Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Du skrev "Är man gift är det en helt annan femma." Jag har alltså enbart kommenterat vad som gäller för ett gift par. Vad som sker vid en skilsmässa har inte diskuterats.
Men det är ju den skillnaden som är högst vesäntlig. Om sambos delar ekonomi så som gifta gör kan det bli ett bryskt uppvaknande när man inte ärvänner längre och den ena tar sina tillgångar och drar. Det kan inte hända när man är gift eftersom man juridiskt har delad ekonomi.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Gudskelov så lägger sig myndigheterna, ännu i alla fall, inte i hur sambos hanterar ekonomiska frågor sinsemellan. 😉
Hehe sant, och som jag skrev så är jag generös ;)

Frågeställaren frågade efter en specifik siffra för vad som är rimlig hyra och det finns reglerat i hyreslagen.
Det är det rätta och kanske tråkiga svaret.

Sen kan man prata om känslor och värderingar i all evighet. Personligen så är jag generös och låter sambon bo subventionerat, men varför jag gör det är min ensak och inget jag tänker argumentera för. Det är upp till var och en hur man vill göra.
Frågeställaren får svar på vad som är korrekt hyressättning och sedan kan personen själv välja hur generös den vill vara.
 
Nissens
K Krille4 skrev:
Så eftersom TS är man och sambon är kvinna bör han vara tacksam och betala mest för boendet? Låter rättvist och jämställt 😉

/Krille
Jämställdhet går bara åt ena hållet. Det är därför det är så ovanligt med kvinnliga grovarbetare, sotare, hantverkare etc.
 
  • Gilla
B6304S1 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gör det? Jag har läst en massa bra svar i tråden. Och ganska olika svar.

Eller menar du att ditt tyckande är en mer korrekt sanning än vad andra tycker? 😉
Hej Besserwisser eller vad du heter, jag menar att det skall kännas rättvist för båda båda, och att dela på pengar och tid får man räkna in fler faktorer, vilket TS inte vill
 
Nissens Nissens skrev:
Det kan inte hända när man är gift eftersom man juridiskt har delad ekonomi.
Det kan hända på samma sätt om det finns äktenskapsförord. Och man har inte delad ekonomi på det sätt du beskriver medan man är gifta. Man kan ha det om man vill men det finns inget tvång. Jag behöver väl ändå inte citera äktenskapsbalken två gånger på samma dag? 😉
 
  • Gilla
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan hända på samma sätt om det finns äktenskapsförord. Och man har inte delad ekonomi på det sätt du beskriver medan man är gifta. Man kan ha det om man vill men det finns inget tvång. Jag behöver väl ändå inte citera äktenskapsbalken två gånger på samma dag? 😉
Självklart är allt vi skrivit under förutsättningen att det inte finns äktenskapsförord respektive att samboavtalet inte avtalats bort…
 
K Krille4 skrev:
Så eftersom TS är man och sambon är kvinna bör han vara tacksam och betala mest för boendet? Låter rättvist och jämställt 😉

/Krille
Hej Krille, nej de ska vara tacksamma båda, hon ska vara tacksam över att få sitta på drn fina altanen och han ska vara tacksam för att hon vill sitta där, då det är hans hus och hon inte har några rättigheter vid en ev separation.
 
Hur svårt kan det vara att som två vuxna människor inte komma fram till en siffra båda är nöjda med utan att involvera halva internet. Särskilt med tanke på hur få faktorer du vill ska påverka siffran. Låter som något en AI-robot hade kunnat ge ett bra svar på.
 
  • Gilla
Frångolvtilltak och 1 till
  • Laddar…
P PiaHelena skrev:
jag menar att det skall kännas rättvist för båda båda, och att dela på pengar och tid får man räkna in fler faktorer, vilket TS inte vill
Och den metod du rätt detaljerat beskriver är en metod som båda anser är den rättvisa? Det är du säker på? Och var läser du att TS inte vill "räkna in fler faktorer"?
 
Nissens
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Hur svårt kan det vara att som två vuxna människor inte komma fram till en siffra båda är nöjda med utan att involvera halva internet. Särskilt med tanke på hur få faktorer du vill ska påverka siffran. Låter som något en AI-robot hade kunnat ge ett bra svar på.
Det var länge sedan ts sade att han fått svaret han sökte… hur svårt kan det vara att läsa tråden innan man spyr ur sig en massa galla…
 
  • Haha
  • Gilla
D.alarna och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Självklart är allt vi skrivit under förutsättningen att det inte finns äktenskapsförord
Det må vara självklart för dig. För mig är det självklart att allt vi skrivit behandlar situationen under ett bestående äktenskap, varför det är helt irrelevant om det finns äktenskapsförord eller ej.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och den metod du rätt detaljerat beskriver är en metod som båda anser är den rättvisa? Det är du säker på? Och var läser du att TS inte vill "räkna in fler faktorer"?
Det stod i hans inlägg..
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det må vara självklart för dig. För mig är det självklart att allt vi skrivit behandlar situationen under ett bestående äktenskap, varför det är helt irrelevant om det finns äktenskapsförord eller ej.
Ok, äktenskapsförord kan se ut på oändligt olika sätt. Ett äktenskap utan äktenskapsförord ser ut på ett enda sätt.

Du kan väl posta det äktenskapsförordet du tänkte på så att man vet vad du skriver om?
 
Nautikern Nautikern skrev:
Frågeställaren frågade efter en specifik siffra för vad som är rimlig hyra och det finns reglerat i hyreslagen.
Har du lust att berätta var i hyreslagen det står?
 
Nissens Nissens skrev:
Det var länge sedan ts sade att han fått svaret han sökte… hur svårt kan det vara att läsa tråden innan man spyr ur sig en massa galla…
Ja, jag såg det du. Och hur svårt hade det varit för TS att besvara sin egen fråga? Jag anser att två vuxna människor borde klara det. Lite som att Kalle och Stina borde kunna dela på tre äpplen och två päron utan att blanda in någon annan (enligt hur matematiken brukade se ut på lågstadiet). Det var också över tio sidor sedan TS skrev att han var nöjd med sina svar. Anser du att alla svar därefter är relevanta förutom mitt? Isåfall har du att göra ifall du ska försvara TS i varenda inlägg som inte passar dina åsiktsbanor.

Och eftersom du troligtvis inte förstod det så ÄR det ett bra tips att fråga en AI-robot. Lista vad var och en betalar och du kommer få ett bra och sakligt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.