Hej, vi hade en firma hemma idag som rengjorde och uppmätte flöden i ventilationen i villan. Vi har ett myresjöhus byggt 1992 med en nibe 410 fighter från 2002. Han sa att värden på undervåningen var för låga men jag fick ingen förklaring till vad det kunde bero på. Är det någon här som har koll på detta? Se bild på protokollet för mätvärden. Stort tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade varit intressant att få se hela rapporten. Vad jag förstår så har du tilluft på höger sida med summa 32 l/sÅ ÅsaD skrev:Hej, vi hade en firma hemma idag som rengjorde och uppmätte flöden i ventilationen i villan. Vi har ett myresjöhus byggt 1992 med en nibe 410 fighter från 2002. Han sa att värden på undervåningen var för låga men jag fick ingen förklaring till vad det kunde bero på. Är det någon här som har koll på detta? Se bild på protokollet för mätvärden. Stort tack på förhand! [bild]
Hur stor yta har du?
Dum fråga men varför justerade de inte in flödena om de upptäckte att luftflödena var för låga? De hade ju verktygen att kunna mäta.
Sen kan man ju fundera på vad som orsakar det, då det verkar vara så att man ställer fläkten på fasta lägen genom att koppla in den fysiskt på en transformator. Och där har du nog inte varit och ändrat, skulle du ändra så behöver du mäta upp flödena.
Kollade de fläktar och filter också?
En annan sak jag såg i rapporten om det är tilluft till höger, har verkligen badrum uppe tilluft? Badrum brukar endast ha frånluft
Jag tycker frånluftsflödena ser väldigt låga ut.
Badrum/kök/Tvättstuga brukar vara typ 10-15 l/s inte 1-3 l/s
Badrum/kök/Tvättstuga brukar vara typ 10-15 l/s inte 1-3 l/s
Inte alls dum fråga. Vi har ställt samma till firman som var här. Tyckte också det var märkligt men teknikern dom gjorde kollen kändes så sjukt less, så när han var här så kom jag inte på att fråga varför han inte justerade.S svebbe skrev:Hade varit intressant att få se hela rapporten. Vad jag förstår så har du tilluft på höger sida med summa 32 l/s
Hur stor yta har du?
Dum fråga men varför justerade de inte in flödena om de upptäckte att luftflödena var för låga? De hade ju verktygen att kunna mäta.
Sen kan man ju fundera på vad som orsakar det, då det verkar vara så att man ställer fläkten på fasta lägen genom att koppla in den fysiskt på en transformator. Och där har du nog inte varit och ändrat, skulle du ändra så behöver du mäta upp flödena.
Kollade de fläktar och filter också?
En annan sak jag såg i rapporten om det är tilluft till höger, har verkligen badrum uppe tilluft? Badrum brukar endast ha frånluft
Huset är 146 kvm
Badrum uppe har faktiskt både till och från.
Vet inte riktigt vad han kollade, som sagt han verkade riktigt less och jag var för långsam att reagera. Det var först efter när vi fick protokollet som vi tyckte det var så konstigt.
Vi har kontaktat firman. Känns trist att betala 3,5 tusen för detta 😅
Nä alltså du är väldigt långt ifrån det beräknade värdet på luftflöden. 😅 Som tidigare nämnde så borde ni ligga runt tilluft 52 l/s och frånluft 62 l/sÅ ÅsaD skrev:Inte alls dum fråga. Vi har ställt samma till firman som var här. Tyckte också det var märkligt men teknikern dom gjorde kollen kändes så sjukt less, så när han var här så kom jag inte på att fråga varför han inte justerade.
Huset är 146 kvm
Badrum uppe har faktiskt både till och från.
Vet inte riktigt vad han kollade, som sagt han verkade riktigt less och jag var för långsam att reagera. Det var först efter när vi fick protokollet som vi tyckte det var så konstigt.
Vi har kontaktat firman. Känns trist att betala 3,5 tusen för detta 😅
Intressant lösning att de tillför tilluft och frånluft i Badrum. Vanligtvis är Badrum, kök och tvättstuga de rum där man för ut luft. Sovrum, vardagsrum tillför man ny luft.
Men det har inget med dina dåliga värden. Om de inte rengjort så skulle man kunna tro det är något spjäll som är stängt, kanaler som gått isär, renslucka som är öppen.
Frågan är om fläktarna går i rätt hastigheter.
Bra ni ställt frågan tillbaka till firman
Liknande trådar
-
Nibe S-1256 och behovsstyrd ventilation
Värmepumpar -
GÅR DET? NIBE S735 - "smart knapp" för temporär ventilations-höjning!?
Villalarm & Hemautomation -
Utegivare Nibe F730 felaktiga värden
Värmepumpar -
Varför stiger radonvärdena med bättre ventilation?
Ventilation -
CTC + NIBE F110-300 (dåligt varmvatten + onödig ventilation för kråkorna)
Ventilation