1 242 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Är mitt bygglov verkligen giltigt?
Har fått bygglov beviljat för min gäststuga på 45 kvm plus sovloft. Nu säger en av mina vänner att bygglovet är ogiltigt eftersom gästhuset är placerat bara 1 m från grannens tomtgräns. Visserligen är grannens tomt bara skog och inget hus finns närmare än 150 m från min tomtgräns räknat men min vän menar att reglerna kräver minst 4.5 m från tomtgräns annars måste grannen ge tillstånd att placera huset närmare.
Jag har läst reglerna på nätet och tolkar det som att detta gäller Attefallshus och inte bygglovspliktigt byggnader. Men jag kan ha fel?
Hur som helst, jag har ett beviljat bygglov och har nu byggt huset och fått slutbesked från byggnadsnämnden i kommunen. Kan jag få problem i framtiden att huset ligger för nära grannens tomtgräns eller är det lugnt i och med att ingen överklagat och jag har fått slutbesked?
Jag har läst reglerna på nätet och tolkar det som att detta gäller Attefallshus och inte bygglovspliktigt byggnader. Men jag kan ha fel?
Hur som helst, jag har ett beviljat bygglov och har nu byggt huset och fått slutbesked från byggnadsnämnden i kommunen. Kan jag få problem i framtiden att huset ligger för nära grannens tomtgräns eller är det lugnt i och med att ingen överklagat och jag har fått slutbesked?
Bästa svaret
Den här 4,5 metersgränsen är en väldigt spridd missuppfattning och gäller som du är inne på bara vissa specifika lovbefriade åtgärder som t ex friggebod.
När bygglovet vunnit laga kraft gäller detta dessutom oavsett om det var rätt eller fel.
När bygglovet vunnit laga kraft gäller detta dessutom oavsett om det var rätt eller fel.
Det är en vanlig missuppfattning att alla byggnader ska placeras 4,5 meter från tomtgränsen.
Detta gällde fram till och med 1987 då plan-bygglagen kom.
Från och med 1987 ska kommunen göra en bedömning utifrån betydande olägenhet vid bygglovsprövning.
Dock finns vissa åtgärder där det tydligt framgår att 4,5 meter till fastighetsgräns gäller, se PBL 9 kap. 4 §.
Är man inom detaljplanerat område och detaljplanen är äldre än 1987 ska detaljplanen prövas utifrån byggnadsstadgan och i 39§ framgår att byggnader ska placeras 4,5 m från gräns, dock får nämnden medge avvikelse från detta.
Detta gällde fram till och med 1987 då plan-bygglagen kom.
Från och med 1987 ska kommunen göra en bedömning utifrån betydande olägenhet vid bygglovsprövning.
Dock finns vissa åtgärder där det tydligt framgår att 4,5 meter till fastighetsgräns gäller, se PBL 9 kap. 4 §.
Är man inom detaljplanerat område och detaljplanen är äldre än 1987 ska detaljplanen prövas utifrån byggnadsstadgan och i 39§ framgår att byggnader ska placeras 4,5 m från gräns, dock får nämnden medge avvikelse från detta.
Det finns inga generella regler om avstånd till gräns, varken 4,5 eller 1 meter. Om det finns detaljplan är det den som avgör, annars är det en lämplighetsbedömning utifrån förutsättningarna på platsen.splinter skrev:
Många kommuner rekommenderar minst 1 meter från fastighetsgräns. Då är det möjligt att underhålla fasaden utan att beträda grannfastigheten, vilket är en fördel.splinter skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 606 inlägg
Man undrar hur folk som tror på tvingande 4,5- eller enmetersgränser tror att radhus eller ”riktig” stadsbebyggelse kommer till.
Det är förstås klokt att likt TS bygga så att det finns möjlighet att underhålla sina byggnader från den egna tomten och inte från grannens fastighet även om den senare inte har tomtmark mot TS tomt och grannen säkerligen skiter högaktningsfullt om någon står på hans mark med pensel eller färgspruta i hand.
Det är förstås klokt att likt TS bygga så att det finns möjlighet att underhålla sina byggnader från den egna tomten och inte från grannens fastighet även om den senare inte har tomtmark mot TS tomt och grannen säkerligen skiter högaktningsfullt om någon står på hans mark med pensel eller färgspruta i hand.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 867 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 867 inlägg
De där 4,5 metrarna är så folkligt inarbetade så det kanske är lika bra att införa det i PBL så att lagen stämmer lite bättre med den allmänna uppfattningen. Före 1987 och PBL så fanns de ju i lagen.
Liknande trådar
-
Bygglov för höjt tak på garage?
Bygglov -
Varning för falska fakturor på bygglov
Artikelkommentarer -
Bygglov för stödmur på prickad mark?
Bygglov -
Köpa hus: Behövs bygglov för husets inredda källare?
Köpa & Sälja hus -
Byta takpapp och även takpanner(annan färg), krävs det verkligen bygglov för detta?
Bygglov