VARNING

Det kan finnas spänning om man öppnar kåpan, var försiktig, mät om det är spänningssatt, se till att bryta strömmen och kontrollera att det är säkert

Om det finns frågetecken hur man gör, ring sotare eller elektriker istället, det kan vara livsfarligt.

C camelspin skrev:
Hej

0 = grundflöde, du kan välja själv kommer inte ihåg vad den levereras med tror det är 100 V

VL = max 230 V, spjäll stängt

1= Spjäll öppet, grundflöde 100 V

2 = Spjäll öppet, Kommer inte ihåg spänning, mittemellan

3 = Spjäll öppet, max 230 V.

Så du har tre varvtal att spela med. I princip går nog alla att välja genom att koppla om på transformatorn. Grundflödet kan sänkas till 80 V utan omkoppling, det går att programmera via knapparna,

För att välja "rätt" varvtal behöver du mäta upp flöden i don (injustering) sotarn kan göra det om du vill vara extremt nogrann.
fick det bekräftat av Franke idag.
både 722-16 och 724-16 styr centralfläkten i 3 steg. Vid lev 100V (grundläge och hast 1), 130V hast 2 och 230V (VL och hast 3).

Johan Lindqvist Johan Lindqvist skrev:
fick det bekräftat av Franke idag.
både 722-16 och 724-16 styr centralfläkten i 3 steg. Vid lev 100V (grundläge och hast 1), 130V hast 2 och 230V (VL och hast 3).
på trafo sitter redan kablage på 80V och 100V. går inte att flytta 100 till 80. Är 80V den spänning som grundventilationen kommer köras på då? Kanske ska köra på 60V istället?

• Närbild på en transformator med anslutna kablar på 80V och 100V, olämpligt för omkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vem har information om ’knapprogrammering’ för lägre spänning i grundvetilationen?

• Gilla
Mike Mittar
  • Laddar…
Hej igen,

Vilken spänning du skall ha för grund avgörs av vilket grundsug du behöver för att ventilera hela huset. Svårt att avgöra utan att mäta upp lite flöden. Prova köra på 100V ett tag och känn efter om det blir bra. Kolla värden på din nya fläkt, vilken luftmängd den flyttar som friblåsande på max. Det ger en ledtråd om vilket varvtal du skall ha. 0,35 l/s * bostadsyta. Varvtalet är proportionellt mot spänningen. Finns det ett diagram för din fläkt så kan du läsa ut ungefärlig luftmängd vid olika varvtal. Jag räknade överslagsmässigt och kom fram till att 100V kunde vara rimligt, sen kom sotarn och mätte och det var för lite så jag fick öka till 130V genom omkoppling på trafo.

Om du vill ändra till 80V går det via knapparna, utan att ändra på trafo. Programmeringen verkar vara modellspecifik, om du hör av dig till Franke skickar dom en instruktion för din modell. Jag har inte samma Franke-produkt tyvärr.

Det kan vara så att din fläkt inte kommer snurra stabilt vid 60V, det måste du kolla i specen om den klarar. Det går att koppla om kabel från 100V till 60V men om du inte har en stor överkapacitet på takfläkten tror jag 60V är för lågt. Enklast är alltså att få en instruktion för omprogrammering från franke.

Hej!

Jag dök på denna tråd då vi vill ha en 722-16 från Franke till att styra en takfläkt (förmodligen Östberg TKS 400 C), och jag söker svar på en fråga. Tyvärr så betjänar inte Frankes kundtjänst privatpersoner just nu på grund av hög belastning, enligt deras telefonsvarare...

Vi har separat imkanal, och jag skulle därför vilja stänga av grundflödet helt. Är det någon som vet om det enkelt går att göra på 722-16?

Tack på förhand!
Per

A
  • Gilla
perjohn
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Varför en alliancefläkt om ni har en helt separat imkanal,är det inte bättre med separat styrning till takfläkten isf?
Kanske jag som missförstått, men Alliance innebär väl att du har inbyggd fläkt som arbetar tillsammans med takfläkten? Det vill vi inte ha, men som jag förstått det så är 722-16 en spiskåpa utan fläkt, med spjäll, avsedd för att kopplas på samma kanal som ventilationen med grundflöde+stängt spjäll för att sköta ventilationen.

Egentligen behöver vi bara en spiskåpa med styrning för extern fläkt (vill gärna ha den styrningen integrerad med belysning i kåpan) och utan spjäll. Dock gör spjället att vi slipper sätta in ett kallrasskydd, och vi lyckas inte hitta någon kåpa utan spjäll som vi gillar.

Med andra ord så behöver vi få reda på om det går att sätta grunflödesläget till "avstängd fläkt", för att vi ska kunna använda 722-16 till det vi vill.

Rätta mig gärna om jag fått det hela om bakfoten!

Hej

I normalutförande tror jag att franke -16 modeller kommer med ett grundflöde. Om det går att sätta det till 0 V vet jag inte, jag har en -16 spiskåpa kan kolla om det finns någon plint för 0 V. Kanske är det möjligt att bara dra ur den kabeln.

Frankes kundtjänst brukar vara bra men det kan ju vara båda dagar pga virus

• Gilla
perjohn
  • Laddar…
Jo, det är ju egentligen rätt produkt, men vi hittar ingen där som passar, och funderar därför på om det går att använda en ur 16-serien istället, men det faller ju lite om det inte går att ställa grundflödet till 0.

Vi får klura vidare, tack för input!

En liten uppdatering om någon är intresserad. Jag fick svar från Frankes kundtjänst via mailformuläret på hemsidan:

"Det går att stänga av grundflödet på den. Man kan även köpa till en tätslutande lucka till spjället så man inte riskerar att få kallras om man gör detta."

Så i slutändan blir det den modell vi tänkt (722-16).

C camelspin skrev:
Hej,
Jag har liknade fråga, vill öka från 100V till 130V som grundflöde.

En fråga till henrikpalm - hur gjorde du för att byta från 100V till 80V och går det att byta till 130?
Hej,
Skulle också behöva öka mitt grundflöde från 100v till 130v. Hur gick du till väga? Har du någon bild eller liknande?

Hej,

Det verkar modellspecifikt så jag rekommenderar att skriv till Franke kundtjänst. Man får du exakt kopplingsschema för aktuell modell, med rätt färger.

Den som vågar kan helt enkelt prova, eller mäta sig fram med en multimeter.

Tyvärr har jag inte kvar fläkten så jag kan inte ta bild, men jag kan säga att med ett schema var det enkelt. OBS se till att strömmen är bruten och kontrollmät spänningen innan.

C camelspin skrev:
Hej,

Det verkar modellspecifikt så jag rekommenderar att skriv till Franke kundtjänst. Man får du exakt kopplingsschema för aktuell modell, med rätt färger.

Den som vågar kan helt enkelt prova, eller mäta sig fram med en multimeter.

Tyvärr har jag inte kvar fläkten så jag kan inte ta bild, men jag kan säga att med ett schema var det enkelt. OBS se till att strömmen är bruten och kontrollmät spänningen innan.
Var i kontakt med dem och fick ett kopplingsschema för min 392-16. I kopplingsschemat fanns bild på tre olika transformatorer och dessvärre överensstämde inte inkopplingen av dessa med min. Får nog ringa dem igen och se om jag kan få mer hjälp.
Tack för ditt svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.