M MICA66 skrev:
Skärp dig och sluta bete dig som en liten unge!

Du har tabbat dig vid köpet och trott att din tomt var större än den är, bara flytta lekstugan och vara tyst.

Hur man kan bomma vid ett köp att halva tomten jag ser är inte min, helt obegripligt.
Det är en viss skillnad på 800m2 och 1600m2…

Lägenhet istället nästa gång, bara ett tips, undvik markplan för där kan ju finnas en uteplats vars yta kan misstolkas…
Frågan som återstår att utreda är om det faktiskt är hans lekstuga. Om det inte särskilt framgår att lekstugan ingår som lösöre i affären av fastigheten så äger han den inte och har därför inget med den att göra juridiskt.
 
  • Gilla
Bror9 och 4 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.

Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..

Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp).. Kommunen äckliga parasiter

Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
Behöver du lekstugan?
Äger du den och det finns papper på att du köpt den?
Flytta den i så fall.

Behöver du den inte?
Saknas uppgifter i köpekontraktet på att du är ägaren så förklarar du för kommunen att du inte äger byggnaden och eftersom den inte står på din mark så varken kan eller får du röra den eftersom någon annan äger den.
 
  • Gilla
  • Haha
nissebrun och 4 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
880KVM tomtarea
Är tomten 880 kvm eller trodde du att den var det? Är den så pass stor måste det väl få plats en lekstuga?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Jag hade lagt ut annons på blocket och sålt lekstugan billigt till någon som behöver en lekstuga och kommer å hämtar den.
Sen hade jag köpt öl och pizza för pengarna.
 
  • Gilla
Lind77 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det spelar ingen roll - vad du vet eller inte vet är oviktigt. Du liksom kommunen skall ha koll på era respektive fastigheter. I detta fallet verkar det som att kommunen har bäst koll.
Det är definitivt inte alltid säkert!
 
Nissens
C Carina Widlund skrev:
Det är definitivt inte alltid säkert!
Jag skrev ”i detta fallet”.
Så vad menar du?
 
Ett villaområde i min närhet gränsar mot ett skogsområde som ägs av ett skogsbolag, längs tomterna går typ en körbar väg som de boende håller klippt. I.o.m denna "väg" så får de tillgänglighet till baksidan av dina tomter för t.ex husvagnar, bilkärror och vedleveranser.
Detta har funkat bra och pågått länge med markägarens goda minne.
Nu har dock innersta huset annekterat flera hundra kvadrat och anlagt en gräsmatta.
Markägarens röjningsentreprenör parkerade sin bil på denna yta, fick sig en rejäl utskällning och ombads flytta på bilen.
Som markägare hade jag tröttnat rejält på markannektering. 🙄
 
  • Gilla
  • Wow
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
H Haagbard skrev:
Ett villaområde i min närhet gränsar mot ett skogsområde som ägs av ett skogsbolag, längs tomterna går typ en körbar väg som de boende håller klippt. I.o.m denna "väg" så får de tillgänglighet till baksidan av dina tomter för t.ex husvagnar, bilkärror och vedleveranser.
Detta har funkat bra och pågått länge med markägarens goda minne.
Nu har dock innersta huset annekterat flera hundra kvadrat och anlagt en gräsmatta.
Markägarens röjningsentreprenör parkerade sin bil på denna yta, fick sig en rejäl utskällning och ombads flytta på bilen.
Som markägare hade jag tröttnat rejält på markannektering. 🙄
Och det är då det blir en ny tråd i forumet när det ligger stora stenar/dike vid infart till vägen och fundering om markägare får göra så. Det som då saknas i tråden och vi aldrig får veta är bakgrund till händelse.😇 Får jag gissa nu är det vanligt u trådar att hela bilden av en "markträta" aldrig beskrivs utan kanske vinklas lite och saknar viss information. Vi har liknande ute i skogarna med körvägar och flera markägare och när man får det berättat är det ganska olika synsätt, jag håller mig på armlängds avstånd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H Haagbard skrev:
Ett villaområde i min närhet gränsar mot ett skogsområde som ägs av ett skogsbolag, längs tomterna går typ en körbar väg som de boende håller klippt. I.o.m denna "väg" så får de tillgänglighet till baksidan av dina tomter för t.ex husvagnar, bilkärror och vedleveranser.
Detta har funkat bra och pågått länge med markägarens goda minne.
Nu har dock innersta huset annekterat flera hundra kvadrat och anlagt en gräsmatta.
Markägarens röjningsentreprenör parkerade sin bil på denna yta, fick sig en rejäl utskällning och ombads flytta på bilen.
Som markägare hade jag tröttnat rejält på markannektering. 🙄
Lämpligt hade väl varit ett par större stenar på vägen till just denne husägare, och i samband med leveransen av dessa större stenar skulle det ju kunna vara så att man råkat köra sönder den nyanlagda gräsmattan…
 
