Har en affärsidé där jag ska cykla runt i villaområden och erbjuda min tjänst som är klippning av gräsmatta, buskar och träd. Jag ska ha ett släp efter cykeln som ska lastas med gräsklippare och grästrimmer (har hört med cykelhandlare och bör funka). Tanken att jag ska köra verktyg som drivs av bensin så att jag kan vara iväg hela dagen utan att behöva ladda batteri. Tänker att jag ska köra gräsklippning majoriteten av tiden och hyra bil en vecka i taget för att kunna ha med mig häcksax mm. och forsla bort klippet. Det ska drivas som en enskild firma. Nu till mina frågor:

1. Vad är ni beredda att betala för tjänsten?
2. Vad är bra namn?
A - Cykelklipp *stadens namn*
B - *efternamn* trädgrådsservice *stad*
C - *efternamn* trädgårdsklipp
3. Hur stor är er gräsmatta i kvm?

Hör gärna era synpunkter!
 
Gräsklippning, här känns det som robotarna har tagit en stor bit av marknaden. Har du koll på om det finns ett reellt behov av gräsklippning?

Priset - det hänger samman med storlek på gräsmattan. Sedan blir det kanske två klippningar/vecka under högsäsongen och med mycket regn/värme. Max 500-1000 kr/klippning skulle jag säga. Det kan bli en ganska hög kostnad om där är kraftig grästillväxt under juni/juli/augusti.

Har lite insyn i "grönarbete" och det verkar som att häck- och buskklippning är intressant för privatpersoner att få utfört. Här ska det då gå undan och med räfsning insamling och bortforsling av nerklippt material direkt efter klippning. Du har inte funderat på detta?
Här kan priset dra iväg, upp mot kanske 4000-6000 kr eller mer.


Namn - sorry inget förslag.
 
  • Gilla
spik&son och 1 till
  • Laddar…
Känns som du eventuellt missar en möjlighet att köra helt "grönt" dvs utan fossilbränslen, om du nu ändå ska cykla runt istället för bil/lastbil som många andra dylika företag.
Då hade du ju verkligen kunnat marknadsföra dig som det "gröna alternativet".
Men, med det sagt, du har kanske din plan färdig redan. Och det kanske blir svårt med en massa batterier att släpa på.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Gräsklippning, här känns det som robotarna har tagit en stor bit av marknaden. Har du koll på om det finns ett reellt behov av gräsklippning?

Priset - det hänger samman med storlek på gräsmattan. Sedan blir det kanske två klippningar/vecka under högsäsongen och med mycket regn/värme. Max 500-1000 kr/klippning skulle jag säga. Det kan bli en ganska hög kostnad om där är kraftig grästillväxt under juni/juli/augusti.

Har lite insyn i "grönarbete" och det verkar som att häck- och buskklippning är intressant för privatpersoner att få utfört. Här ska det då gå undan och med räfsning insamling och bortforsling av nerklippt material direkt efter klippning. Du har inte funderat på detta?
Här kan priset dra iväg, upp mot kanske 4000-6000 kr eller mer.


Namn - sorry inget förslag.
Bra poäng med robotgräsklippning. Jag tänkte göra en marknadsundersökning och ringa 400 privatpersoner för att se vad folk är villiga att betala (efter ROT). Tror jag är berättigad 50 % avdrag på fakturan vet någon hur det funkar?!

Tänker att det finns 3 lösningar på klippet:
- Antingen har kunden soptunna för trädgårdsavfall som kommunen tömmer.
- Jag hämtar sopsäckarna i samband med att jag hyr bil.
- Eller så forslar dom bort själva
 
A andersgrebin skrev:
Känns som du eventuellt missar en möjlighet att köra helt "grönt" dvs utan fossilbränslen, om du nu ändå ska cykla runt istället för bil/lastbil som många andra dylika företag.
Då hade du ju verkligen kunnat marknadsföra dig som det "gröna alternativet".
Men, med det sagt, du har kanske din plan färdig redan. Och det kanske blir svårt med en massa batterier att släpa på.
Ja hade varit att föredra med batteri och som du säger hade jag kunnat sälja in mig ännu bättre som det gröna alternativet!
 
  • Gilla
Oskick
  • Laddar…
R
Jag skulle tippa på att du kan ta 350-400kr/tim som gräsklippare..
Namntips: (dittnamn)grön och grästjänst AB
När du har hållit på ett tag så kan du räkna ett m2 pris och lägga till..
 
  • Gilla
spik&son
  • Laddar…
S spik&son skrev:
Bra poäng med robotgräsklippning. Jag tänkte göra en marknadsundersökning och ringa 400 privatpersoner för att se vad folk är villiga att betala (efter ROT). Tror jag är berättigad 50 % avdrag på fakturan vet någon hur det funkar?!

Tänker att det finns 3 lösningar på klippet:
- Antingen har kunden soptunna för trädgårdsavfall som kommunen tömmer.
- Jag hämtar sopsäckarna i samband med att jag hyr bil.
- Eller så forslar dom bort själva
Det kan bli rejält med häckklipp, kan bli problem att få plats med allt i en kundplacerad tunna imho.

