4774
H HusÀrlivet skrev:
Byggt enkelt men stabilt trapprÀcke.
Snyggt 👍
 
  • Gilla
HusÀrlivet
  • Laddar…
HÄller pÄ med ett projekt som tar nÄgra dagar, ska markisolera framför carporten och under ett skÀrmtak intill den.
Byter en vÀgtrumma framför samtidigt dÄ den tjÀlskjutit upp under de 20 Är den legat dÀr.

GrÀvde ur och isolerade carporten förra Äret dÄ endast plintarna tidigare var isolerade och det har stÄtt helt stilla sedan 1993 nÀr jag byggde, men under vintrarna/vÄren har det tjÀlskjutit inuti carporten, nÄgot irriterande.
Efter isoleringen lyfte tjÀlen marken framför infarten till carporten istÀllet sÄ att det var en markerad kant runt 15 cm hög dÀr isoleringen slutade och i samband med is framför var det inte optimalt att köra in och ut.

Nu byter jag trumman och isolerar ytterligare 1,8 meter framför carporten samt att Àven markröret tjÀlisoleras.
Betydligt mer jobb Àn jag tÀnkte mig, och min inhyrda lilla hackspett fÄr jobba men gör ett bra jobb.
Och sÄ fÄr Àven min egen Kinalastare gör lite nytta med att bÀra olika fraktioner av massor.

Hoppas fÀrdigstÀlla allt med grÀvning idag dÄ maskinen Àr hyrd över helgen, sedan ÄterstÄr ett par dagars jobb med resten.

Gul fordon och grÀvmaskin vid en utgrÀvd diken framför en röd byggnad, för markisolering och byte av vÀgtrumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GrÀvning och markisolering framför en carport med synliga rör och en schaktad jordvÀg. Ett projekt pÄgÄr att byta en vÀgtrumma som tjÀlskjutit upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


UtgrÀvd mark framför en carport med grushög och en minigrÀvmaskin. En röd byggnad syns i bakgrunden, och plast- samt rörföremÄl ligger utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 8 till
  • Laddar…
Efter att svÄgern var hos oss i somras och bla. fixade styrningen för kompressorn sÄ fick jag Àntligen loss tummen Ä grÀvde ner ett rör mellan huset och garaget för att kunna dra ut tryckluft dit.

NedgrÀvt rör mellan hus och garage, omgiven av grus och jordhögar, förberett för att dra tryckluft. Mark Äterfylld och redo för plattlÀggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu Àr det Äterfyllt och grovjusterat för att lÀgga plattor. MÄste lÄna en padda och skaffa lite finare material ocksÄ...

OgrÀsfritt gÄngutrymme mellan hus och garage med nyfyllda grus och rör som syns, förberett för att lÀgga plattor. StÀngd vit dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Victor.M och 7 till
  • Laddar…
Köpte hem det mesta igÄr och rev ett gammalt halvt kollapsat staket. Fick bli en trÄkig extra runda till byggaffÀren idag och köpa en ny plint + grÀva upp den gamla dÄ eftersomjörnet var knÀckt o nÀstan genomrostat. Jaja. Kom iaf igÄng och gjort ca 1/3. Kör 10mm mellanrum sÄ inser jag köpt för lite 45x45 men det jag har rÀcker nog till allt utom grinden.

Rostig jÀrnstolpe i en gammal betongplint i trÀdgÄrd, omgiven av stenlÀggning, grus, vÀxtlighet och verktyg i bakgrunden, del av renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En delvis pÄbyggt trÀstaket i en trÀdgÄrd med en stomme som saknar brÀdor pÄ högra sidan och vegetation i förgrunden under en blÄ himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 8 till
  • Laddar…
Lagt golv pÄ övervÄning, dags för dörrar + lister snart.
 