tveksamt tveksamt skrev:
Lämpligt hade väl varit ett par större stenar på vägen till just denne husägare, och i samband med leveransen av dessa större stenar skulle det ju kunna vara så att man råkat köra sönder den nyanlagda gräsmattan…
Det kan ju bli så fortfarande.....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Carina Widlund skrev:
Det är definitivt inte alltid säkert!
Hur kan du av info här bedöma vad som är rätt och inte rätt! Jag kan definitivt inte bedöma! Däremot har jag erfarenhet från arbete inom kommunala bolag och där många viktiga uppgifter har försvunnit genom åren för att sen ibland dyka upp på oväntade platser! Ett exempel är att en kommun inte hade underlag/ritningar på en fastighet, flerfamiljshus (i kommunalt bostadsområde)
Detta bara ett av flera exempel jag har stött på under mitt 45 åriga arbetsliv varav i stort sätt hälften av tiden inom allmännytta !
 
B
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
så blir det när paragrafryttare inom kommunen har för lite göra...
En bekant höll på med ved på sin tomt via en slänt från huvudvägen.
Gick några år tills en kringåkande kommungubbe såg det...slänten
mot hans tomt var rekriationsområde för allmänheten så han skulle väck.
Gick inget göra åt...markbiten det gällde var inget allmänheten ens kunde nyttja
men en sur paragrafryttare från kommunen la sig i.
Så du tycker att man gott kan använda kommunens eller kanske även grannarnas mark för sina egna behov och den som påpekar det är en sur paragrafryttare. Märkligt!
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
C Carina Widlund skrev:
Hur kan du av info här bedöma vad som är rätt och inte rätt! Jag kan definitivt inte bedöma! Däremot har jag erfarenhet från arbete inom kommunala bolag och där många viktiga uppgifter har försvunnit genom åren för att sen ibland dyka upp på oväntade platser! Ett exempel är att en kommun inte hade underlag/ritningar på en fastighet, flerfamiljshus (i kommunalt bostadsområde)
Detta bara ett av flera exempel jag har stött på under mitt 45 åriga arbetsliv varav i stort sätt hälften av tiden inom allmännytta !
TS har ju i sina svar skrivit att kommunen har rätt, så då är det väl ganska lätt att utifrån informationen här göra bedömningen att det är så.
Eller, vad är det du saknar, om både TS och kommunen är överens är det ju rätt klart.?
 
L lars80 skrev:
Jag hade lagt ut annons på blocket och sålt lekstugan billigt till någon som behöver en lekstuga och kommer å hämtar den.
Sen hade jag köpt öl och pizza för pengarna.
Det förutsätter ju att han äger lekstugan
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju du själv @Fredrikkarlsson1992 som är problemet här. Du har inte koll på var tomgränsen går för din egen fastighet, du har annekterat kommunal mark och använder den som om den vore din, du har ställt dina prylar på kommunal mark och tänker dessutom försöka smita undan ansvaret för att forsla undan ditt skräp och låta dina grannar betala för det via kommunalskatten.
…har han ställt sina prylar på kommunal mark säger du ? Hur vet du det ?
 
N nissebrun skrev:
Det förutsätter ju att han äger lekstugan

…har han ställt sina prylar på kommunal mark säger du ? Hur vet du det ?
Det är bara att läsa alla hans inlägg.
 
  • Gilla
Tornugglan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.