1 618 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Råd kring Tretex väggar, riva eller inte?
Ah, då var väggen planare än det först lät på din beskrivning.P Pär Nordqvist skrev:Då visar jag det i stället. Här är en bild på dessa papp,- eller träremsor, som nog höll bidrog till att bilda luft mellan timret och tretexskivorna samt att de kanske gjorde dem rakare. Bifogar även en bild på spännpappen och hur det ser ut efter att skarven lossnat i en del av rummet, ett par meter.
(Det är nog förresten masonit och inte papp)
Om du vill ha isolering på plats igen skulle jag regla upp, isolera och sätta gips.
Om det är en innervägg och du inte önskar någon mer isolering kan du ju sätta några gips-remsor på ett liknande vis med CC 60 för att få en liten distans mellan gips och vägg och rakare underlag, sedan skruva gipset på dem. Nackdelen är att du får ett rätt uselt mellanrum mellan trä och gips som kommer göra det klurigt att fästa saker i väggen utan att den bågnar in eller ut beroende på vilken typ av infästning man väljer. Reglar du som vanligt slipper du det problemet, men "mister" några cm golvyta.
Tack för svaret! Jaa, jag vet inte hur det blir. Måste hit med en snickare i vilket fall som helst. Det är väldigt högt i tak, 2,88 m. Tretexskivorna verkar vara av den storleken, finns inga skarvar. Men numera finns väl inte så höga skivor, oavsett material, tror att 2,30 är max, då takhöjden inte är tillnärmelsevis så stor i dag.Dowser4711 skrev:Ah, då var väggen planare än det först lät på din beskrivning.
(Det är nog förresten masonit och inte papp)
Om du vill ha isolering på plats igen skulle jag regla upp, isolera och sätta gips.
Om det är en innervägg och du inte önskar någon mer isolering kan du ju sätta några gips-remsor på ett liknande vis med CC 60 för att få en liten distans mellan gips och vägg och rakare underlag, sedan skruva gipset på dem. Nackdelen är att du får ett rätt uselt mellanrum mellan trä och gips som kommer göra det klurigt att fästa saker i väggen utan att den bågnar in eller ut beroende på vilken typ av infästning man väljer. Reglar du som vanligt slipper du det problemet, men "mister" några cm golvyta.
Sen är det en träpanel som är 49 cm hög från golvet och tretexen går bakom den plus att den går in under en bred taklist, kupad. Då måste den också lösgöras för att få en ny skiva bakom den. Tas den ner riskerar spännpappen att följa med. Aj, aj, vilket elände! Jag som trodde jag var duktig när jag började med detta, men det var jag inte, jag var korkad.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Råd kring (installation av ny?) ventilation till nybörjare på hus
Ventilation -
Hur många radiatorer på en 10 amp säkring?
El -
Läckage via skorsten - estimerad skada samt frågor kring försäkring
Tak & Vind -
Råd kring val av värmepump, luft-vatten eller bergvärme
Värmepumpar -
Kontaktor bryta säkringsrad
El