K Kardan79 skrev:
Bostadsrätter utgör lös egendom.
Köplagen (1990:931) är tillämplig vid köp av fast egendom i form av bostadsrätter.
Genom köplagen regleras inte närmare vad som kan förväntas ingå vid köp av bostadsrätt. I första hand gäller vad som anges i överlåtelseavtalet.
För det fall att avtalet inte närmare berör frågan om vissa inventarier/viss inredning ingår i köpet, så uppfattar jag rättsläget som något oklart. Har dock inte haft tid att djupdyka.
2 kap. 2 § jordabalken gäller fast egendom, varför det inte är uppenbart att vägledning bör sökas i den bestämmelsen.
Tack för viss djupdykning ändå!
 
  • Gilla
Knnth
  • Laddar…
Hmmm....som sagt, finns det nyckel? Och vilka mått har det? Att det är tungt säger inte så mycket men måtten kan ge en fingervisning om vikten. Antikt? Som från i början av förra seklet eller ännu äldre eller menar du 50 år sisådär. Står det något om klassningen på det?
Jag skulle kunna tänka mig att det finns folk på Robsoft forumet som skulle finna det användbart och görna hämtar det om det inte är för långt att åka.
Du kan ju pröva att lägga ut en notis i lämpligt underforum där.

Robsoft
 
K Krokslätt1909 skrev:
Informerades om den trasiga diskmaskinen vid kontraktsskrivningen.
Före eller efter ni gjorde affär? Det är rätt avgörande för vems problem diskmaskinen är.
 
Excel
Är det ett Franz Jäger?
Om du inte har talk, gummihandskar och stetoskop så ringer du Dynaminharry som spränger skåpet åt dig.
 
  • Haha
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
K Krokslätt1909 skrev:
Kassaskåpet finns inte med i objektsbeskrivningen. Informerades om den trasiga diskmaskinen vid kontraktsskrivningen.
Om det inte är fastgjutet eller helt inbyggt (alltså omöjligt att ta bort utan att riva garderoben) skulle jag nog förvänta mig att säljaren ordnar med bortforsling. Görs det inte innan tillträde får du göra det på vederbörandes bekostnad.

Fult med diskmaskinen oavsett om det var minuten före eller efter kontraktet skrevs på du informerades. Vad sa mäklaren? En normal säljare ser väl till att fixa en motsvarande maskin men som fungerar?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
En rejäl säckkärra till kassaskåpet så är det borta på 10 minuter. Diskmaskinen tar man själv med samma säckkärra.

Lägg ut annons på kassaskåpet "gratis vid avhämtning" så slipper du jobbet.

Eller vad uppskattar du vikten på kassaskåpet? 50 ? 100 ? 300 ? Runt 100-150 kilo är ju lätt.
TS skrev att det upptar en hel platsbyggd garderob. Det blir absolut minst ett ton. Jag har flyttat moderna kassaskåp i den storleksklassen och det är inget man tar på en säckkärra. En flytt förstör lätt golv och trösklar även om man är försiktig.

Finns nycklar tycker jag att det låter som en kul sak att ha kvar. I mina ögon är det något som höjer värdet på bostaden.
 
  • Gilla
returen och 6 till
  • Laddar…
K Krokslätt1909 skrev:
I wish… vi delar uppenbarligen inte samma fysik.
Diskmaskinen löser du väl? En kompis som håller emot om det är trappa. Lägg ut den med, folk hämtar skrot.
och en stark och du håller emot på kassaskåpet? Drog ner ett i våras själv :)
 
S STB skrev:
TS skrev att det upptar en hel platsbyggd garderob. Det blir absolut minst ett ton. Jag har flyttat moderna kassaskåp i den storleksklassen och det är inget man tar på en säckkärra. En flytt förstör lätt golv och trösklar även om man är försiktig.

Finns nycklar tycker jag att det låter som en kul sak att ha kvar. I mina ögon är det något som höjer värdet på bostaden.
Det skrevs inget hur stor garderoben var. Så det kan vara bara 200 kg.

Så länge man inte får se bilder så får vi spekulera bäst hur vi vill ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Diskmaskinen löser du väl? En kompis som håller emot om det är trappa. Lägg ut den med, folk hämtar skrot.
och en stark och du håller emot på kassaskåpet? Drog ner ett i våras själv :)
Och har du en kompis som du inte tycker om går det bra att göra på samma sätt med kassaskåpet! :)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och har du en kompis som du inte tycker om går det bra att göra på samma sätt med kassaskåpet! :)
Så länge det inte är ett på ett ton utan mer runt 200 kg och man inte är en klumpeduns så är det inte värre än att lyfta upp en stor otymplig lättare soffa.

En bra kärra helt enkelt, och en ickeklumpis så är det gjort på ett par minuter.

Förutsatt att det inte är ett halvt valv.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
K Krokslätt1909 skrev:
Hej! Ska flytta in i en bostadsrättsförening. Tillträde om en månad. Jag är informerad om att diskmaskinen är trasig. Förstår det som att de tänker lämna kvar den samt ett tungt antikt kassaskåp som står i en garderob. Det stod där när de köpte lägenheten.
Får de lämna kvar detta? Blir ju en merkostnad och ett merarbete för mig att låta forsla bort det.
Sälj eller skänk bort mot avhämtning bara? Säkert någon som nappar!
 
R Rkarlsson skrev:
en stor otymplig lättare soffa.
En någorlunda normal soffa väger max 100 kg. En lättare soffa mindre än så. 200 kg är mer än dubbelt mot "soffan"...
 
S Småbrukaren skrev:
Lägg ut en annons på TipTap och se om någon är beredd att hämta det för 1500kr. Det är det väl värt för att slippa tänka mer på det.
Direkt uselt alternativ. Om man inte vill ha hemmet förstört d.v.s. Finns gott om klantskallar med övertro till sin egen förmåga på TipTap. Standard-tiptaparen är en stolle utan några som helst kvalifikationer som åtar sig i princip vilket jobb som helst och använder sin gamla avställda och genomrostiga Caddy.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 6 till
  • Laddar…
K Krokslätt1909 skrev:
Tack för viss djupdykning ändå!
Drog dom av när du fick reda på att diskmaskinen va trasig? För den funkade på visning och budgivning? Isf är det dom som ska se till att det finns en fungerande diskmaskin.

Skåpet hade jag utgått från att det är borta om dom inte har sagt innan att det ska lämnas kvar och om dom hade sagt de hade jag sagt att dom får ta bort de
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
K Krokslätt1909 skrev:
Tack för viss djupdykning ändå!
Vi flyttade kassaskåp i min gamla brf, det kostade 4500kr men då hade dom försäkring om golvet skulle skadas och liknande så det kan bli en kostnad för dig att ta bort de. Om du skänker bort de till någon och som förstör golvet så får du stå för golvet själv
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.