1 600 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
Inkoppling av Induktionsspis 230V som ersätter 400V
Ny i forumet och hoppas någon erfaren kan hjälpa mig bekräfta att min uppgradering av spisen blir framgångsrik.
Har skaffat en Elektrolux LKU66440NW som ska ersätta en Elektrolux EKC6012AHW båda är 25A med 230V element.
Den ursprungliga spisen är inkopplad enligt bild 1 med kontakten på bild två. Vad jag förstår är den inkopplad på 400V i 3 faser utan att använda nollan.
Jag har öppnat kontakten i väggen och tycker mig se att nollan faktiskt är framdragen. Se bild 3.
Min plan är att använda en 5-ledad kabel med 16A Perilex-kontakt enligt bild 4 och ansluta den till min nya spis enligt kopplingsschema bild 5.
Elen till spisuttaget är dimensionerad enligt bild 6
Kommer spisen att fungera väl efter denna inkoppling? Har jag missat något väsentligt? Vad skulle kunna gå fel?
Har skaffat en Elektrolux LKU66440NW som ska ersätta en Elektrolux EKC6012AHW båda är 25A med 230V element.
Den ursprungliga spisen är inkopplad enligt bild 1 med kontakten på bild två. Vad jag förstår är den inkopplad på 400V i 3 faser utan att använda nollan.
Jag har öppnat kontakten i väggen och tycker mig se att nollan faktiskt är framdragen. Se bild 3.
Min plan är att använda en 5-ledad kabel med 16A Perilex-kontakt enligt bild 4 och ansluta den till min nya spis enligt kopplingsschema bild 5.
Elen till spisuttaget är dimensionerad enligt bild 6
Kommer spisen att fungera väl efter denna inkoppling? Har jag missat något väsentligt? Vad skulle kunna gå fel?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 719 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 719 inlägg
Ja, nog ser det ut som 5 anslutna ledare i perilex-kontakten. För säkerhets skull kan det ju vara bra att kolla att nollan verkligen är ansluten i el-centralen också.
Observera dock att spisen tydligen är avsäkrad med 10 A medan spisen egentligen är gjord för 16 A. Du behöver alltså vara lite försiktig med hur du använder den för att ingen säkring ska gå. Ibland går det att ställa in en spis så att den begränsar sin effekt, du får kolla i manualen.
Observera dock att spisen tydligen är avsäkrad med 10 A medan spisen egentligen är gjord för 16 A. Du behöver alltså vara lite försiktig med hur du använder den för att ingen säkring ska gå. Ibland går det att ställa in en spis så att den begränsar sin effekt, du får kolla i manualen.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Tack för kloka råd.BirgitS skrev:Ja, nog ser det ut som 5 anslutna ledare i perilex-kontakten. För säkerhets skull kan det ju vara bra att kolla att nollan verkligen är ansluten i el-centralen också.
Absolut, hade inte känts rätt att gå vidare på endast antaganden. Fastigheten och anläggningen är från 1986 men att sladden är där behöver ju inte innebära att den är ansluten och därmed fungerar som tänkt. Tack för rekommendation och tipstommib skrev:
Din befintliga spis har inte 230V element utan 400V.
Ja, jag brukar vara bra på att hitta information men nu när jag för första gången skulle köpa en spis på egen hand, upptäckte jag att det verkar vara ett område som medvetet omgärdas av en hel del mystik, istället för tydlig konsumentinfo och komplett teknisk dokumentation.D Dilato skrev:
Förhoppningsvis ligger det ett "hemligt" blad i förpackningen som beskriver installationen och hur man ställer in effektvakt.M MJ2000 skrev:
Jag skulle begärt att få se en sådan anvisning innan jag köpt.
M MJ2000 skrev:
M MJ2000 skrev:
Det här är det enda jag hittar som refererar till effektregleringD Dilato skrev:
Tack alla för engagemang och kloka råd. Spisen är nu inkopplad, inkörd och fungerar perfekt. Mycket nöjd med prestanda och funktioner. Propparna håller även när jag kört gillfunktion på maxtemp samtidigt med flera plattor.
Jag fick spisen till ett mycket bra pris genom plattformen Benify som jag har tillgång till via jobbet i kombination med kampanj på Elektrolux. Mycket nöjd hittills och rekommenderas varmt.
Jag fick spisen till ett mycket bra pris genom plattformen Benify som jag har tillgång till via jobbet i kombination med kampanj på Elektrolux. Mycket nöjd hittills och rekommenderas varmt.