Hjälp mig med nästa steg!
Jag har klippt ner vår häckspirea till ca 30-40 cm med ambition om att nu försöka ”rycka upp” resten med rötter. Men inser nu att det är en dum idé, framför allt pga den tid det kommer ta…
Jag vill så gräs här istället, så skiten måste bort. Eller? Hjälp mig!
Jordfräs? Markduk?
Jag har klippt ner vår häckspirea till ca 30-40 cm med ambition om att nu försöka ”rycka upp” resten med rötter. Men inser nu att det är en dum idé, framför allt pga den tid det kommer ta…
Jag vill så gräs här istället, så skiten måste bort. Eller? Hjälp mig!
Jordfräs? Markduk?
Bästa svaret
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 869 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 869 inlägg
Jag har befriat min tomt från hundratalskvadratmeter av denna invasiva pest.
Och svaret är att du får gräva upp busken. Vänta till jorden blir fuktig när höstregnen kommer och sen tar du timme efter timme och gräver bort 10 cm bredd i taget, krossar jordklumpen med spaden och sorterar ut de avskurna rötterna för hand. En rak och vässad spade som skär genom rötterna hjälper mycket. Och kroppstyngd. Vässa spaden var femtonde minut eller så för den blir snabbt slö så låt slipmaskinen stå framme. Lyckligtvis ligger rötterna ytligt, på mindre än ett spadtags djup.
Stenig jord sabbar denna strategi fullständigt. Och då får du gå med spett, fyllhammare eller korp genom jorden och sortera ut rötterna. Mycket mer arbetskrävande än om man har stenfri jord enligt ovan.
Efter vintern så kommer en del rotfragment att slå upp grönska under sommaren. Låt ytan ligga i träda och gräv upp det som visar liv. Hösten efter kan du plantera ytan. Ska du så gräs så kan du göra det redan första våren för då tar gräsklipparen hand om eventuell spira som har överlevt.
(Jag har använt denna strategi men framförallt så har jag sprutat bort stora ytor med hjälp av glyfosatpreparat. Men detta är sedan några år inte längre tillåtet för regeringen förbjöd det i förordning och preparaten erbjuds ej till konsument på den svenska marknaden. Så var det inte när jag använde glyfosat för ett antal år sedan.)
Och svaret är att du får gräva upp busken. Vänta till jorden blir fuktig när höstregnen kommer och sen tar du timme efter timme och gräver bort 10 cm bredd i taget, krossar jordklumpen med spaden och sorterar ut de avskurna rötterna för hand. En rak och vässad spade som skär genom rötterna hjälper mycket. Och kroppstyngd. Vässa spaden var femtonde minut eller så för den blir snabbt slö så låt slipmaskinen stå framme. Lyckligtvis ligger rötterna ytligt, på mindre än ett spadtags djup.
Stenig jord sabbar denna strategi fullständigt. Och då får du gå med spett, fyllhammare eller korp genom jorden och sortera ut rötterna. Mycket mer arbetskrävande än om man har stenfri jord enligt ovan.
Efter vintern så kommer en del rotfragment att slå upp grönska under sommaren. Låt ytan ligga i träda och gräv upp det som visar liv. Hösten efter kan du plantera ytan. Ska du så gräs så kan du göra det redan första våren för då tar gräsklipparen hand om eventuell spira som har överlevt.
(Jag har använt denna strategi men framförallt så har jag sprutat bort stora ytor med hjälp av glyfosatpreparat. Men detta är sedan några år inte längre tillåtet för regeringen förbjöd det i förordning och preparaten erbjuds ej till konsument på den svenska marknaden. Så var det inte när jag använde glyfosat för ett antal år sedan.)
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 869 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 869 inlägg
Svårt att se på fotona men om marken är plan och stenfri under buskarna så kan du klippa ned busken till markytan med sekatör (eller stark elektrisk häcksax) och gå med en motorgräsklippare som du inte är så rädd regelbundet (varje vecka på försommaren) och hålla den nere. Gör du detta ett par, tre säsonger så för buskarna. Mycket mindre arbetskrävande.
Produkter som diskuteras: "sekatör"
Sekatörer & grensaxar
Vårt sortiment av sekatörer och grensaxar erbjuder högkvalitativa lösningar för all slags beskärning i trädgården. Vare sig det gäller att tunna ut ett buskage, trimma en häck eller sköta om träd, har vi rätt verktyg för jobbet.
Läs mer
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 869 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 869 inlägg
Foto från min tomt. Den här ytan var spireabevuxen, den sista på på min tomt. Den har jag klippt i tre år med min "fulgräsklippare" efter att ha tagit ned spiran till markytan. Lite spirealiv men inte mycket kvar nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ett snabbt och konkret svar! Bara börja gräva med andra ordClaes Sörmland skrev:Jag har befriat min tomt från hundratalskvadratmeter av denna invasiva pest.
Produkter som diskuteras i tråden