Hej,
Jag har nyligen köpt ett radhus där golvet är av uppreglat uppepå en oisolerad platta på mark, vilket inte vad jag har läst mig till är jättebra.
Planen är att totalrenovera hela huset så då tänkte jag att det kunde vara bra att isolera golvet så pass mycket som det går och även lägga in vattenburen golvvärme.
I dagsläget så ligger det en 95 regel på plattan sedan spån och parkett samt lite mineralull emellan reglarna, men av det lilla hålet jag gjort genom golvet så ser allt tort och fint ut och ingen "källarlukt" kan kännas men eftersom jag ska ha golvvärme så vill jag isolera upp det så bra det går.
Konstruktionen jag har tänkt att använda mig av består av:
1. Riva alla innerväggar (ska ändå ändra om alla) samt ta bort spån, reglar och isolering.
2. Flexa av plattan så den blir jämn om det är massa knott som sticker upp samt flytspackla i små håligheter samt om inte plattan är plan.
3. Lägga ett 50mm lager av Eps cellplast s100 på hela plattan.
4. Lägga på en åldersbeständig plast som sedan tejpas mot syllen så gott som det går.
5. Lägga ännu ett lager 50mm Eps s100 (totalt 100mm s100).
6. lägga ut rotnät över hela plattan samt golvvärme 16mm 20cmCC
7. Sen till sist flytspackla 35mm över hela skiten.
Vore toppen om jag kunde få lite input om det är något jag kan göra annorlunda.
Jag vet att ett mekaniskt ventilerat golv som tex "Nivell" hade varit bättre men det är alldeles för dyrt.
Men jag tänker att om grunden har varit torr i cirka 50-60 år utan mögel eller lukt så borde den inte börja nu, dessutom så fuktmätte grannen sin platta inför sin försäljning och den var snustorr och det huset ligger exakt likadant som mitt med likadan dränering.
Jag har nyligen köpt ett radhus där golvet är av uppreglat uppepå en oisolerad platta på mark, vilket inte vad jag har läst mig till är jättebra.
Planen är att totalrenovera hela huset så då tänkte jag att det kunde vara bra att isolera golvet så pass mycket som det går och även lägga in vattenburen golvvärme.
I dagsläget så ligger det en 95 regel på plattan sedan spån och parkett samt lite mineralull emellan reglarna, men av det lilla hålet jag gjort genom golvet så ser allt tort och fint ut och ingen "källarlukt" kan kännas men eftersom jag ska ha golvvärme så vill jag isolera upp det så bra det går.
Konstruktionen jag har tänkt att använda mig av består av:
1. Riva alla innerväggar (ska ändå ändra om alla) samt ta bort spån, reglar och isolering.
2. Flexa av plattan så den blir jämn om det är massa knott som sticker upp samt flytspackla i små håligheter samt om inte plattan är plan.
3. Lägga ett 50mm lager av Eps cellplast s100 på hela plattan.
4. Lägga på en åldersbeständig plast som sedan tejpas mot syllen så gott som det går.
5. Lägga ännu ett lager 50mm Eps s100 (totalt 100mm s100).
6. lägga ut rotnät över hela plattan samt golvvärme 16mm 20cmCC
7. Sen till sist flytspackla 35mm över hela skiten.
Vore toppen om jag kunde få lite input om det är något jag kan göra annorlunda.
Jag vet att ett mekaniskt ventilerat golv som tex "Nivell" hade varit bättre men det är alldeles för dyrt.
Men jag tänker att om grunden har varit torr i cirka 50-60 år utan mögel eller lukt så borde den inte börja nu, dessutom så fuktmätte grannen sin platta inför sin försäljning och den var snustorr och det huset ligger exakt likadant som mitt med likadan dränering.
