Hej alla!

Vi har precis fått tillträde till vårt nya hem, en 1.5-plans villa på 145 kvm byggd 1974, och nu är det dags att sätta igång med renoveringen! Vi har en hel del projekt planerade både för året och på längre sikt, så jag tänkte dela med mig av vad vi har tänkt göra och kanske få lite tips eller råd från er som har erfarenhet av liknande renoveringar.

Lite info om huset:
  • Direktverkande el + luft-luft värmepump (placerad i hallen/trappan på nedervåningen)
  • Kamin installerad på 80-talet i vardagsrummet
  • Självdrag
  • Nya 3-glas fönster
  • Inga tilluftsventiler
  • Platta på mark
  • Trästomme med tegelfasad
  • Ligger i södra Skåne
Pågående och planerade projekt för i år:
  • Totalrenovering av badrummet på ovanvåningen (påbörjat)
  • Renovering av grovköket samt köket
  • Återställande av dörröppningen mellan köket och vardagsrummet för att få bättre flöde mellan rummen
Framtida projekt:
  • Förbättra ventilationen (förmodligen tilluftsventiler + mekanisk frånluft)
  • Byta tak (papp + pannor)
  • Se över uppvärmningen, t.ex. en extra luft-luft värmepump på ovanvåningen?
Vi har massor att göra, men vi är superpeppade på att sätta igång och se vårt hus få nytt liv. Om någon har erfarenheter eller tips, särskilt när det gäller ventilation, uppvärmning eller renovering av badrum och kök, tar vi tacksamt emot det!

Tanken är att göra typ allt förutom el själva, får se hur långt vi kommer :)

Tack för att ni tog er tid att läsa, och jag ser fram emot att höra era tankar och råd!
 
  • Arkitektritning över 1.5-plans villa med bottenplan och vindplan. Bottenplan visar planlösning för vardagsrum, kök, sovrum och badrum. Vindplan visar två sovrum och allrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en 1.5-plans villa med tegelfasad, inklusive framsida, baksida, gavel, sektion och konstruktionsdetaljer, samt orienteringsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Se till att få avloppsrören utbytta när ni ändå är och rotar bakom tätskikt :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Se till att få avloppsrören utbytta när ni ändå är och rotar bakom tätskikt :)
Badrummet ska absolut bytas, är redan där och rotar! Ska lägga upp lite bilder senare. I grovköket sitter det en gjutjärnsbrunn så den ska självklart bytas, men tror inte jag kan/orkar bila upp hela röret där? Köket ses såklart över när vi kommer till det. Vet dock inte hur mycket mer än så vi kan göra? :)
 
Dett jag grämjer mig över i vårat hus var att man inte bytt allt det som enbart är åtkomligt genom att riva badrumsgolven, när man renoverade dem. Golvbrunnen är bytt till plast, så man har ju varit där och rotat. När vi öppnat upp för att komma åt stammen utanför badrummet, så går det gamla gjutjärnsrör in under badrumsgolvet. Så någonstans bakom tätskitet är det skarvat. Den skarven hade jag gärna haft åtkomlig utanför badrummet så man kan slutföra stamrenoveringen utan att riva ut badrummet igen :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Dett jag grämjer mig över i vårat hus var att man inte bytt allt det som enbart är åtkomligt genom att riva badrumsgolven, när man renoverade dem. Golvbrunnen är bytt till plast, så man har ju varit där och rotat. När vi öppnat upp för att komma åt stammen utanför badrummet, så går det gamla gjutjärnsrör in under badrumsgolvet. Så någonstans bakom tätskitet är det skarvat. Den skarven hade jag gärna haft åtkomlig utanför badrummet så man kan slutföra stamrenoveringen utan att riva ut badrummet igen :)
Förstår! Bra tips, ska se vad som är möjligt när jag börjar riva grovköket :) hade ju varit kanon om det nu finns en skarv att vi kan lägga den utanför på samma gång, men det känns som att jag nog får hyra en stor Hilti då! :)
 
  • Gilla
Sveb Tumba
  • Laddar…
Detta är nuvarande status på badrummet nu. Den före detta längsgående väggen ska flyttas ut ca 60cm. Dörren till vänster går till sovrummet och ska flyttas motsvarande.

Det gäller även här att tänkta till ett extra varv angående ventilationen då det är exponerat nu!
 
  • Bilden visar ett badrum under renovering med avskalade väggar och golv, synliga rör och isolering, samt en dörröppning till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Sådär, nu är resterande golv i badrummet borta! Rätt mycket håll och urtag i vissa balkar i bjälklaget, får nog förstärka upp dessa med plyfa eller reglar...
 
  • Badrum under renovering där golvet är rivet, synliga bjälkar med hål och urtag, rördragning och isolering kvar på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hur bör jag förstärka upp balkarna där man gjort större urtag i ovankant? Hade det funkat att limma och skruva reglar på båda sidor? Eller måste det vara plywood? Tänker mig en 45x45 på varje sida eller 45x70 där det får plats.

