Det finns en annan aspekt på parkering nära radhus. När man läser om brand i radhus vilket brukar ske flera gånger per år så är det vanliga att hela längan har förstörts. Bilar brinner oavsett drivmedel både med och utan hjälp. Det enda man förmodligen kan göra åt saken är att se till att ha bra brandlarm och försäkring. Bränderna är för sällsynta för att någon på allvar ska försöka göra något åt saken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Om faster Agda skulle få skjuts av dig till dörren och sedan åkte du där ifrån så handlar det om person transport.

Nått säger mig att tanken när områdets byggde inte var att man skulle parkera utanför dörren. Bara för att det inte finns förbud betyder inte att det är rätt utan även att man inte tänkt i dom banorna...

Vart ska man dra linjen ska det vara ok att parkera sin tunga lastbil om det är möjligt?

En bra ide är ju att fråga sig själv hur det skulle se ut om alla skulle göra samma sak.
Upphör det att vara persontransport om fordonet parkerar vid platsen där personen kliver ur?
När jag är hos mina föräldrar och hämtar min gamla mormor för att hon ska kunna få umgås med oss lite, är det inte persontransport jag då sysslar med? Jag kör ju henne till dörren och parkerar där, tanten ska ju köras hem om några timmar.

Det spelar väl ingen roll vad tanken var när man byggde området, det är väl nutid som gäller?
Det fanns nog ingen tanke på järnväg när Stockholm anlades, ska vi avveckla den? Eller ska vi låta staden (bostadsområdet) komma ikapp verkligheten?

Om Lasse Lastbilschaufför parkerar sin lastbil på sin egen fastighet, helt enligt reglerna, varför ska någon ha en åsikt om det?

Vem tycker du ska ha beslutsrätt om vilka fordon som får köras på en väg och när, vem ska avgöra att Karlssons körade för att packa bilen för semester är okej, att Anderssons urlastande av soffan är okej men att Perssons urlastande av veckohandlingen inte är det?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
U
Fast den analogin haltar lite. Klart man kan och bör anpassa saker till nutid. Men då borde man först göra området trafiksäkert innan man ökar mängden trafik.
 
  • Gilla
jontemålare
  • Laddar…
Varför då? Enligt vad du säger nu har vi alltså gått ifrån argumentet "det var inte intentionen när området byggdes" och istället att någon (du, en granne, någon) tycker att det inte är trafiksäkert.

Vem ska få besluta om den saken då tycker du? Och hur gör man det?
Ett steg på vägen (pun intended) kan ju vara att man lär barn att inte leka på vägen, och håller dem under uppsikt när de är i vägområdet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Eller, om jag vänder på det, vi har idag ett område med väg till ett flertal fastigheter där det är fullt tillåtet enligt gällande regler att köra bil. Samfälligheten har inte möjlighet/rätt att begränsa fastighetsägarna att köra bil. Varför, väl medvetna om de ändringar i livsstil/fordonsval/behov av ex. laddplatser som tiden för med sig, har samfälligheten inte gjort ändringar i miljön för att möta denna förändring. Som exemplevis att plocka bort dåligt placerade lekplatser/sandlådor som ligger precis bredvid körbanan?
 
  • Gilla
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kan helt förstå din känsla men jag tror inte den riktigt är i samklang med samtiden.
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut, men nu hade @Claes Sörmland knappt handlat något. Mer normalt för oss är snarare typ, sex tunga matkassar, 20 kg kattsand, 10 kg kattmat, något tungt nytt verktyg, en platta öl, en låda vin, och kanske lite virke (av trä, ej groggvirke) till helgens byggen... 😀
Nu känns det som att ni överdriver vilka stora problem det medför? Finns hundratusentals (miljontals?) människor i Sverige som bor i lägenhet och inte kan köra fram till dörren och dessutom många som inte ens har bil. Trots det verkar de inte svälta ihjäl 😉

/Krille
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Ingenjörshobby och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nu känns det som att ni överdriver vilka stora problem det medför? Finns hundratusentals (miljontals?) människor i Sverige som bor i lägenhet och inte kan köra fram till dörren och dessutom många som inte ens har bil. Trots det verkar de inte svälta ihjäl 😉

/Krille
Fast nu kanske de valt att inte bo i lägenhet av just den anledningen, bara en tanke!

