P
K Krille4 skrev:
Vinner? Kompromissen består naturligtvis i att det finns begränsade ekonomiska resurser - tror det är få som bor i radhus som inte hellre hade bott i ett eget hus i samma läge till samma kostnad?
Ekonomin är oftast överordnad allt annat, men det är inte självklart vilken boendeform som är billigast eller dyrast. Det finns många parametrar som spelar roll.

Jag begränsade mig dock till garagefrågan i inlägg #589. Radhusområden av TSs typ är inte ett mellanting mellan villa och lägenhet i alla avseenden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ekonomin är oftast överordnad allt annat, men det är inte självklart vilken boendeform som är billigast eller dyrast. Det finns många parametrar som spelar roll.

Jag begränsade mig dock till garagefrågan i inlägg #589. Radhusområden av TSs typ är inte ett mellanting mellan villa och lägenhet i alla avseenden.
Nä det är självklart inte ett mellanting i alla avseenden - jag skrev bara att det för många är en bra kompromiss.

/Krille
 
P pmd skrev:
Stadsplanerarna vid den tid då många av de områdena planerades hade helt enkelt inte fattat att bilen var framtidens melodi. Det är lite konstigt för på 1960-talet borde det ha varit uppenbart och eftersom Sverige tar efter USA i det mesta så behövde man nästan ha skygglappar för att inte förstå. USA låg ett par decennier före i detta avseende.
I usa är det fullt rimligt att ta bilen för att åka och köpa en takeaway-kaffe. Är det verkligen något vi skall sträva efter som samhälle?

Är det inte bättre att ha olika områden med olika förutsättningar? Detta radhusområde är inte lämpligt för den som är gravt bilberoende. Likaså är det kanske inte lämpligt med bostad innanför tullarna om man vill ha bil. Den som inte vill ha bil bör låta bli en villa på landet.
 
tensiden tensiden skrev:
I usa är det fullt rimligt att ta bilen för att åka och köpa en takeaway-kaffe.
Skulle det vara något konstigt?
 
P
tensiden tensiden skrev:
I usa är det fullt rimligt att ta bilen för att åka och köpa en takeaway-kaffe. Är det verkligen något vi skall sträva efter som samhälle?
(. Ja, givetvis var det sådant jag syftade på. )
tensiden tensiden skrev:
Är det inte bättre att ha olika områden med olika förutsättningar? Detta radhusområde är inte lämpligt för den som är gravt bilberoende.
Det var kanske så när området planerades, men tiden har inte stått still. Numera är det allt fler som har bil och vill kunna använda den på en enkelt och bekvämt sätt, även om de bor i radhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.