Alfredo Alfredo skrev:
Jag antar ordet ”hemma” betyder olika saker för oss. 😀
ja, men man undkommer en hel del planering, utstädningar och grusade förväntningar för man vet vad man har :)
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
K Kurtivan skrev:
Det går inte att jämföra alls så det är inte ens relevant.
Det är alltså olika livsstilar?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
K Kurtivan skrev:
ja, men man undkommer en hel del planering, utstädningar och grusade förväntningar för man vet vad man har :)
Städning brukar ingå i priser när man bor på hotell.

Planering? Är det så ont om hotell att man inte kan spontanåka om dagarna och hitta ett hotell på kvällen?
Så har då jag gjort i flera länder i Europa (åtminstone i Norge, Tyskland, Frankrike, Spanien, Schweiz, Ungern, Tjeckoslovakien (ja, det var några år sen) och lite i Sverige). Mest på motorcykel. Det kanske är lättare på MC än med bil?

Men jag förstår till viss del varför en husbil eller husvagn tilltalar en del. Det är lite som att ha en båt, men skillnaden är att med båten går det inte att hitta hotell så lätt i skärgårdarna och längs kusterna så man behöver kunna övernatta i sin farkost.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Städning brukar ingå i priser när man bor på hotell.

Planering? Är det så ont om hotell att man inte kan spontanåka om dagarna och hitt ett hotell på kvällen?
Så har då jag gjort i flera länder i Europa (åtminstone i Norge, Tyskland, Frankrike, Spanien, Schweiz, Ungern, Tjeckoslovakien (ja, det var några år sen) och lite i Sverige). Mest på motorcykel. Det kanske är lättare på MC än med bil?

Men jag förstår till viss del varför en husbil eller husvagn tilltalar en del. Det är lite som att ha en båt, men skillnaden är att med båten går det inte att hitta hotell så lätt i skärgårdarna och längs kusterna så man behöver kunna övernatta i sin farkost.
Det är huuur lätt som helst att hitta hotell 1h innan man vill sova. Det är väl typ Sverige som är svårast.

Både mc och bil.. sen kan det bli dyrt ibland
 
Har man inte husvagn så förstår man inte det där 🙂

Du kan tex inte boka ett hotell på våran älvtomt i Leksand, ja visst kan du boka ett hotell i Leksand men då får du ju ta det du som finns.
Du kan inte heller boka ett hotell hos kompisarnas sommarstuga, ja du kan sova inne hos dom men är det litet så kanske man känner att det är skönare med ett eget boende.

Nu har ju inte jag en husvagn i miljon klassen, inte ens i 100' klassen men kanske 25' 🙂

Som sagt har man inte en själv och kanske har rätt inställning så förstår man inte tjusningen med husvagn...

Brukar bli 20-25nätter/år åt oss, i år köpte vi taktält så det blev bara 5 nätter i husvagnen och 17 på taket
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
J
Vi var också inställda på att man fick många stugnätter/hotellnätter för pengarna av en husvagn.
Men köper man en husvagn som är +10år gammal och tar hand om den är värdeminskningen nästan obefintlig.
Hotell är värdelöst med småbarn.
Ska man hitta en bra stuga måste man boka innan årsskiftet för högsäsongen. Och planerar man som vi till nästa sommar att besöka tre delar av landet på 1,5v blev det omöjligt. När vi dessutom planerar semestern med en annan familj gav vi upp. Svårt att hitta bra stugor till en barnfamilj som inte hyrs ut veckovis under högsäsong.

Nu är jag förstås väldigt objektiv och försöker fortfarande intala mig att det var ett bra köp, trots mycket pengar 😅

Vi var förresten på väg att vi skulle åka på semester med en annan husvagnsfamilj i somras, till Böda. Tänkte att vi hyr en sån där liten stuga med två våningsängar och ett kylskåp. Ingen toalett eller kök. 20000:- kostade den v30! Campingplats med el 12000:-
Så beroende på var man ska fira semester får man kanske inte så många stugnätter på en husvagn trots allt 😉
 
  • Gilla
hakan_o och 2 till
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Vi var också inställda på att man fick många stugnätter/hotellnätter för pengarna av en husvagn.
Men köper man en husvagn som är +10år gammal och tar hand om den är värdeminskningen nästan obefintlig.
Hotell är värdelöst med småbarn.
Ska man hitta en bra stuga måste man boka innan årsskiftet för högsäsongen. Och planerar man som vi till nästa sommar att besöka tre delar av landet på 1,5v blev det omöjligt. När vi dessutom planerar semestern med en annan familj gav vi upp. Svårt att hitta bra stugor till en barnfamilj som inte hyrs ut veckovis under högsäsong.

