Är det ett hål eller ett rör du ska täta? Alltså är det platt på båda sidorna om hålet eller är det ett rör på ena sidan? Måste det vara ett rör på ena sidan? Måste du kunna ta bort förseglingen eller är det ok om tätningen är permanent?

Hej, det är ett hål i en störrevattentank. Har haft ett 75mm rör som overflow, men det håller inte tätt, alltså rinner ut vatten runt röret. Så tänker nu att jag sätter igen röret och borrar ett mindre hål med bordgenomföring kopplat till PEM för overflow. Men behöver sätta igen gamla hålet..

Så ja - det är ett hål. Det är platt på båda sidor. Hade det funnits 75mm koniska gummiproppar hade det varit ett alternativ. Eller bordgenomföring på så stor diameter...

Funderar på om en 75mm gumminippel med expander i inre hålet kan vara en lösning?

Eller om det finns ett säkert sätt att täta runt det befintliga 75mm-röret.

Är vattentanken av plast eller metall? Hur tjock är väggen?

En rostfri plåt på var sida med hål i hörnen där du drar genomgående rostfria bultar, sen nån gummiduk på varje sida, kanske lägga en rund plastbit i samma tjocklek som tanken i hålet.
Eller vanlig plåt om det inte är så noga

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är vattentanken av plast eller metall? Hur tjock är väggen?
Plast. Ca 4mm!

Kan du komma åt insidan? Alltså är det ett alternativ att sätta något inifrån?

Sätt denna inifrån
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ppar/uponor-3002600941-rorpropp-75-mm-3081657
Köp en packning som passar precis under kragen eller o-ring
Borra två hål i "halsen" så att du får in en pinne genom dom om du trycker från insidan så du får ett konstant mothåll.
Alternativ till packning kan vara silikon men det får vara något som fäster i den plasten du har i tanken.....

Detta är mitt förslag 🤔😅

nino nino skrev:
En rostfri plåt på var sida med hål i hörnen där du drar genomgående rostfria bultar, sen nån gummiduk på varje sida, kanske lägga en rund plastbit i samma tjocklek som tanken i hålet.
Eller vanlig plåt om det inte är så noga
Ingen tokig idé. Kanske också fyller i med någon tätningsmassa mellan gummiduken också. Tack!

• Gilla
nino
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Sätt denna inifrån
[länk]
Köp en packning som passar precis under kragen eller o-ring
Borra två hål i "halsen" så att du får in en pinne genom dom om du trycker från insidan så du får ett konstant mothåll.
Alternativ till packning kan vara silikon men det får vara något som fäster i den plasten du har i tanken.....

Detta är mitt förslag 🤔😅
Smart och billigt. Den proppen har jag redan! Tack!

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.