pacman42 pacman42 skrev:
Tydligen tillräckligt mycket för att gå ut i tidningen och varna för det.
Tja, finns ju en del intressen i att blåsa upp problemet som sagt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
You an me, both. Jag är också bara en lekman som emellanåt läser en djupare debattartikel eller samanfattning av en vetenskaplig studie. Men jag har ett hyfsat minne och en rätt god förmåga att återfinna det jag sett tidigare. Förhoppningsvis utan att det bara blir cherrypicking och självförstärkande.

Typ så. Även om jag tolkar det som att Ringhals och OKG under lång tid stabiliserat såväl DK2 och SE4 som en stor del av SE3.

Aktiva tunga generatorer i Barsebäck, Karlshamn eller någonstans på Själland skulle förstås hjälpa till, men som det är nu synes typ 2,5 elområden vara beroende av den nätnytta vår två sydligare kärnkraftverk ger. Men att bara ha fossilkraften som reserv när det inte blåser och inte ha några tunga generatorer igång konstant skulle som jag förstår det få oss att få stora oönskade frekvenssvängningar. Till att börja med.

Sånt där som av en händelse alltid ”går att lösa”, men alltid är för tekniskt och komplicerat för att man någonsin ska få veta hur, eller till vilken kostnad.

Lång inlägg för att säga: ja, vem fan killgissar inte lite ibland?
Vi har ju andra stödtjänster numera.
 
K karlmb skrev:
Tja, finns ju en del intressen i att blåsa upp problemet som sagt.
Om de hade kunnat ta emot fler företag så hade de gjort det, nu kan de inte det. De har tackat nej till ett par etableringar redan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tydligen tillräckligt mycket för att gå ut i tidningen och varna för det.
För 10 år sen slog media på stora trumman om en larmrapport som varnade för cancerframkallande substanser i allt som var friterat. Pommes Frites, chips å va vet jag som plötsligt skulle undvikas.

Extrem mediabevakning men efter 6 månader var allt glömt å vi äter friterat som aldrig förr.

Tro inte på allt som journalister fångar upp är väl det enkla rådet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
För 10 år sen slog media på stora trumman om en larmrapport som varnade för cancerframkallande substanser i allt som var friterat. Pommes Frites, chips å va vet jag som plötsligt skulle undvikas.

Extrem mediabevakning men efter 6 månader var allt glömt å vi äter friterat som aldrig förr.

Tro inte på allt som journalister fångar upp är väl det enkla rådet.
Som sagt, Göteborg Energi har redan nekat nya etableringar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som sagt, Göteborg Energi har redan nekat nya etableringar.
Har du nåt konkret?
 
  • Wow
TommyC
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Har du nåt konkret?
Har just läst igenom tre artiklar i GP och de skriver inte vad som nekats, de skriver bara vad de redan tackat ja till, bland annat batterifabrik och en vindtunnel (bägge för Volvo).

Jag tycker dock detta uttalande från Volvo är rätt talande för hur man tänker sig lösa effektbristen:
– Det är väldigt sällan det inte blåser till havs. Men den risken måste kompletteras med planerbar produktion. Vi tror att gasturbiner är ett väldigt bra komplement till vindkraft. De kan användas vissa dagar och timmar då det är effektbrist.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har just läst igenom tre artiklar i GP och de skriver inte vad som nekats, de skriver bara vad de redan tackat ja till, bland annat batterifabrik och en vindtunnel (bägge för Volvo).

Jag tycker dock detta uttalande från Volvo är rätt talande för hur man tänker sig lösa effektbristen:
Men du påstod att GE KONKRET hade NEKAT nya etableringar?
Jag har fd kollegor som jobbar på GE som säger det är bulls**t.
Vi behöver HARD FACTS för ett sådant påstående.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jag finner det märkligt att @Zodde vet bättre än Göteborgs Energi om läget i Västsverige.

Dom säger i sin rapport att:
Svenska Kraftnät har inlett processen med att förstärka överföringsförmågan till Västra Götaland och Göteborg. Mer effekt, totalt 1200 MW, kommer att kunna levereras stegvis.
Problemet är att arbetet tar för lång tid för att hinna möta efterfrågan. Förstärkningarna av överliggande nät ska vara klara först 2035 enligt nuvarande tidplan.

På grund av denna kapacitetsbrist i de överliggande elnäten kan vi i Göteborg få effektbrist inom de närmaste åren, trots att det inte finns några flaskhalsar i det lokala elnätet.
Det här betyder att större elnätsanslutningar i Göteborg inte kommer att kunna ske på traditionellt vis.


Inom en 10-12 årsperiod prognostiserar Göteborg Energi en ökning av elbehoven i kommunen med omkring 600 MW, lika mycket effekt som används i hela Malmö vid en och samma tidpunkt en kall vinterdag.
Västra Götalands regionens beräkningar visar på mycket kraftig ökning av elanvändningen i länet där industrin tar ledartröjan och tredubblar sin elanvändning från ca 6 TWh till nästan 20 TWh 2030 för att fortsätta öka till 2045.

