Medlem
· Västernorrland
· 481 inlägg
Har en annan tråd också men det handlar mer om vattendelen.
Jag håller alltså på att installera en vattenmantlad insats och det blev ett lite större projekt än tänkt.
För att kunna komma åt vattenanslutningarna var jag tvungen att flytta ut kaminen liten - därav att rökröret fick en extra böj i topp.
1. Är det ens ok att göra så? Att det blir svårt att montera ner förstår jag... I hålet som syns på bilden tänkte jag sätta en sotlucka.
2. Hur går jag vidare. Hur tätar man kring röret osv? Stenull och någon form av bruk? Vilken sort?
Jag håller alltså på att installera en vattenmantlad insats och det blev ett lite större projekt än tänkt.
För att kunna komma åt vattenanslutningarna var jag tvungen att flytta ut kaminen liten - därav att rökröret fick en extra böj i topp.
1. Är det ens ok att göra så? Att det blir svårt att montera ner förstår jag... I hålet som syns på bilden tänkte jag sätta en sotlucka.
2. Hur går jag vidare. Hur tätar man kring röret osv? Stenull och någon form av bruk? Vilken sort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· västra götaland
· 734 inlägg
1. Rök stiger så sålänge det går att sota okay så är det fine
.2 en inmurningsstos kanske. Då sticker man in rökröret efteråt i denna..
.2 en inmurningsstos kanske. Då sticker man in rökröret efteråt i denna..
Medlem
· Västernorrland
· 481 inlägg
Jo det var en stos jag försökte illustrera med pilarnaM MagicFingers skrev:
Vid röda strecket har jag förstått att man ska trycka ner stenull och sedan gjuta och göra fint och slätt i höjd med stosen. Men hur tjockt lager måste/bör man ha? Eller är det bara för att göra det sotningsvänligt?
Liknande trådar
-
Hur tolka färgkodning på ledningar vid installation av lamparmatur
El -
Hur får man bästa installation? Tak med takkupa, solpaneler i öst/syd/väst.
Solceller, Solfångare, Solenergi -
IKEA: Köksinstallation via partner - erfarenheter?
Kök -
Installationsförfarande och överenskommelse
Värmepumpar -
Får en armatur med fast installation anslutas med stickpropp?
El