T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Hyfsat pris, men lite slitet....
Lite långt bort bara...
 
T Thomas' skrev:
Lite långt bort bara...
Fråga om hen skickar?
 
Köp inte ett skruvstycke av gjutjärn om du vill banka på det. Risken att det spricker är stor. Smidda skruvstycken är att rekommendera.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Finns flera bra på blocket just nu för under tusenlappen. Iaf igår när jag kollade.
 
Begagnad skruvstäd ligger på ett smutsigt garagegolv omgiven av diverse verktyg och förpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr alldeles för långt bort för mig men borde väl gå att fräscha upp?
 
Heuer Front är bra.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I
Jag är också på jakt efter ett skruvstäd till min nybyggda snickarbänk(180x70). Precis som TS så använder jag det sällan men när det behövs så måste det fungera väl. I detta fallet kommer det stå i ett litet rum i källaren.

Jag vet att skruvstäden de säljer på Jula, Biltema o.s.v. inte håller i längden så jag har tittat runt på alternativen.

Ett nytt Brockhaus Heuer 120 mm kostar ca 2200 kr, samtidigt kan jag få tag på renoverat Ridgid peddinghaus matador 135 mm för 2400 kr. Svårt att veta vilket som är mest prisvärt.

Det finns ju rostiga slitna stycken då och då på beg marknaden men det är svårt för mig som inte vet så mycket att veta hur slitet det verkligen är. Många gånger ser de ju ganska kassa ut med en massa rost.
 
Ett skruvstäd kan nästan inte vara för stort. Ett bra stort klarar även att hålla mindre detaljer och står pall för mer. Det är trevligt med snurrplatta men inte nödvändigt. Köp så bra kvalitet och så stort du känner att du har råd med. Då kommer du inte gräma dig om tio år :)
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
C
I Ironside skrev:
Många gånger ser de ju ganska kassa ut med en massa rost.
Rost är lätt att få bukt med, det du framför allt skall kika efter är sprickor (tyvärr vanligt) och onormalt glapp.
 
I
120 mm hade säkert räckt bra men det väger klart mindre än ett 140 mm. Skulle säga att 140 mm är absolut max i detta fallet så då får det kanske bli ett sådant.

Peddinghaus ser inte ut att tillverka några skruvstycken längre så ska man ha et sådant så är det begant som gäller. Frågan är hur det då blir med reservdelar? Ett beg men renoverat 135 mm kan man som sagt få för runt 2000-2500 kr.

Ett nytt Brockhaus Heuer 140 mm ligger på 3500 kr, d.v.s ca 1000 lapp till.
 
I
Om man ska har ruterplatta eller inte beror helt på vad du ska använda den till. Det är dock tydligt att det ofta är ruterplattan som ger med sig i stresstester, så kommer man pressa grejerna hårt så hade jag skippat .I mitt fall ser jag inven användning för det så jag skippar.

100 mm skruvstäd är ganska litet men allt handlar såklart om vad man ska använda det till och hur platsen ser ut.
 
@Bomba jag har inte saknat snurrplattan, men mitt sitter på hörnet av en fristående bänk så jag ställer mig bara på sidan. Har du inte det alternativet kan det vara bra 🤔

Kör med billiga magnetiska skyddsbackar (polyuretan eller liknande), säkert bra kvalité på heuer-satsen men lyckades inte svälja priset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.