L Lechuza skrev:
Du kan inte länka några bilder ifall du har? Har svårt att se de framför mig
Du tar ex en sån här och anpassar till karmens bredd alt flyttar in karmen så den livar med badrummets gips. Annars bygg en smyg, alla sätt funkar. Eller som Paul skriver, köp en större tröskel och bygg om den så den passar.
Inget komplicerat så det löser du :)



https://www.bygghemma.se/hus-och-by...e=1&gbraid=0AAAAAD8-GQnv-NBXVWy6QFMYbvu7znSF3
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ha koll på att de bygger på tröskeln så fuktskyddet går i liv med väggarna förbi dörrhålet. ;)

Är där verkligen 60mm mellan skyddsrör och hörnet där de tre slangarna kommer genom väggen och var tar de vägen då du har dold rördragning till duschen ?
Kikade in nu på kvällen. Tätskikt klart idag kl 14 cirka. Ser ut som de tänker bygga korrekt
 
  • Tätskikt på vägg och golv, med synliga siffror 4502 och 179, under ett byggprojekt sent på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Globetrot Globetrot skrev:
Kikade in nu på kvällen. Tätskikt klart idag kl 14 cirka. Ser ut som de tänker bygga korrekt
Att dom inte byter tröskeln, tycker inte den sitter där den bör
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Kikade in nu på kvällen. Tätskikt klart idag kl 14 cirka. Ser ut som de tänker bygga korrekt
Ja det ser ju ut så men jag förstår inte varför man inte fixar tröskeln innan man fuktskyddar för nu är risken att det trampas på uppviket och det går sönder...
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Så här ska det se ut.
 
  • En färdigställd dörröppning i ett renoveringsprojekt, med arbetsmaterial och en belysning i bakgrunden samt en stege med en teckning av en hund på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går inte heller att se om det blir rätt förrän tröskeln är fixad ordentligt.
 
F Fjonken skrev:
Att dom inte byter tröskeln, tycker inte den sitter där den bör
De planerar troligtvis att montera en ny över den gamla (skruva i den gamla). Dörrblad ska bytas och nivån den gamla tröskeln är på är på tok för låg. Såvitt jag vet skall tätskikt vikas upp och vara en viss höjd över golvbrunnen.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja det ser ju ut så men jag förstår inte varför man inte fixar tröskeln innan man fuktskyddar för nu är risken att det trampas på uppviket och det går sönder...
Ja, det är ju sant
 
BirgitS
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja det ser ju ut så men jag förstår inte varför man inte fixar tröskeln innan man fuktskyddar för nu är risken att det trampas på uppviket och det går sönder...
Står det inte något i branschreglerna om att det åtminstone ska finnas en blindtröskel?

@Globetrot Kanske något att kolla upp i reglerna?
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Står det inte något i branschreglerna om att det åtminstone ska finnas en blindtröskel?

@Globetrot Kanske något att kolla upp i reglerna?
Så sant som det står skrivet... och detta är väl just för man inte ska riskera det går sönder.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
I min värld är det bara komplicerat att bygga på tröskeln när fuktskyddet är ivägen och det kan inte bli lika bra som om tröskeln är klar innan 😉
 
  • Gilla
Rickard.lj och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Står det inte något i branschreglerna om att det åtminstone ska finnas en blindtröskel?

@Globetrot Kanske något att kolla upp i reglerna?
Besiktningsman har koll tänker jag. Besiktning imorgon. De sade att de gjorde klart tröskeln vid klinkers på golvet. Besiktningsman sade vid förra besiktning att de var okben de tog bilder på hur det är gjort. Det finns väl regler på höjd av uppviket? Mot golvbrunnen

Ps. Googlade lite snabbt. Står vid ”nyproduktion” så jag vet inte om det är relevant
 
BirgitS
Kravet är väl att tätskiktet vid dörren ska vara minst 2 cm högre än vid golvbrunnen.
Men det är väl normalt att vika upp så att tätskiktet täcker sidan av klinkerplattorna vid tröskeln.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kravet är väl att tätskiktet vid dörren ska vara minst 2 cm högre än vid golvbrunnen.
Men det är väl normalt att vika upp så att tätskiktet täcker sidan av klinkerplattorna vid tröskeln.
Tack, det blir väl något till slutbesiktning. Men jäkla jobbigt om det är fel då….😂😂😂 Enligt vad jag kan se i Bkr ska det (tätskikt) ligga minst i nivå med klinkers. Men i vårt badrum på övreplan minns jag att det veks upp och tröskeln var högre (snyggare).
 
Globetrot Globetrot skrev:
Kikade in nu på kvällen. Tätskikt klart idag kl 14 cirka. Ser ut som de tänker bygga korrekt
Ska det verkligen vara tätskiktsmassa över hela folien?! Den brukar ju vara under folien...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.