Men det är inget problem, det löser sig, sitt still i båten..
 
D Dilato skrev:
Jag finner det märkligt att @Zodde vet bättre än Göteborgs Energi om läget i Västsverige.

Dom säger i sin rapport att:
Svenska Kraftnät har inlett processen med att förstärka överföringsförmågan till Västra Götaland och Göteborg. Mer effekt, totalt 1200 MW, kommer att kunna levereras stegvis.
Problemet är att arbetet tar för lång tid för att hinna möta efterfrågan. Förstärkningarna av överliggande nät ska vara klara först 2035 enligt nuvarande tidplan.

På grund av denna kapacitetsbrist i de överliggande elnäten kan vi i Göteborg få effektbrist inom de närmaste åren, trots att det inte finns några flaskhalsar i det lokala elnätet.
Det här betyder att större elnätsanslutningar i Göteborg inte kommer att kunna ske på traditionellt vis.


Inom en 10-12 årsperiod prognostiserar Göteborg Energi en ökning av elbehoven i kommunen med omkring 600 MW, lika mycket effekt som används i hela Malmö vid en och samma tidpunkt en kall vinterdag.
Västra Götalands regionens beräkningar visar på mycket kraftig ökning av elanvändningen i länet där industrin tar ledartröjan och tredubblar sin elanvändning från ca 6 TWh till nästan 20 TWh 2030 för att fortsätta öka till 2045.

Men det är inget problem, det löser sig, sitt still i båten..
Jag efterfrågade KONKRETA exempel där etableringar NEKATS, inte nåt snack om vad som eventuellt kan hända i framtiden.
Ser du inte skillnaden ?

Att GE lobbar via media är en sak, men jag vill veta KONKRET vilka etableringar som GE stoppat
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Problemet är att arbetet tar för lång tid för att hinna möta efterfrågan.
Dvs det är leveranstid.

Det är inte stopp för att säkra upp. Det är leveranstid på att säkra upp. Och det är staten som skall leverera. Och då blir det inte bättre än så här. Var istället glada att det inte tar mycket längre tid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så larmrapporterna från Göteborgs Energi om risken för att man redan i vinter kommer tvingas till rullande frånkopplingar är rent påhitt alltså?
Jag drar mig till minnes en larmrapport för många år sedan. Den gällde potatis. Och media eldade på en stor hysteri. Varvid Regeringen lovade ut mer pengar till forskning om detta.

Till sist var det en murvel som frågade en representant i Finland varför dom inte agerade. Varvid denna lite trött svarade att man behövde äta 14 kg potatis om dagen för att detta skall vara ett bekymmer. Och de kvantiteterna åt man inte i Finland.

Process:
1. Forskare som suktar efter nya anslag kontaktar alarmistisk murvel.
2. Murvel skriver hysterisk larmrapport. Och eldar upp alla möjliga och omöjliga tyckare. Och "offer".
3. Staten anslår mer kulor till forskarna.

Vinnare: forskarna som kan fortsätta med sin misslyckade forskning. Och murveln som fick ett scoop och massor med klick och uppmärksamhet.

Förlorare: skattebetalarna.

Detta är offentlig sektor. Den som har högre tankar om offentlig sektor ställer sig lämpligen i skamvrån.

(Osäker på om det var 14 kg. Men det var iaf mycket mer än en människa äter).
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag efterfrågade KONKRETA exempel där etableringar NEKATS, inte nåt snack om vad som eventuellt kan hända i framtiden.
Ser du inte skillnaden ?

Att GE lobbar via media är en sak, men jag vill veta KONKRET vilka etableringar som GE stoppat
Om jag redan vet att det är ingen ide att etablera min elhungriga verksamhet där eftersom kapacitet ändå inte finns söker jag mig annanstans.
 
Z Zodde skrev:
Jag efterfrågade KONKRETA exempel där etableringar NEKATS, inte nåt snack om vad som eventuellt kan hända i framtiden.
Ser du inte skillnaden ?

Att GE lobbar via media är en sak, men jag vill veta KONKRET vilka etableringar som GE stoppat
Ingen av artiklarna specar mad de nekat, Göteborgs kommun ordförande Johan Attenius säger dock detta:
– Villaägarna ligger risigt till, säger han.
Samtidigt oroas han över att redan beslutade industrietableringar också kan vara i fara.
Men konkreta är de inte...
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om jag redan vet att det är ingen ide att etablera min elhungriga verksamhet där eftersom kapacitet ändå inte finns söker jag mig annanstans.
Det var väl ett ganska uselt svar, men ok. Ge exempel på de som sagt de resonerat som du säger…
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.