652 läst · 11 svar
652 läst
11 svar
Vilken växelriktare skall man välja?
Har fått offerter på 2 olika fabrikat hybridväxelriktare allt annat lika.
1 st har under 100 v i startspänning, den andra är startspänningen 180 v.
Har detta betydelse på producerad effekt eller helt betydelselösa?
Är det någon parameter som är viktig att hålla koll på i teknisk mening när man väljer växelriktare?
1 st har under 100 v i startspänning, den andra är startspänningen 180 v.
Har detta betydelse på producerad effekt eller helt betydelselösa?
Är det någon parameter som är viktig att hålla koll på i teknisk mening när man väljer växelriktare?
Startspänningen är i stort sett betydelselös. En typisk sträng med paneler ger runt 500-700V vid någorlunda ljus. När spänningen är så låg som 100V ger panelerna ändå knappt någon effekt att tala om. Så bortse från den parametern.
Har du/ni något förslag på vilka parametrar som är viktigast att titta på när man jämför hybridväxelriktare?Logad skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Hur många Volt klarar den som har 100V? Startar de så tidigt brukar de inte klara så hög spänning.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Ja, förutom växelriktare så innehåller båda förslagen batteri smartmätare etc. Men jag läser direkt från databladen och när det gäller Fronius så står det i klartext. Sigenergy 8.0 TP står start-up voltage 180 Max DC input 1100 V och det kan väl inte avse något annat än växelriktaren? Något annat i systemet behöver väl inte en viss start-up spänning?R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag har koll på båda systemen men du fokuserar på helt fel detaljer. Start spänningen är helt ointressant för dig, det är intressant för projektören som ska designa ditt system.roland53 skrev:Ja, förutom växelriktare så innehåller båda förslagen batteri smartmätare etc. Men jag läser direkt från databladen och när det gäller Fronius så står det i klartext. Sigenergy 8.0 TP står start-up voltage 180 Max DC input 1100 V och det kan väl inte avse något annat än växelriktaren? Något annat i systemet behöver väl inte en viss start-up spänning?
Fundera istället på vilka funktioner och egenskaper som är viktiga för dig.
Fronius har en 1-fas backup port. Sigenergy har möjlighet till 3-fas UPS backup.
Fronius har batteri som inte har individuella BMS. Sigenergy har det.
Fronius har 10 års garanti, Sigenergy 10 (+5).
Osv.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Battery management system.
Liknande trådar
-
Vilken betong skall man använda vid pågjutning?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken typ av besiktningsman skall jag välja?
Köpa & Sälja hus -
Vilken kap och geringsåg skall jag köpa
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hej!Jag skall renovera mitt badrum,badkarsblandaren är från 80 talet.Tog måttet cc40mm,utanpåliggande rör.Vilken blandraren skall jag ha.🤔
Badrum -
Vilken dörr skall jag ha?? Storlek problem
Fönster & Dörrar