Hej!

Undrar om någon här inne kan hjälpa mig med att beräkna vinklarna geringsvinkel a och b på bilden.
Spännvidden är 274,5cm och lutningen ska vara 19grader. Takstolen ska byggas i 45x120.

Tack på förhand!

• Handritad skiss av takstol med spännvidd 274,5 cm och lutning 19 grader, med vinklarna A och B markerade för beräkning av geringsvinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Eftersom du har en tänkt 90 graders vinkel vid mitten av takstolen så blir den övre vinkeln 180-90-19=71 grader.
(180 är vinkelsumman i en triangel och 90 grader en rät vinkel, 19 grader är din taklutning)
Så A= 71 och B=19

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Eftersom du har en tänkt 90 graders vinkel vid mitten av takstolen så blir den övre vinkeln 180-90-19=71 grader.
(180 är vinkelsumman i en triangel och 90 grader en rät vinkel, 19 grader är din taklutning)
Så A= 71 och B=19
Tack för hjälpen 👍🏻

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Så A= 71 och B=19
Det är väl tvärs om?

R
T Testarn skrev:
Så A= 71 och B=19
Om du ska kapa A på en kap o gersåg så är vinkeln 19 grader så jag förstår inte riktigt hur du tänker?

T
R Rejäl skrev:
Om du ska kapa A på en kap o gersåg så är vinkeln 19 grader så jag förstår inte riktigt hur du tänker?
Det beror ju lite på vad du utgår ifrån...

Om det är från gersågens vinkelräta, dvs 90 grader, så får man ta bort 19 grader. Det är korrekt.
Men triangelns vinkel är 71 grader.

Det tror jag blir rätt uppenbart när man står vid sin gersåg.

Om du däremot vill ställa in vinkeln på en smygvinkel (med någon form av gradskiva/vinkelmätare) och sen såga med cirkelsåg eller fogsvans så är det 71 grader som gäller. Å andra sidan kan man såga från "andra hållet" och då måste man använda 109 grader....

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.