S Strontus skrev:
Lite roligt i sammanhanget är ju att definitionen på en tum är metrisk, 25,4 mm.
Ja det är lite kul. Det finns inga amerikanska eller brittiska enheter längre. Allt är konverteringfaktorer till motsvarande metriska storhet.


Så de är redan metriska. De har bara inte fattat det än... ;)
 
  • Gilla
  • Älska
hyggabus och 6 till
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så de är redan metriska. De har bara inte fattat det än... ;)
Vilket för övrigt ju sägs vara Mått-Johanssons förtjänst.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
För tillfället då videolänkarna bortfaller och man inte längre kan se vad videon handlade om.

Dilato's video:
https://yewtu.be/watch?v=EUpwa0je6_Y - Paul Kuperus: American chopper vs the metric system- Why mechanics should not work in inches. Video] (2013-05-07)

lars_stefan_axelsson's video:
https://yewtu.be/watch?v=SmSJXC6_qQ8 - Veritasium: Is America actually metric? (2017-05-10)

År 2018 definierar man kilogram mha Plancks konstant och Kibble balansen:
https://yewtu.be/watch?v=Oo0jm1PPRuo - Veritasium: How we're redefining the kg (2017-07-12)

Apropå metrisk vs Amerikansk skall man nog också nämna efter magplasket med Mars Climate Orbiter år 1999 där rymdfarkosten skickade data i newton-sekunder och markstationen läste det som pund-sekunder vilket blev en 3,3 miljarder SEK krasch och efter att de måste samarbeta med andra rymdorganisationer för att åka till månen igen så gick NASA över till metriska mått år 2007.

För att återvända till tråden. Förslag på var man kan linjaler i metall som har en rimlig precision och pris man kan t.ex använda för att kontrollera andra linjaler med?
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Jag skulle inte använda en 1m linjal för att dra raka streck, linjaler är sällan helt raka på det hållet och det finns bättre verktyg för det ändamålet.
Hur gör man om man vill ha en metallskena att använda för att skära mot, för att skära raka snitt?
 
N Nerre skrev:
Hur gör man om man vill ha en metallskena att använda för att skära mot, för att skära raka snitt?
Sån här har jag, den undre typen i stål. Använder den för allehanda uppgifter där jag behöver en rak referens. Har använt den nån gång att skära efter också.

https://www.fine-tools.com/straightedge.html
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag förstår din peek mot mig. Men jag vidhåller: mätnoggrannhet är mycket mer komplicerat än vad många här tror. Om du vill kontrollmäta i butik med egen tumstock så förutsätter det att din egen tumstock är mer noggrannt än butiksvaran. Hur vet du det?
Min nyckelupplevelse var när jag byggde altan för många år sedan. Jag platsmätte och sedan kapade jag vid sågen. Rätt ofta blev det fel. Tills jag insåg att de två tumstockarna jag hade vid bygget och vid sågen visade olika.
Det är en av anledningarna att jag har två talmetrar när jag bygger, då kan man gladeligen skita i hur många centimeter det var, det är bara att märka var man ska såga så blir det rätt.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
För att återvända till tråden. Förslag på var man kan linjaler i metall som har en rimlig precision och pris man kan t.ex använda för att kontrollera andra linjaler med?
Rakheten kan man se genom att titta längs linjalen. 3mm/meter borde synas.
Om den ser rak ut så bör den duga till det som nämns i trådstarten.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Rakheten kan man se genom att titta längs linjalen.
Min fundering var mer över att längden och måttangivelser är korrekta.
Rakheten kan man mäta mot butikshyllans kant mm.
 