Produkter som diskuteras: "fuktmätte"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Inte riktigt ett svar men i alla fall. Jag hade flytande golv med 60mm cellplast, 16mm spån samt tunt laminat i mitt 80-tals hus. Ville verkligen ha golvvärme men samtidigt minimera bygghöjden. Testade en halvtokig idé i ett rum först. Rev ut allt, la 80mm s200 som jag noggrant la plant. Väldigt guppig betongplatta så handspacklade och någon gång slipade i cellplasten innan allt låg stabilt. Därefter diffspärr och ett lager 50mm xps. Fräste sedan kanaler i xps:en för gv slangen och värmeplåtarna. Sedan lumppapp och direkt 14mm parkett. Inget spån eller gips alltså. Testade detta under drygt ett år i ett testrum och det funkar kalas. Lite golvknarr i början men tyst efter några dagar och stabilt. Efter det har jag gjort likadant i resten av huset och har inte ångrat mig. Plattan och syllen var innan renoveringen helt torr så jag struntade i eventuell ventilation.
Då jag förra året renoverade köket men med klinkergolv gjorde jag en variant där jag behöll 60mm cellplasten, la på ca 60mm eps som jag spårade för gv slangen. I med slangen och ett ganska tunt skikt flytspackel ovanpå och klinker på det. Den senare varianten har jag använt i toalett och tvättstuga tidigare. Vid klinker har jag dock hoppat diffspärren då jag under de delarna i huset ha ventilerad krypgrund (Men fortfarande samma betongplatta.
/John
Då jag förra året renoverade köket men med klinkergolv gjorde jag en variant där jag behöll 60mm cellplasten, la på ca 60mm eps som jag spårade för gv slangen. I med slangen och ett ganska tunt skikt flytspackel ovanpå och klinker på det. Den senare varianten har jag använt i toalett och tvättstuga tidigare. Vid klinker har jag dock hoppat diffspärren då jag under de delarna i huset ha ventilerad krypgrund (Men fortfarande samma betongplatta.
/John
Spännande! klirrar golvet inget alls idag inte ens om man hoppar eller trycker till?
tycker du det känns onödigt att flytspackla eller ska man göra som dig.
men då gäller det att plattan är riktigt rak och att man får ner cellplasten väldigt rakt.
den varianten du körde i köket hade du S100 eller S200 där?
tycker du det känns onödigt att flytspackla eller ska man göra som dig.
men då gäller det att plattan är riktigt rak och att man får ner cellplasten väldigt rakt.
den varianten du körde i köket hade du S100 eller S200 där?
Lite knarrar det nog på något enstaka ställe. Men det blev definitivt bättre än originalgolvet. Det blir ju inte lika styvt som ett betonggolv såklart. Så här i efterhand borde jag lagt ett tunt lager flytspackel för att spara tid. Har nog förträngt hur mycket tid jag lade ner på det... I de rum jag har klinker återanvänder jag originalcellplasten och körde armering i eps-cementen och såna där tunna nät ovanpå eps för att hålla ner slangen. Har gjort 3 klinkrade rum på samma sätt. Det första använde jag cellplasten mer som sparbitar där eps:en kanske nådde ner till grunden till kanske 30% av golvytan. Då det var helt stumt blev det önnu mindre på det andra. I köket som var det sista, lade jag tillbaka all cellplast och gjöt ovanpå. Kan inte märka någon skillnad i stumhet och inga sprickor eller liknande. Enda "udda" var att 2 hörn reste sig några millimeter pga krympning i eps betongen (gissar jag). Det löste sig dock automatiskt med efterkommande flytspackling.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Isolering värmerör i oisolerad betongplatta
Värme allmänt -
Vad för material ska jag använda till innervägg, oisolerade förråd?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kommer jag få problem om jag lägger ett plastgolv på den oisolerade be
Byggnadsfysik -
Markisolering runt oisolerad platta?
Grund & Markarbeten -
köpa hus= oisolerad betongplatta med 14 % fuktighet i innervägg
Byggmaterial & Byggteknik