Har tidigare diskuterat den mer generella frågan om vad som bör följa med lägenheten med en mäklare som i mitt tycke var kompetent.

Huvudregeln är att fast egendom anses vara del av objektet/lägenheten och därmed följer med. All annan egendom (lös egendom) ingår inte.

Köpare och säljare är sedan fria att göra avsteg från denna huvudregel. I min erfarenhet sker detta frekvent i praktiken.

Relevant är sedan också att säljaren i ett normalt överlåtelseavtal förbinder sig att överlåta lägenheten i det skick som tidigare presenterats för köparen, med undantag för normalt slitage. Dvs all den fast egendom som funnits vid t ex visning förväntas finnas kvar i samma skick på tillträdesdagen och all lös egendom förväntas vara borta (med undantag för eventuella avsteg).

Gällande TS specifika fråga så har jag fått uppfattningen att både diskmaskinen och kassaskåpet fanns på plats på visningen. Därmed bör de båda ingå om de kan anses vara fast egendom eftersom de då utgör del av lägenheten.

Diskmaskiner överlåts tillsammans med hus/lägenheter i de allra flesta fall och jag skulle, på lekmannamässig nivå, påstå att dessa utgör fast egendom. Det verkar som den var trasig vid visning och kontraktsskrivning samt att du kände till detta och alltså bör den överlåtas i samma skick såvida inget annat sagts.

Kassaskåpet så som du beskriver det verkar vara så pass stort och tungt att det kanske också borde klassas som fast egendom även om det inte är förankrat i vägg eller golv. Svårt att säga säkert utan att veta mer om det.

Som slutsats skulle jag säga att, såvida du och säljarna inte avtalat något annat, så får du anses ha köpt ett kassaskåp och en trasig diskmaskin.
 
P Papa42 skrev:
Kassaskåpet så som du beskriver det verkar vara så pass stort och tungt att det kanske också borde klassas som fast egendom även om det inte är förankrat i vägg eller golv. Svårt att säga säkert utan att veta mer om det.
Med ditt resonemang kan man lämna kvar en konsertflygel och en brännugn för lergods i bostaden vid överlåtelse eftersom “de är såpass stora och tunga”.

För övrigt är din användning av begreppet ”fast egendom” helt fel.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Kassaskåpet är svårbedömt utan att veta mer, som jag skrev.

Utveckla gärna kring fast egendom, just nu tillför du inte så mycket.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
P Papa42 skrev:
Kassaskåpet är svårbedömt utan att veta mer, som jag skrev.

Utveckla gärna kring fast egendom, just nu tillför du inte så mycket.
Hellre inte tillföra så mycket än att använda helt fel begrepp som bara förvirrar.
”I jordabalken anges vad som är fast egendom. Fast egendom är jord, d.v.s. själva marken. Fast egendom indelas sedan i fastigheter”

Läs mer här om du är intresserad. https://fmf.se/fast-och-los-egendom/
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
En skärmdump från lagen.nu med en artikel som förklarar begreppet "Fast egendom" enligt 1 kap. 1 § jordabalken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs. inget alls vid köp av en bostadsrättslägenhet är fast egendom.

Edit: tvåa på den..
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Hellre inte tillföra så mycket än att använda helt fel begrepp som bara förvirrar.
”I jordabalken anges vad som är fast egendom. Fast egendom är jord, d.v.s. själva marken. Fast egendom indelas sedan i fastigheter”

Läs mer här om du är intresserad. [länk]
Tack, jag står rättat.

Hursomhelst, efter att ha läst länken så skulle jag hävda att samma resonemang går att föra med undantaget att diskmaskinen och kassaskåpet kallas för byggnadstillbehör.
 
P Papa42 skrev:
Tack, jag står rättat.

Hursomhelst, efter att ha läst länken så skulle jag hävda att samma resonemang går att föra med undantaget att diskmaskinen och kassaskåpet kallas för byggnadstillbehör.
Min poäng var snarare att det inte kan handla om storlek/vikt för att avgöra om det ska anses höra till bostaden eller ej.
 
S STB skrev:
TS skrev att det upptar en hel platsbyggd garderob. Det blir absolut minst ett ton. Jag har flyttat moderna kassaskåp i den storleksklassen och det är inget man tar på en säckkärra. En flytt förstör lätt golv och trösklar även om man är försiktig.

Finns nycklar tycker jag att det låter som en kul sak att ha kvar. I mina ögon är det något som höjer värdet på bostaden.
Jag har sett en gång när man flyttade en flygel på 350 kg och med tanke på hur det såg ut vågar jag inte ens tänka på hur man flyttar något som väger ett ton och är stort som en garderob.

Jag blir nyfiken. Hade velat se det.🤔😀
 
R
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har sett en gång när man flyttade en flygel på 350 kg och med tanke på hur det såg ut vågar jag inte ens tänka på hur man flyttar något som väger ett ton och är stort som en garderob.

Jag blir nyfiken. Hade velat se det.🤔😀
Inga problem för två man..
Med en sådanhär..
 
  • Lyftvagn med en stor kartong säkrad på plats, idealisk för två personer att använda under byggprojekt och renoveringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Inga problem för två man..
Med en sådanhär..
Jag glömde säga att det var genom ett trapphus😅

Jag antar TS är på markplan...

Hur får man upp kassaskåpet på den där då?
 
R
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag glömde säga att det var genom ett trapphus😅

Jag antar TS är på markplan...

Hur får man upp kassaskåpet på den där då?
Man behöver bara lirka upp den med tex. En kofot foten som kommer under kassaskåpet är bara ca 5mm sedan pumpar man upp den till körhöjd med dom hydrauliska pumparna..
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
S
R Rejäl skrev:
Man behöver bara lirka upp den med tex. En kofot foten som kommer under kassaskåpet är bara ca 5mm sedan pumpar man upp den till körhöjd med dom hydrauliska pumparna..
Hur får du in utrustningen i garderoben?
 
R
S STB skrev:
Hur får du in utrustningen i garderoben?
Det får man naturligtvis inte om det är tajt..
 
K Krokslätt1909 skrev:
Hej! Ska flytta in i en bostadsrättsförening. Tillträde om en månad. Jag är informerad om att diskmaskinen är trasig. Förstår det som att de tänker lämna kvar den samt ett tungt antikt kassaskåp som står i en garderob. Det stod där när de köpte lägenheten.
Får de lämna kvar detta? Blir ju en merkostnad och ett merarbete för mig att låta forsla bort det.
Inget att göra åt om affären är klar, är det inte det så kan du ju kräva att skåp och dm skall bort innan du betalar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nog tycker jag att även ett kassaskåp på 200 kg är ganska otympligt. 😉 Men jag kan hålla med om att en soffa kan vara överdjävlig där det är trångt och att man i princip måste vara två.
Ja vi har väl olika uppfattningar. Drog ju ner ett i källaren här innan och det var inte så jobbigt. En håll emot och jag höll i kärran. Det tyngsta var att lyfta in de i bilen =) Men stroppar och ett bra lyft så gick det.

Hade ts bott nära och visat bild på det så det inte råkar vara ett ton vilket jag ej tror så hade jag hämtat det.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.