C
spikplanka spikplanka skrev:
Min fundering var mer över att längden och måttangivelser är korrekta.
Rakheten kan man mäta mot butikshyllans kant mm.
Nu börjar vi skrapa på porten till metrologins spännande värld.
Var hittar vi en tillförlitlig referens till en storhet som inte finns naturligt?
I synnerhet idag när nästan allting är tillverkat till lägsta pris i Kina och t.o.m ett välrenommerat företag som Hultafors uppenbarligen har svårt att nå upp till standard...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
butikshyllans kant
Den ultimata definitionen av rakhet! 🙄
 
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Min fundering var mer över att längden och måttangivelser är korrekta.
Rakheten kan man mäta mot butikshyllans kant mm.
Nja, om nu linjalerna som säljs i butiken ev inte är raka så finns det nog anledning att anta att butikens hyllor, skenor och annat inte heller är helt raka. Det finns ju absolut inga krav på noggrannhet när de tillverkas…

Hur många sågar bort fabrikskanten på en plywood- eller mdf-skiva för att säkerställa att man utgår från en rak kant när man börjar stycka upp sitt skivmaterial? Ingen dum praxis alls.
För det finns inget som garanterar att fabrikskanten är hundra rak eller att skivan är vinkelrät.

En gång i tiden köpte jag en uppsättning stålskalor på Biltema, 300/600/1000 mm, för jag trodde inte att det kunde vara SÅ stor skillnad på skit och pannkaka… men det var det!
Så jag bytte till samma uppsättning men från Hultafors och till min förvåning upptäckte jag att den längsta var krokig! Diffen är ca 1,5 mm mitt emellan ändarna; sjukt störigt med tanke på att mätinstrument är Hultafors kärnverksamhet.

Nu är det mest störande, har tänkt testa Shinwas linjaler istället men precis som @Ola C hävdat blir mätfelet försumbart med en så liten kurva över en längd på 1000 mm så jag drar mig inte för att mäta med den ”krokiga” linjalen.

Nu kan jag inte dra mig till minnes att jag någonsin behövt rita en riktigt lång linje för att såga, skära eller hyvla efter t ex och skulle behovet uppstå har jag en Veritas rätskiva i aluminium på 915 mm; den är fräst till rakhet med låga toleranser och jag använder den endast som ett kontrollinstrument, och i sällsynta fall som ritinstrument. Och eftersom det är aluminium skulle jag aldrig skära efter den — jag har en bakgrund i grafiska branschen (100 år sedan) och där var det tjänstefel att skära med alulinjaler.

Så summa summarum:
Köp rätt grejor och använd dem till rätt saker.
Mätinstrument handlar om noggrannhet, att kunna hitta bra grejor på lågprisladorna är sannolikt önsketänk. Var beredd på att slanta upp för bra grejor.
Det är skillnad på att mäta respektive skära/styra efter en kant.
Använd bytesrätten; ta hem linjalen och kolla den, har man en bordsåg eller annan maskin med plant bord är det en bra referens när det gäller rakhet, annars kan kompisar eller grannar ha bra saker att jämföra mot. Provmät måttskalorna mot andra pålitliga linjaler. Misstänker man att grejorna inte ”håller måttet” — reklamera!

//Ronnie
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hur många sågar bort fabrikskanten på en plywood- eller mdf-skiva för att säkerställa att man utgår från en rak kant när man börjar stycka upp sitt skivmaterial?
Beror på om jag reglar upp en innervägg eller avlägger mitt gesällprov. 😂
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Enklaste sättet att kolla rakhet borde väl vara att lägga linjalen på en gipsskiva tex, dra ett streck längs den kant man vill kolla rakheten på. Sedan dra ett streck till där man vänt på linjalen 180 grader, dra ett streck till längs med samma kant. Linjerar linjerna är linjalen rak.
 
P Pysslarn skrev:
Hur många sågar bort fabrikskanten på en plywood- eller mdf-skiva för att säkerställa att man utgår från en rak kant när man börjar stycka upp sitt skivmaterial?
Amerikanarna som inte verkar ha upptäckt justersågen betraktar sina "factory edges" som den ultimata referensen o behandlar dom med stor respekt. Men håller med dig, de är inte alltid raka.

Kul tråd för övrigt🙂
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Beror på om jag reglar upp en innervägg eller avlägger mitt gesällprov. 😂
Å hur många gesällprov avlägger du årligen? 😆

Men förstår vad du menar…
//Ronnie
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.