J
Vår köksblandare har en mycket störande funktion: om man försöker sätta ett lågt flöde så stänger den av sig själv. Jag gissar att tanken är att inte kranen ska kunna stå och droppa (tyvärr blir resultatet att man istället slösar en massa vatten då man inte kan använda kranen med låga flöden, vilket jag ofta vill).

Nu till frågan: går det att få bort denna funktion på något sätt? Jag tror att det är en Mora Cera K5.

Bästa svaret

Det är inte en funktion. Det är ett fel.
Den har samma insats som Fm Mattson 9000e och jag har själv råkat ut för detta fenomen på 2 fmm blandare.
Provade först byta insatserna utan skillnad. Fmm stod för nya blandare då dom och mora har 5 års garanti.
Dock pratade fmm om att ta fram ett "åtgärdskit" men vet inte mer än så

• Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
Har upplevt (stört mig på) samma sak och trodde också det var en "funktion" snarare än en bug.

Vill minnas vår blandare är en Mora Cera K5.
Jag har vid två tillfällen kontaktat Mora om just detta och båda gångerna fått ny insats skickad till mig. Problemet löser sig efter byte, men återkommer efter 6-12 månader.

Riktigt jävla kass om jag får säga det själv. Enda som är bra är att Mora än så länge inte haft problem med att posta reservdelar utan kostnad när jag klagat. Är dock som sagt dags att dra ett klagande mail igen, så får väl uppdatera här med vad dom säger.

J
Det är alltså inte en funktion, utan ett fel?! I så fall är mitt förtroende för mina ingenjörskollegor återställt och jag önskar inte längre att någon får sparken på grund av detta 😂

Ska kontakta dem och se vad de säger.

J
Kontaktade FMM och fick svar inom typ 10 minuter. En ny insats är på väg (den varianten där ljummet vatten är med handtaget i mitten). Får se om det blir bättre och hur länge det håller.

På tal om kallstart: det är nog den enskilt största vattenslösaren jag varit med om. Vet inte hur många gånger jag stått och väntat på att vattnet ska bli bra temperatur för att tvätta händerna bara för att en minut senare komma på att man måste vrida handtaget mer.

MultiMan
En vän har samma problem och rörmokaren har bytt insats till annan typ flera gånger (det där med ljummet i mitten låter bekant). Fortfarande samma problem med självstängning.

Den kranen suger luft på fel ställen också så det fräser och spottar. Inte heller det har de lyckats fixa.

Mina 30 år gamla blandare fungerar fortfarande bättre, trots ingen service.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.