S sjoelund skrev:
Om jag ska skulle ha eget bolag fokuserat på att klippa gräs så skulle jag sikta in mig på samfälligheter (eller kanske brf).

Villaområden har ofta robotar till egna tomter, men det finns grönytor som behöver klippas regelbundet utanför de egna tomterna. Fixa några såna kunder och ha dem på schema.

Att ha kommunen som kund är väl det som ger pengar, men det klarar du inte ensam.
Det där har jag inte tänkt på!! Tack :)
 
S spik&son skrev:
Yes ska boka ett möte. :)

Behöver inte vara någon värsting-hemsida men tydlig och infromativ.

Hade bara glömt räkna med moms, glömde ta med det i beräkningarna.

Kommer inte va registrad för moms då jag omsätter under 100 000 kr.
är du inte registrerad för moms får du ju inte dra av den!
MOMSEN ÄR JU 20% PÅ ALLT DU KÖPER
 
  • Gilla
spik&son
  • Laddar…
G
Förmodligen större efterfrågan på generell trädgårdsskötsel än gräsklippning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C
returen returen skrev:
är du inte registrerad för moms får du ju inte dra av den!
MOMSEN ÄR JU 20% PÅ ALLT DU KÖPER
Å andra sidan lägger man inte heller på moms på sin försäljning.
Är intäkterna större än kostnaderna tjänar man på att inte vara momsregistrerad, om man har den möjligheten. Åtminstone om man säljer till privatpersoner, BRF, hyresvärdar och liknande som inte bedriver momspliktig verksamhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
spik&son
  • Laddar…
S spik&son skrev:
Det där har jag inte tänkt på!! Tack :)
Jag har inte läst hela tråden, så frågan kanske redan har varit uppe. Men hur ska du försörja dig på vintern?
Vidare måste jag tyvärr säga att dina kalkyler är helt orimliga. Du hoppas på 4 klippningar per dag. Säg att en gräsmatta måste klippas varannan vecka. Då behöver du 4 x 14 = 56 kunder. Att hitta så många kunder inom cykelavstånd, är tyvärr helt orimligt.
Jag öppnade själv ett liknande företag för många år sedan. Där jag förutom trädgård, utförde nästan alla typer av RUT-tjänster. Men även några enklare ROT-tjänster. Detta var även för robotarnas tid. Men trots det så har intresset alltid varit för lågt. Problemet är att de absolut flesta som behöver tjänsterna, nästan alltid har något barn/barnbarn/yngre släkting/granne som gör det gratis eller svart. 95% av mina kunder var således typ sommarstugeägare, som ville ha hjälp ett par gånnger per år.
Tråkigt att säga det, då jag verkligen önskar att det skulle gå bra för dig. Men det är även så, att som företagare kostar allting dubbelt så mycket som man först tror. Samt intäkterna är också bara hälften så stora, pga skatter och utgifter.
Om du, till trots, väljer att gå vidare med din ide', så får du gärna fråga saker, då jag vet hur det fungerar och vad det innebär.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Just bilar har oftast ej avdragbar moms.

[länk]
alla bilar har det om de inte är momssmittade men personbilar har det bara i samband med leasing
 
C cpalm skrev:
Å andra sidan lägger man inte heller på moms på sin försäljning.
Är intäkterna större än kostnaderna tjänar man på att inte vara momsregistrerad, om man har den möjligheten. Åtminstone om man säljer till privatpersoner, BRF, hyresvärdar och liknande som inte bedriver momspliktig verksamhet.
men 100tkr är ju fruktans värt lite bör TS slå i taket på någon månad
 
C
returen returen skrev:
men 100tkr är ju fruktans värt lite bör TS slå i taket på någon månad
Jo, och gränsbeloppet är dessutom i själva verket 80 000 kr. Skall inte spekulera i hur lång tid det tar för TS att omsätta denna summa, men även om vinstmarginalen är 100% är det knappast något man kan leva på...
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.