Upphämtning, OK det är ju ett alternativ, bör ske rätt så omgående, det ska se snyggt och prydligt ut efter ditt arbete, en mängd svarta sopsäckar förhöjer inte kundupplevelsen och lär påverka vilket pris du kan ta.

Om kunden själv ombesörjer bortforsling så får du ha ett lägre pris. Chansen är dock att kunden själv då har förmågan/intresset att hantera häckklippningen och behöver inte köpa tjänsten.

Har fått uppfattningen att miljöargument inte smäller så högt. Bensindrivna häcksaxar används överlag.
 
E etompau skrev:
Det kan bli rejält med häckklipp, kan bli problem att få plats med allt i en kundplacerad tunna imho.

Upphämtning, OK det är ju ett alternativ, bör ske rätt så omgående, det ska se snyggt och prydligt ut efter ditt arbete, en mängd svarta sopsäckar förhöjer inte kundupplevelsen och lär påverka vilket pris du kan ta.

Om kunden själv ombesörjer bortforsling så får du ha ett lägre pris. Chansen är dock att kunden själv då har förmågan/intresset att hantera häckklippningen och behöver inte köpa tjänsten.

Har fått uppfattningen att miljöargument inte smäller så högt. Bensindrivna häcksaxar används överlag.
Ska undersöka möjligheten till att låna bil på kvällarna och forsla bort klippet, tack för synpunkten! :)
 
S spik&son skrev:
Har en affärsidé där jag ska cykla runt i villaområden och erbjuda min tjänst som är klippning av gräsmatta, buskar och träd. Jag ska ha ett släp efter cykeln som ska lastas med gräsklippare och grästrimmer (har hört med cykelhandlare och bör funka). Tanken att jag ska köra verktyg som drivs av bensin så att jag kan vara iväg hela dagen utan att behöva ladda batteri. Tänker att jag ska köra gräsklippning majoriteten av tiden och hyra bil en vecka i taget för att kunna ha med mig häcksax mm. och forsla bort klippet. Det ska drivas som en enskild firma. Nu till mina frågor:

1. Vad är ni beredda att betala för tjänsten?
2. Vad är bra namn?
A - Cykelklipp *stadens namn*
B - *efternamn* trädgrådsservice *stad*
C - *efternamn* trädgårdsklipp
3. Hur stor är er gräsmatta i kvm?

Hör gärna era synpunkter!
du ringer jag klipper- om batteriet inte är slut....
 
  • Gilla
  • Haha
Jontha och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
du ringer jag klipper- om batteriet inte är slut....
Hur menar du?
 
S spik&son skrev:
Hur menar du?
mest som en slogan som sticker ut

RUT 50% om kunden har råd

500,. ink moms i timmen innan RUT eller mer
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
C
Angående priset lär det finnas ett hyfsat etablerat marknadspris i trakten, som man borde kunna fiska lite i. Detta är ju ingen unik tjänst på något sätt.

Angående namnet, undvik sådan som snävt beskriver verksamheten.
Blir alltid konstigt om du med tiden utvecklar verksamheten och t.ex. åker med bil till Bergviken och planterar träd när företaget heter Gräsvikens cykelklipp.
Nåt med trädgårdsservice är allmänt och bra.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Angående priset lär det finnas ett hyfsat etablerat marknadspris i trakten, som man borde kunna fiska lite i. Detta är ju ingen unik tjänst på något sätt.

Angående namnet, undvik sådan som snävt beskriver verksamheten.
Blir alltid konstigt om du med tiden utvecklar verksamheten och t.ex. åker med bil till Bergviken och planterar träd när företaget heter Gräsvikens cykelklipp.
Nåt med trädgårdsservice är allmänt och bra.
Bra tänk, kan iscensätta några offertförfrågningar till konkurrenter.

Tänker lite tvärtom att det är smart att sticka ut lite för att bygga ett unikt varumärke efter som det är en unik affärsidé men cykel kanske jag ska skippa, du har en poäng!
 
Ska du ändå ha en cykelkärra kanske du kan specialbygga en med solceller som tak, kanske tom. i flera lager.... Så fäller du bara ut panelerna medan du klipper och laddar batterierna samtidigt... Det blir ingen billig lösning, men helt klart grönt....
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S spik&son skrev:
Bra poäng med robotgräsklippning. Jag tänkte göra en marknadsundersökning och ringa 400 privatpersoner för att se vad folk är villiga att betala (efter ROT). Tror jag är berättigad 50 % avdrag på fakturan vet någon hur det funkar?!

Tänker att det finns 3 lösningar på klippet:
- Antingen har kunden soptunna för trädgårdsavfall som kommunen tömmer.
- Jag hämtar sopsäckarna i samband med att jag hyr bil.
- Eller så forslar dom bort själva
Trädgårdsarbete går under RUT, med vissa undantag
 
  • Gilla
spik&son
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.