Nu har jag fått tummen ur och gjort ett kopplingsschema:

Kopplingsschema som visar konfiguration av Shelly-reläer med olika lasttyper; Y- och D-koppling, där Shellyn hanterar 230V och lasten kan ha 400V i D-koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Shellyn bryr sig inte om ifall lasten har en faktiskt nolla, är Y-kopplad eller D-kopplad. Fasspänningen kommer fortfarande vara detsamma för Shellyn, dvs 230V.
Men i de fall där lasten är D-kopplad kommer LASTEN har 400V över varje element, men samtidigt har Shellyn fortfarande bara 230V in på sina ingångar.
 
Frågan är väl om Shellyn är godkänd för 400 V, för i den har man ju den spänningen mellan dom tre faserna.
 
Shelly Pro 3EM är avsedd för att mäta trefas med en fasspänning på mellan 100-260V.
Ska du tåla trefas med en fasspänning på 260V behöver du klara 400V mellan faserna.

Men jag håller med om att det är otydligt då de inte skriver ut spänningen mellan faserna, men det kan vara för att undvika att någon får för sig att de kan mäta 400V utan nolla eller något.
 
E elmont skrev:
Frågan är väl om Shellyn är godkänd för 400 V, för i den har man ju den spänningen mellan dom tre faserna.
Shellyn behöver inte mäta mellan faserna. Den mäter mellan L1-3 och N. Men den kanske gör som min Schneider som mäter mellan L1-3 och N för effekt, men bara för att det är kul med mätvärden visar spänning mellan faserna också...
 
Fast det jag tror @elmont menar är att Shellyn måste tåla att det kan vara 400V mellan faserna och inte bara 230V. Det handlar om isolation inuti Shellyn.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Marknaden skulle krympa rejält om den inte skulle klara EU-marknaden som den mestadels är avsedd för utan t.ex. bara valda delar av Norge.
Så jag tror faktiskt bulgarerna vet vad dom gör.
Själv har jag nog ett 50-tal enheter av andra slag som gått problemfritt med undantag för någon reläpuck som lagt av i förtid.
 
Återkom när den har ett E-nummer på Ahlsell.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Återkom när den har ett E-nummer på Ahlsell.
Trist inställning, höll dig högre än så 😐
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Marknaden skulle krympa rejält om den inte skulle klara EU-marknaden som den mestadels är avsedd för utan t.ex. bara valda delar av Norge.
Så jag tror faktiskt bulgarerna vet vad dom gör.
Själv har jag nog ett 50-tal enheter av andra slag som gått problemfritt med undantag för någon reläpuck som lagt av i förtid.
Samma här.

Dock hade de otur när de valde elektrolyter ett tag.
Är det en Shelly 2.5 som stökar så går de att fixa om man har hållt en lödkolv förr.
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Trist inställning, höll dig högre än så 😐
Har jag någon form av skyldighet att svara på alla frågor här?
Tycker du att jag svarar på för få frågor?
Jag har egentligen ingen tid för detta, speciellt inte att tolka otydliga anvisningar på billiga produkter när det finns riktiga elmätare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har jag någon form av skyldighet att svara på alla frågor här?
Nope, det har du inte.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tycker du att jag svarar på för få frågor?
Oklart, vi tänkte att vem kunde förklara för TS om hur trefas fungerar om inte forumets expert på trefas?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har egentligen ingen tid för detta, speciellt inte att tolka otydliga anvisningar på billiga produkter när det finns riktiga elmätare.
Som sagt, diskussionen där vi pingade dig handlade om trefas och inte om själva mätaren
Tycker bara du kunde avböjt snyggare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ok jag har bara skummat tråden och tyckte den handlade om ifall shelly klarar trefas och att Kjell har fel. Jag ser ingen tydlig fråga kring tidpunkten där jag blev pingad. Är frågan hur en elmätare gör för att räkna effekt på Y och D-kopplade laster? bjober ser ut att ha svaret, men jag får inte ihop siffrorna för 230*10 händer inte.

Elmätaren mäter den momentana strömmen och spänningen i faserna.
Beroende på om belastningen ligger mellan fas - nolla eller mellan faser så blir det en tidsförskjutning mellan spänning och ström som elmätaren måste beakta.
Så den samplar produkten av U*I kanske 1000 ggr per sekund eller nåt och tar medelvärdet.

Låt oss ta ett enkelt exempel på en 400 V-last på 4 kW.
Det innebär 10 A genom lasten i 400 V, I = P/U.
Om det är den enda last som finns så innebär det 10 A även i vardera fasledare.
Så hur kan man ta strömmen 10 A och använda fasspänningen för att beräkna totalt effekt?
2 * 230 * 10 ger ju inte rätt svar.
Jo, ström och spänning är inte i fas med varandra när man ser på det med "230 V-ögon".

Antag att vi har lasten mellan L2 och L3 i denna bild.
Vid tiden 0 så ser man hur pilarna för L2 och L3 pekar snett bakåt.
Spänningen mellan faserna L2-L3 har sin topp just nu, tillika strömmen i23.
(Samma topp hittar man vid tiden 180 och 360 grader osv, se de tjocka röda strecken. Triangeln roterar moturs).
Fasspänningen i L2 och L3 har dock inte sin topp här. Det skiljer 30 grader mot huvudspänningen.