På bilden ser ni lite mer från sidan att det är två större urtag. Jag kommer även behöva ta upp 3st 80mm hål för avloppen till de två golvbrunnarna som jag ska ha till höger i bild.

Hjälper det även om jag sätter kortlingar mellan balkarna, eller är det slöseri med virke?
 
  • Bild på golvbjälklag med urtag i några träbjälkar och rörgenomföringar, med rör och arbetsutrustning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig träbjälklag i ett rum, två urtag syns i balkarna, kablar och rör ligger mellan bjälkarna. Den gula linjen visar framtida avloppsdragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plywood!
45 å 70 hjälper inte mkt du behöver höjden
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
R
Uttag i överkant är inte att föredra utan man ska försöka o borra hål i bjälkarna för avloppsrören om det går och skruv limma helst konstruktions plywood på båda sidorna av bjälken..
Att sätta dit 45x45 som förstärkning är tämligen meningslöst..
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Plywood!
45 å 70 hjälper inte mkt du behöver höjden
https://www.traguiden.se/konstrukti...lag/bjalklag--generellt/forstarkning-vid-hal/

Här anges ju att man kan använda "brädlaskar" under hålet, jag tänkte att jag kunde skruvlimma så höga reglar jag kan under och över håltagning på båda sidor, dvs härma en H-balk. I de oanvända urtagen i ovankant hade jag tänkt att försöka passa in bitar och skruvlimma dessa så gott det går.

Är det kanske oavsett bättre med plywood? Ger en 15mm tjock plywood bättre böjstyvhet på högkant än en motsvarande hög 45mm balk/regel? Om höjden är densamma borde väl en regel vara bättre då den även är tjockare?
 
R Rejäl skrev:
Uttag i överkant är inte att föredra utan man ska försöka o borra hål i bjälkarna för avloppsrören om det går och skruv limma helst konstruktions plywood på båda sidorna av bjälken..
Att sätta dit 45x45 som förstärkning är tämligen meningslöst..
Nej precis, de nya hålen jag ska ta försöker jag såklart sätta i mitten av balken. Dock kommer det ej gå närmst golvbrunnarna, där behöver jag jacka ur i ovankant tyvärr... Men jag kommer att skruvlimma golvspån ovanpå likt länken jag skickade i inlägget ovan.

Förstår att en 45x45 inte hjälper mycket, men om det är allt höjde tillåter på vissa ställen så borde väl det vara bättre än en 45mm hög plywood remsa? Detta gäller främst redan gjorda håltagningar/urjackningar. 45mm är ju endast teoretiskt, tror jag har mer höjd på alla ställen.

Kommer självklart förstärka på båda sidor överallt där det går.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R
Vet inte om jag förstår dig riktigt..
men vid större håltagningar och urjackningar så gäller det att skruvlimma långa plywood remsor i bjälkens hela höjd altså är bjälken 220mm hög så klyver man remsor ur en plywood skiva som blir 220x2400mm som man skruvlimmar mot bjälken på båda sidor..
Helst 22mm konstruktionsplywood..
Sedan kan man ha 45x45 som man skruvar utanpå plywooden för att kunna skruva och ha ett bra stöd för golvspånet..

Behöver du jacka ur bjälken i överkant så bör man lägga dit extra bjälkar innanför som inte behöver jackas i ovankant utan där man tar hålen i centrum av bjälken..

Du har ju möjligheten att komplettera så att bjälklaget blir 300 c/c som Morderna bjälklag byggs nu när inga rör är monterade än..
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
Försök göra så få hål i reglarna som möjligt.
Kan du inte koppla ihop de två brunnarna och sen gå vidare?
Dvs lägg en "stam" i facket med brunnarna och låt den andra brunnen ansluta med 45graders till stammen.

Sätt du som träguiden beskriver men gör plywoodskivor med ett runt hål. Trä sen dessa på röret och sen lägg ner hela konstruktionen i golvet och anslut till det vertikala.
Dvs skivorna har både över och underdel. Inget U alltså
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Utan att ha fått en inblick över takets skick, men då det ändå ligger i ”framtida projekt” så skulle jag nog ändå råda att åtminstone göra en seriös besiktning av taket, för att inte en kommande överraskning i form av läckage sker. Taket utan åtgärd har för länge sedan passerat sin tekniska livslängd. Och risken är att ni inte får ut någon ersättning från försäkringsbolaget för de utgifter ni haft angående nyinvesteringarna ifall läckage sker.
Så ta gärna med detta råd och lägg om planeringen, men fortsätt naturligtvis i första hand med att färdigställa badrummet som säkerligen kommer att bli bra.
Mvh Masen
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.