Nu är jag förstås väldigt objektiv och försöker fortfarande intala mig att det var ett bra köp, trots mycket pengar 😅

Vi var förresten på väg att vi skulle åka på semester med en annan husvagnsfamilj i somras, till Böda. Tänkte att vi hyr en sån där liten stuga med två våningsängar och ett kylskåp. Ingen toalett eller kök. 20000:- kostade den v30! Campingplats med el 12000:-
Så beroende på var man ska fira semester får man kanske inte så många stugnätter på en husvagn trots allt 😉
Kan rekommendera Arontorps kroppkakor och mat en bit utanför Färjestaden om man söker ställplats, frukostbuffe för 89:- som slår de flesta hotellfrukostar
 
  • Gilla
hakan_o och 2 till
  • Laddar…
Det är helt fantastiskt att man kan ha med sig ett eget boende som man kan vänja sig vid och bo var man känner för. Husvagnen blir ett portabelt fritidshus, medans husbilen är som att man har skalmans skal med sig hela tiden. Plats att sova, toalett, badrum och kök med sig alltid, vilken lyx!
(Från en som kör MC-resa med tält)

Jag har varken husvagn eller husbil idag, men sugen på båda och har lite svårt att välja. Husvagn är iofs billigt, kanske en no-brainer och kan fungera som hemmakontor när man inte är ute och reser
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Husvagn är iofs billigt
Ja en husvagn får man nästan gratis.

Fyra olika Kabe-husvagnar med pris och specifikationer listade på en webbsida, inklusive modellerna Imperial 880, Hacienda 1000, 740 och 780.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OK. Jag får väl erkänna att jag vinklar värre än Aftonbladet 😳😳😳 men är det fredag så får man det tycker jag. 😂🙃🤓
 
Redigerat:
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Vi har använt våran som sommarboende ,slippadelahusmedsvärmorboende,
Mtb boende och fjällstuga... värt varenda krona...
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Det finns billiga också

Skärmbild av Blocket-annonser för husvagnar av märket "Solifer 540" med priser mellan 24 500 kr och 30 000 kr, listade i Kumla, Kungsbacka, Ljusdal och Karlstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte min 540 för 13år sen, gav 30'-35' tror jag
Köpt 4 däck på den tiden och en fälg

Kompletterat med solceller

Har varit till både Tropical Islands och till 10mil nordväst om Rom Italien
 
  • Gilla
hakan_o och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja en husvagn får man nästan gratis.

[bild]

OK. Jag får väl erkänna att jag vinklar värre än Aftonbladet 😳😳😳 men är det fredag så får man tycker jag. 😂🙃🤓
Dags att lägga ölen på kylning :D

Billig begagnad i ok skick för att komma igång tänkte jag mer på. Men nu måste jag nog köpa en atomdriven Yacht
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja en husvagn får man nästan gratis.
....OK. Jag får väl erkänna att jag vinklar värre än Aftonbladet 😳😳😳 men är det fredag så får man det tycker jag. 😂🙃🤓
Men du. Risken finns att du rätt vad det är, exempelvis vecka 28 2025, vaknar till på väg över Ölandsbron, och upptäcker att du rattar en V70 (eller Passat), och när du kollar bakåt i husvagnsbackspeglarna (WTF!?!?) ser du en sån där lång Kabe bakefter (dubbel-WTF!?!).

Sånt händer, vet du. Så var lite försiktig med Aftonbladet-fasonerna!
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Risken finns att du rätt vad det är, exempelvis vecka 28 2025, vaknar till på väg över Ölandsbron, och upptäcker att du rattar en V70 (eller Passat), och när du kollar bakåt i husvagnsbackspeglarna (WTF!?!?) ser du en sån där lång Kabe bakefter
Då rullar jag över på andra sidan i sängen, något undrande vad jag gjort för att förtjäna så läskiga mardrömmar, och somnar om! 😂 🛌
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Plåtis är prisvärt, Känner en som köpte en ny för 55.000€, då en Adria med 2 bäddar bak och 2st nedfällbara ovanför sitt/förarplatsen. Alltså inte en sån med inbyggt taktält. Dom är 4st (alla över 15 år) som åker runt ganska mycket i den. Håller man nere hastigheten är det dessutom inte så hög förbrukning. Ersatte deras bil då dom inte kör bil/pendlar till vardags
Hade gärna haft en, men var hittar man en ny för 55,000 € och dessutom klarar en svensk vinter? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.