  • Nyrenoverat övervĂ„ningsplan med nylagt laminatgolv i grĂ„tt och trĂ€panel pĂ„ vĂ€ggar och tak, inklusive trappa ner till bottenvĂ„ningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat golv pĂ„ övervĂ„ning med verktyg, trappstege och byggmaterial staplat lĂ€ngs vĂ€ggen, redo för nĂ€sta steg i renoveringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ÖvervĂ„ning med nylagt golv, stora fönster, staplade golvplankor, verktyg och en blĂ„ dammsugare syns i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanneJanne123 och 12 till
  • Laddar…
Z
Rensat hÀngrÀnnorna, inte mycket bös alls men ska besiktiga huset snart.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K
Liten pall pÄ hjul med en blÄ vadderad sits, en fÀrgburk med röd fÀrg, penslar och en röd mÄlarroll pÄ en altan med röd mÄlad vÀgg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen fĂ€rdig med altanmĂ„leriet...
Vill tipsa om mitt nyförvÀrv, om man har svÄrt för att böja sig eller ligga pÄ knÀ Àr denna lilla pall pÄ hjul vÀldigt anvÀndbar. Jag har ocksÄ anvÀnt den nÀr jag har rensat ogrÀs mellan plattorna. Var bara försiktig nÀr du reser dig upp
Tror inte att den funkar sÄ bra pÄ grÀsmatta
 
  • Gilla
MjO_BlÄNagel och 2 till
  • Laddar…
Fritidshuset har en ”lillstuga” och pĂ„ baksidan hade panelen börjat mjukna pĂ„ flera stĂ€llen (för nĂ€ra till marken antar jag) sĂ„ i helgen kapade jag och satte pĂ„ en offerbrĂ€da.
Ett riktigt slitgöra nÀr man Àr ensam. Fick sÄga liggande och om jag gör det igen tar jag den lilla gröna cirkelsÄgen, min blÄ Àr vansinnigt tung för detta.

Jag tycker det Àr svÄrt att hitta bra instruktioner (skall man snedsÄga, skall det vara ett litet mellanrum eller inte, skall man ha en plÄt och sÄ vidare) sÄ jag fick göra som jag tyckte verkade vettigt.

Gul panelvÀgg med stege lutad mot huset. Nyinstallerad offerbrÀda och verktyg ligger pÄ marken. TrÀavfall runt om indikerar pÄgÄende arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person sÄgar liggande pÄ marken med en cirkelsÄg för att byta ut mjuknande trÀpanel pÄ en gul lillstuga, skyddar med en offerbrÀda ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mach77777 och 12 till
  • Laddar…
Fortsatt mÄla vindskivan/undertak. Tar vÀldigt lÄng tid med stege dÄ allt fÄr göras i etapper...
Stege lutad mot tegelhus under pÄgÄende mÄlning av vindskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 6 till
  • Laddar…
Visst borde man hinna drÀnera om och isolera kÀllargrunden pÄ en lÄnghelg? Eller ja, drÀnera dÄ - för det fanns ingen innan.

HÀmtade motorspaden pÄ fredag morgon, minsta maskinen jag suttit i men var förvÄnansvÀrt stark för sin storlek. Var pÄ hÄret att jag kom runt husknuten för att grÀva pÄ baksidan.

17 meter fÀrdigschaktade pÄ vid lunchtid; fick nog upp nÀrmare en halv kubik med tegelstenar, sönderrostade oljefat, grillgaller, gamla stuprör och avloppsrör, bromsledningar och elledningar. Det som göms i jorden, kommer fram nÀr man drÀnerar om som det gamla ordsprÄket sÀger. Hann gjuta hÄlkÀrl, laga lite murken betong , jÀmna av och vÀga av schaktbotten för drÀnledningen innan arbetsdagen var slut.
En röd grÀvmaskin i arbete med att grÀva en grop bredvid en vit husgrund i en trÀdgÄrd. En grÀvd schakt med grus och en betongbrunn syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upp med tuppen pÄ lördagen och mÄla membran och förbereda monteringen av drÀnskivorna innan frukost. Det ska ju pÄ tvÄ lager membran sÄ bra att det torkar nÀr man Àter frukost. Planering Àr A och O i ett pressat projekt. Efter frukost körde jag och frun pÄ med optidrain-skivorna och började lÀgga första strÀckan drÀnrör. Bra att pÄbörja ett moment innan man slutar för dagen sÄ man kan lista ut lösningar under kvÀllen pÄ eventuella problem.
KÀllargrund pÄ hus med ny drÀnering och isolering, fÀrska membran och optidrain-skivor synliga lÀngs den nyligen uppgrÀvda schakten runt hörnet av byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundmur med nylagd drÀnering och isolering, samt grÀvd schakt runt om. BetongvÀggen har nyligen fÄtt ett membranapplicerat och drÀnskivor installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DrÀnering och isolering av kÀllargrund med svart drÀneringsmembran och betongarbeten pÄ en husvÀgg. GrÀvda schakt och uppbyggda ytor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DrÀneringen Àr lite av en balans eftersom normalnivÄn av grundvattnet stÄr ett par cm under bottenplattan och huset stÄr pÄ lerig gammal havsbotten. SÀnka nivÄn Àr alltsÄ en dÄlig ide, dessutom skulle drÀn-pumpen behövs jobba mer eller mindre konstant. Avledningen av dagvatten Àr ocksÄ speciell eftersom det inte finns dagvattenledningar i gatan Ànnu (det Àr pÄ pÄ gÄng sÀger kommunen), stenkista funkar dÄligt i blÄlera under grundvattennivÄ och nÀrmsta dike svÀmmar över dÄ och dÄ.

