsidan klar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spikade bottenbrädorna högst upp och längst ner, med en spik i mitten av brädan. Locken består av "hattläkt" som spikades i varje spikregel så att spiken (i de flesta fall iallafall) hamnade i glipan mellan bottenbrädorna.
Allt detta gjordes med Biltemas spikpistol. Hade faktiskt inte ett enda dubbelskott under all panelspikning. Däremot hade jag problem ibland med blankskott. Har inte riktigt listat ut exakt varför det blir så, men jag misstänker att det är när man ligger på lägre tryck. Körde 4 bar för panelen. När jag spikade stommen med 6 bar blev det inga blankskott.
Ett fåtal spikar gick lite för djupt, men de flesta blev bra eller krävde några slag med hammaren.
Har även grundmålat och monterat den lilla dörren inkl överbleck:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på att det var första gången (och jag bara hade en höger-plåtsax att tillgå) så är jag ändå hyffsat nöjd med "plåtarbetet":
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu även flyttat in måleriet i förrådet! Kommande veckan ser ut att bli regn och åter regn, så jag hoppas kunna måla klart det sista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just det, jag har också återfyllt bakom stödmuren med lecasten. Glömde ta en bild så det kommer senare!
Den "stora" dörren är beställd men det var 10 veckors leveranstid så den dyker nog inte upp förrän slutet av oktober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "plåtsax"
Plåtsaxar
Plåtsaxar är specialiserade skärande verktyg som används för att klippa genom tunna material som plåt och annan plåt. De finns i olika storlekar och stilar för att passa olika applikationer, och vissa är utformade för att klippa i
Läs mer
Så onödigt överarbetat för ett förråd. Fortsätt så! Det blir fantastiskt fint.
Jotack! Det är ett sluttande plan - har man väl börjat göra det "ordentligt" så kan man ju inte slarva senare 😂N NoiseMaker skrev:
Precis mitt måtto! Kanha gått lite över styr nu dock.B Berguven_glenn skrev:
Men! Syftet är inte enbart att få förvaring. Det är också början på vår "bakgård" som vi ska utveckla och förhoppningsvis skapa en gårdskänsla
Liknande trådar
-
Hur ska jag isolera förrådet?
Isolering -
Luftspalt isolerat ouppvärmt förråd?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur ska jag rädda förrådet från att åka ner för slänten?
Grund & Markarbeten -
Thermoblock Pool + förråd i slänt. (troligen är jag galen)
Pool -
Hjälp med bärande stolpar till ett förråd på en slänt
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus