Jag skall lägga om avloppet i ett hus med fyra lägenheter, 310 kvm bostadsyta.

Entreprenören menar att jag skall ha 160 mm rör för avloppet ut till kommnens anslutningspunkt. Andra källor menar att det räcker med 110.

Finns det någon tabell eller lista där man kan få vägledning?

Claes Sörmland
Vi har 110 mm rör i bostadsrättsföreningen för betydligt fler lägenheter än så. Aldrig ett problem. Men någon rörmokare lyfte lite på ögonbrynen att det var 110 mm snarare än 160 mm så gissar att standarden inte är 110 mm även om det fungerar i praktiken.

Redigerat:
Vad har ni för dimension i anslutningen i gatan? Där har du en vägledning

Claes Sörmland
Claes Sörmland
Och här är flödena för liggande spillvattenledningar (1% fall) med 50% fyllnadsgrad:

Beräkningsverktyg för spillvattenkapacitet visar flödet 9,775 l/s för 160 mm innerdiameter och 50% fyllnadsgrad, med 1% ledningsfall och ytråhet 0,25 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beräkningsverktyg för spillvatten med data för innerdiameter 110 mm, fyllnadsgrad 50 %, ledningsfall 10 ‰ och flöde 3,618 l/s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stående ledningar lär inte vara ett problem, sväljer enorma flöden.

https://www.dimensionera.se/spillvatten/kapacitet.php

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Tack för intressanta svar!

Matti_75 har givetvis rätt i att anslutningens dimension är vägledande. Det kan vara så att 110 är det måttet jag måste ha eftersom huset från början var en villa...

Tack Claes Sörmland för beräkningarna. Att ha lite marginal är inte fel. Det finns två huvudstammar i huset där den första (från gatan räknat) betjänar 85% av husets behov. Alltså är det vettigt att gå den sträckan med 160 och sedan fortsätta till sista stammen med 110.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.