Söndagen innebar att lÀgga resterande drÀnrör och koppla till samlingsbrunn som ocksÄ fÄr husera drÀnkpump. Egentligen skulle det varit ett sandfÄng före men dÄ det ryktas om att kommunen ska grÀva ner dagvattenledningar i gatan sÄ överarbetar vi inte detta nu. Efter moget övervÀgande drog jag Àven en golvbrunn utanför kÀllardörren till samma samlingsbrunn. Det fÄr kopplas om nÀr kommunen fÄr tummen ur.
En nÀstan fÀrdig installation av drÀneringssystem vid ett hus, med drÀneringsrör kopplade till en samlingsbrunn, omgivna av jord och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Strax före midnatt var det mesta av Äterfyllningen klar.

Nyisolerad och mÄlad kÀllargrund med orange drÀneringsrör. NygrÀvd och Äterfylld schakt lÀngs husets grund, omgiven av vÀxtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite finjustering i gÄr och passade Àven pÄ ta bort den gamla makadamen och lÀgga ny pÄ "parkeringen".
En röd minigrÀvare med pÄslaget arbetsljus grÀver i en trÀdgÄrd omgiven av grus och buskar under skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SĂ„ visst gick det đŸ’Ș.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
john.h och 26 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Visst borde man hinna drÀnera om och isolera kÀllargrunden pÄ en lÄnghelg? Eller ja, drÀnera dÄ - för det fanns ingen innan.

HÀmtade motorspaden pÄ fredag morgon, minsta maskinen jag suttit i men var förvÄnansvÀrt stark för sin storlek. Var pÄ hÄret att jag kom runt husknuten för att grÀva pÄ baksidan.

17 meter fÀrdigschaktade pÄ vid lunchtid; fick nog upp nÀrmare en halv kubik med tegelstenar, sönderrostade oljefat, grillgaller, gamla stuprör och avloppsrör, bromsledningar och elledningar. Det som göms i jorden, kommer fram nÀr man drÀnerar om som det gamla ordsprÄket sÀger. Hann gjuta hÄlkÀrl, laga lite murken betong , jÀmna av och vÀga av schaktbotten för drÀnledningen innan arbetsdagen var slut.
[bild]

Upp med tuppen pÄ lördagen och mÄla membran och förbereda monteringen av drÀnskivorna innan frukost, sen körde jag och frun pÄ med optidrain-skivorna och började lÀgga första strÀckan drÀnrör.
[bild]
[bild]

[bild]

DrÀneringen Àr lite av en balans eftersom normalnivÄn av grundvattnet stÄr ett par cm under bottenplattan och huset stÄr pÄ lerig gammal havsbotten. SÀnka nivÄn Àr alltsÄ en dÄlig ide, dessutom skulle drÀn-pumpen behövs jobba mer eller mindre konstant. Avledningen av dagvatten Àr ocksÄ speciell eftersom det inte finns dagvattenledningar i gatan Ànnu (det Àr pÄ pÄ gÄng sÀger kommunen), stenkista funkar dÄligt i blÄlera under grundvattennivÄ och nÀrmsta dike svÀmmar över dÄ och dÄ.

