2 163 läst · 40 svar
2k läst
40 svar
Elektrikersupport via Videosamtal – Skulle Du Använda Det?
Problemet här på el-forumet är nog att få skulle nyttja tjänsten just för att dom läser på ett forum om el. Många här önskar att dom vore elektriker, flera är elektriker.
Prova att ställa frågan på familjeliv istället så blir svart ett annat.
Prova att ställa frågan på familjeliv istället så blir svart ett annat.
Jag tror på själva iden, den om det går att få ihop för 300kr har jag ingen aning om, spontant låter det som för lite betalt för att kunna räkna hem det ekonomiskt, å andra sidan är det nog på gränsen för vad målgruppen är villig att betala.
Kommer själv aldrig utnyttja tjänsten så varför tror jag på iden? Jo, för att jag har själv agerat telefonsupport för att avhjälpa lättare elfel, t.ex. hjälp, allt blev mörkt, vad gör jag? Brukar ta 5-15 minuter att metodiskt hjälpa personen får tillbaka så att åtminstone delar av elsystemet fungerar igen.
T.ex. kom sambon springandes med luren för någon vecka sedan, då var det en kompis där "jordfelsbrytaren" hade gått och den kom inte upp igen när personen försökte fälla upp den. Efter lite frågor fram och tillbaka, samt felsökning så visade det sig att det var en dvärgbrytare som gått, d.v.s. inte jordfelsbrytaren. Vi kom fram till att det bara var några rum som inte har ström. Hittade troliga felkällor, drog ur dem och säkerställde att säkringen gick att återställa. Efter systematisk återkoppling av felkällor visade det sig att det var nätaggregat i en dator som hade gett upp.
Som sagt, tror det finns potential för denna tjänst för de som kan väldigt lite om elsystem och för att avhjälpa akuta fel. Inte åtgärda det permanent utan återställa funktionen till resten av systemet så att jour tid kan undvikas.
Instämmer också med föregående talare, fel forum att fråga på, de som svarar här vet redan hur man gör och kommer inte använda tjänsten
Kommer själv aldrig utnyttja tjänsten så varför tror jag på iden? Jo, för att jag har själv agerat telefonsupport för att avhjälpa lättare elfel, t.ex. hjälp, allt blev mörkt, vad gör jag? Brukar ta 5-15 minuter att metodiskt hjälpa personen får tillbaka så att åtminstone delar av elsystemet fungerar igen.
T.ex. kom sambon springandes med luren för någon vecka sedan, då var det en kompis där "jordfelsbrytaren" hade gått och den kom inte upp igen när personen försökte fälla upp den. Efter lite frågor fram och tillbaka, samt felsökning så visade det sig att det var en dvärgbrytare som gått, d.v.s. inte jordfelsbrytaren. Vi kom fram till att det bara var några rum som inte har ström. Hittade troliga felkällor, drog ur dem och säkerställde att säkringen gick att återställa. Efter systematisk återkoppling av felkällor visade det sig att det var nätaggregat i en dator som hade gett upp.
Som sagt, tror det finns potential för denna tjänst för de som kan väldigt lite om elsystem och för att avhjälpa akuta fel. Inte åtgärda det permanent utan återställa funktionen till resten av systemet så att jour tid kan undvikas.
Instämmer också med föregående talare, fel forum att fråga på, de som svarar här vet redan hur man gör och kommer inte använda tjänsten
Visst kan man ibland hjälpa folk via telefon, men det är en helt annan sak än att bygga en verksamhet med det konceptet. Där måste man binda upp en kvalificerad elektriker (det får inte vara någon praktikant för det krävs rätt ingående insikt) som ska ha betalt ÄVEN om ingen ringer.
Jag tror att det är något som skulle kunnat vara intressant om det gav RUT-avdrag (eller ROT). Men dessa kräver ju i princip att man är på plats och tar betalt för bil.
Timpriset för att betala för någons tid med skattade pengar är alldeles för högt i Sverige så utan något avdrag tror jag att det är svårt att få kunden att känna värdet i tjänsten.
Timpriset för att betala för någons tid med skattade pengar är alldeles för högt i Sverige så utan något avdrag tror jag att det är svårt att få kunden att känna värdet i tjänsten.
En annan väldigt viktig fråga, är ju ansvar. Vem ska ta ansvaret, om något händer. Låt säga att TS ber en kund att öppna en dosa, eller vägguttag. Pga något missförstånd med brytning av strömmen, så får sig kunden en ordentlig stöt. Eller ännu värre om TS missbedömer något, och huset brinner ner. Är TS verkligen villig att ta ansvar för sådana saker?
Den som öppnar dosan bär *ett* ansvar ur vissa aspekter, tveklöst.E elmont skrev:
Men det finns även ett ansvar för någon som utger sig för att vara kunnig inom ett område som uppmanar någon att göra en viss handling som kan vara förenlig med livsfara.
Det faller under två olika lagrum, men det är likväl något som man behöver beakta.
(Och en av många orsaker till att tjänsten blir så pass begränsad i vad den verkligen kan genomföra på distans)
Jag har mycket svårt för folk som ska skylla på andra för dom misstag dom gjort, det spelar ingen roll om man blivit lurad på internet eller av sin bäste vän. Har man "tabbat" sig ska man alltid rakryggad ta sitt ansvar.
Men nu talar vi väl om helt olika saker. Nu handlar det ju inte om att skylla på sin vän som gett ett råd om något.E elmont skrev:
Nu talar vi om en elektrikertjänst. Du, om någon, borde väl känna till att man som elektriker faktiskt har ett ansvar. Om du är på plats, hemma hos kund, och ber kunden göra något. Så kan det hamna under ditt ansvar! Likaså om du gör det över telefon.
Du är helt ute och cyklar.E elmont skrev:
Det här är närmast som att jämföra med ett samtal med Kry eller1177 etc.
Du ringer någon som har kunskap och kan ge dig råd i en situation som du vet att du inte kan något om.
Om Kry säger att den där brutna armen kommer räta ut sig av sig själv, eller att det nog är bäst att du går och lägger dig och vilar bakom en låst dörr efter en kraftig hjärnskakning kommer IVO att utreda det hela.
Att påstå att patienten rakryggat borde stått för misstaget är ju närmast absurt.