Diagram som visar sinuskurvor för de tre faserna L1, L2 och L3 med 120 graders vinkel och en vektordiagram som illustrerar fasspänningarna mellan faserna.

Så P=U*I duger inte här då fasspänningen inte är 230 V.
Det skiljer 30 grader, så P=U*I*cos(30) = 230 * 10 * cos(30) = 2 kW är effekten som ena fasen mäter.
Den andra fasen kommer vid denna tidpunkt att mäta lika mycket effekt, 2 kW.
När man pratar om effekt per fas så kan man summera dem, så 2+2=4 kW.

Fast elmätaren mäter inte fasförskjutningen och gör dessa beräkningar. Den mäter att när strömmen är 10 A så är spänningen 230 * cos(30) = 200 V och när spänningen är 230 V så är strömmen 10 * cos(30) = 8.66 A. För att klara komplexa trefaslaster måste elmätaren göra dessa mätningar väldigt ofta per 20 ms-period och ta medelvärdet. Vi har ju icke linjära laster och reaktiva laster som stökar till strömmen rejält (även spänningen i viss mån), så enda chansen är att sampla, eller mäta värmeutvecklingen i ett motstånd.

Nu har jag fått ihop 7 timmars arbetsdag. Jag hade planerat att få ihop 8 timmar kl 21, men nu blir det 22:30 istället, eller så får det bli ännu en minustimme på flexen...
 
  • Gilla
  • Älska
e02jr och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok jag har bara skummat tråden och tyckte den handlade om ifall shelly klarar trefas och att Kjell har fel. Jag ser ingen tydlig fråga kring tidpunkten där jag blev pingad. Är frågan hur en elmätare gör för att räkna effekt på Y och D-kopplade laster? bjober ser ut att ha svaret, men jag får inte ihop siffrorna för 230*10 händer inte.

Elmätaren mäter den momentana strömmen och spänningen i faserna.
Beroende på om belastningen ligger mellan fas - nolla eller mellan faser så blir det en tidsförskjutning mellan spänning och ström som elmätaren måste beakta.
Så den samplar produkten av U*I kanske 1000 ggr per sekund eller nåt och tar medelvärdet.

Låt oss ta ett enkelt exempel på en 400 V-last på 4 kW.
Det innebär 10 A genom lasten i 400 V, I = P/U.
Om det är den enda last som finns så innebär det 10 A även i vardera fasledare.
Så hur kan man ta strömmen 10 A och använda fasspänningen för att beräkna totalt effekt?
2 * 230 * 10 ger ju inte rätt svar.
Jo, ström och spänning är inte i fas med varandra när man ser på det med "230 V-ögon".

Antag att vi har lasten mellan L2 och L3 i denna bild.
Vid tiden 0 så ser man hur pilarna för L2 och L3 pekar snett bakåt.
Spänningen mellan faserna L2-L3 har sin topp just nu, tillika strömmen i23.
(Samma topp hittar man vid tiden 180 och 360 grader osv, se de tjocka röda strecken. Triangeln roterar moturs).
Fasspänningen i L2 och L3 har dock inte sin topp här. Det skiljer 30 grader mot huvudspänningen.

[bild]

Så P=U*I duger inte här då fasspänningen inte är 230 V.
Det skiljer 30 grader, så P=U*I*cos(30) = 230 * 10 * cos(30) = 2 kW är effekten som ena fasen mäter.
Den andra fasen kommer vid denna tidpunkt att mäta lika mycket effekt, 2 kW.
När man pratar om effekt per fas så kan man summera dem, så 2+2=4 kW.

Fast elmätaren mäter inte fasförskjutningen och gör dessa beräkningar. Den mäter att när strömmen är 10 A så är spänningen 230 * cos(30) = 200 V och när spänningen är 230 V så är strömmen 10 * cos(30) = 8.66 A. För att klara komplexa trefaslaster måste elmätaren göra dessa mätningar väldigt ofta per 20 ms-period och ta medelvärdet. Vi har ju icke linjära laster och reaktiva laster som stökar till strömmen rejält (även spänningen i viss mån), så enda chansen är att sampla, eller mäta värmeutvecklingen i ett motstånd.

Nu har jag fått ihop 7 timmars arbetsdag. Jag hade planerat att få ihop 8 timmar kl 21, men nu blir det 22:30 istället, eller så får det bli ännu en minustimme på flexen...
Det är precis denna typ av uttömmande svar som man hoppas på om man pingar dig Bo! 👍

Vad jag tror vi mest behövde hjälp med var att förklara för TS varför varje fas in på elmätaren inte blir 400V när man mäter på en D-kopplad trefaslast. Eller tänker jag fel nu @raindance?
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Så länge det finns en nolla ansluten till mätaren ser den väl inte mer än 230 volt per fas?
Den mäter ju inte mellan faserna.
 
D Dilato skrev:
Så länge det finns en nolla ansluten till mätaren ser den väl inte mer än 230 volt per fas?
Den mäter ju inte mellan faserna.
Det är det vi försöker förklara, men vi har inte lyckats nå fram till TS 😐
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.