Söndagen innebar att lÀgga resterande drÀnrör och koppla till samlingsbrunn som ocksÄ fÄr husera drÀnkpump. Egentligen skulle det varit ett sandfÄng före men dÄ det ryktas om att kommunen ska grÀva ner dagvattenledningar i gatan sÄ överarbetar vi inte detta nu. Efter moget övervÀgande drog jag Àven en golvbrunn utanför kÀllardörren till samma samlingsbrunn. Det fÄr kopplas om nÀr kommunen fÄr tummen ur.
[bild]

Strax före midnatt var det mesta av Äterfyllningen klar.

[bild]

Lite finjustering i gÄr och passade Àven pÄ ta bort den gamla makadamen och lÀgga ny pÄ "parkeringen".
[bild]

SĂ„ visst gick det đŸ’Ș.
Jesus christ ifall man ÀndÄ hade haft en sÄn arbetsenergi. Lagom avundsjuk hÀr
 
  • Älska
  • Gilla
beqen och 1 till
  • Laddar…
Friggeboden har fÄtt tvÄ lager fÀrg, knutarna ska mÄlas vita i morgon. Röd friggebod med tvÄ lager fÀrg omgiven av grönska. VedsÄg och byggmaterial syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uteköket Àr i princip fÀrdigputsat pÄ insidan och de flesta eldfasta stenarna Àr pÄ plats. FÄr ta de sista hörnen och eldfasta stenarna till vÄren för de sista fem semesterdagarna ser ut att tillbringas pÄ stranden (plus torktider). Oputsat utekök med svartvita luckor, dÀr insidan har flera eldfasta stenar pÄ plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 9 till
  • Laddar…
Idag satte jag klart plattorna, ska bygga bÀnkskiva av samma plattor med gerade hörn samt nÄgra hörnhyllor.
Rev i torsdags förra veckan. Har bara kört kvÀllar efter jobbet.
Reglade om frÄn 45 till 30cc, osb och bacskivor pÄ tvÄ vÀggar ( det fanns pÄ lagret) dubbelbrandgips pÄ dörrvÀggen samt bacskivor limmat i fix pÄ den vÀggen i betong. Kommer lite fler bilder nÀr inredningen Àr uppe.
 
  • NĂ€rbild pĂ„ nylagda plattor och benkehörn sammanfogat med geringsskĂ€rning. Maskeringstejp pĂ„ fogar och uppmĂ€rkning pĂ„ vĂ€ggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VĂ€gg med nylagda grĂ„ plattor fastsatta med orange distanser, nĂ„gra lösa plattor samt verktyg ligger pĂ„ golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JonteH och 9 till
  • Laddar…
TÀckt av, skrapat lite fog, dragit mjukfog mot taket som mÄlas ikvÀll, silikonat alla vinklar samt fogat dom gerade hörnen. Imorn stÄr fogning och inspektionsluckan pÄ schemat
 
  • Stenbelagd vĂ€gg med gerade hörn, silikonfogade vinklar och tvĂ„ utstickande rör tĂ€ckta med tejp för skydd under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pĂ„gĂ„ende renovering med skrapat fog och mjukfog lĂ€ngs taket. Silikon och fog pĂ„ vinka/hörn. Verktyg och rengöringsutrustning i hallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum under renovering med kaklade vĂ€ggar och golv, med synliga eluttag och hĂ„l för rör, samt en portabel luftkonditionering vid dörröppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • KakelklĂ€dd vĂ€gg och golv i ett badrum under renovering, med lampljus pĂ„ golvet och fogning i hörn och vinklar som förbereds.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fogade kakelvĂ€ggar med diverse rör och hĂ„ligheter i en dusch eller badrumsrenovering, förberedda för mĂ„lning och mer arbete enligt forumtrĂ„den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakkel pĂ„ vĂ€gg och golv, inspektionslucka synlig pĂ„ golvet, tvĂ„ kranar sticker ut frĂ„n vĂ€ggen, fog och tĂ€tning utfört, redo för mĂ„lning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum med beigea kakelplattor pĂ„ vĂ€gg och golv, med synliga rör och öppningar för installation. TĂ€tning och fogar synliga i hörnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
roli och 14 till
  • Laddar…
PÄbörjat bygge av platsbyggd hallmöbel med akustikpanel pÄ vÀggen, verktyg och material ligger pÄ golvet framför vÀggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PÄbörjat hörnet för platsbyggda hallmöbeln. Akustikpanel pÄ plats som skall agera bakstycke.
 
  • Gilla
JonteH och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.