När t.ex. jag flyttade från hus till lägenhet upplevde jag att just den orsaken var en stor anledning till att jag aldrig mer vill bo i lägenhet.

Sedan kanske de hundratusen/miljon-tals du nämner inte tänker som jag.......eller......så gör de det men har inte möjligheten att bo i eget hus. 🤷‍♂️
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Krille4 skrev:
Nu känns det som att ni överdriver vilka stora problem det medför? Finns hundratusentals (miljontals?) människor i Sverige som bor i lägenhet och inte kan köra fram till dörren och dessutom många som inte ens har bil. Trots det verkar de inte svälta ihjäl 😉

/Krille
Jag har inte anfört att det innebär så stora problem, bara att den moraliserande paternalism som det gavs uttryck för inte har folkligt stöd i samtiden. Även om jag personligen tycker att folk borde använda apostlahästarna mycket mer. Förutom äldre (någonstans där vid 60) som ska ge fan i att ge sig ut i ishalkan på vintern utan broddar!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Fast nu kanske de valt att inte bo i lägenhet av just den anledningen, bara en tanke!

När t.ex. jag flyttade från hus till lägenhet upplevde jag att just den orsaken var en stor anledning till att jag aldrig mer vill bo i lägenhet.

Sedan kanske de hundratusen/miljon-tals du nämner inte tänker som jag.......eller......så gör de det men har inte möjligheten att bo i eget hus. 🤷‍♂️
Men då skall man kanske bosätta sig i en villa där det är tänkt att man har egen parkering på tomten snarare än ett radhusområde som är tänkt att ha samlad parkering i områdets utkant?
 
  • Gilla
Ingenjörshobby och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tensiden tensiden skrev:
Men då skall man kanske bosätta sig i en villa där det är tänkt att man har egen parkering på tomten snarare än ett radhusområde som är tänkt att ha samlad parkering i områdets utkant?
Människan ska anpassa sig efter arkitekturen, arkitekturen ska inte anpassas efter människans behov. Vi kan nog t o m göra en samhällsbyggnadsfilosofisk debatt av denna tråd trots allt!

Jag tänker att området utvecklas med tiden som de boende utvecklar det, det är deras område. Inte en död arkitekts. Vill de trafiksanera vissa av tokigheterna från 70-talet och parkera vid husen gör det. Vill de inte, gör det inte. Vill de ha en bom med passerkort sätt upp en, ville de inte gör inte det. Kom överens!
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
L Lekmanna skrev:
Pratat med ca 20 st av totalt 48 hushåll och alla håller med mig. Det kanske inte är mig det är fel på?
Alltså det är en ganska stor samfällighet. Du måste snarast ta upp laddmöjligheter på den gemensamma ytan så ni hinner före 1a januari 2025. Annars kommer ni att vara regelvidriga. Ni har haft fem år på er.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/laddning-av-elfordon/
 
Claes Sörmland
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså det är en ganska stor samfällighet. Du måste snarast ta upp laddmöjligheter på den gemensamma ytan så ni hinner före 1a januari 2025. Annars kommer ni att vara regelvidriga. Ni har haft fem år på er.

[länk]
Inget att oroa sig för, det är ett missförstånd. Nyckelmeningen: "för bostadshus ställs inga retroaktiva krav." D v s detta är inte ett skäl till att agera eftersom bostadshus inte omfattas retroaktivt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Trots det verkar de inte svälta ihjäl
Vem har pratat om att svälta? För mig handlar det om att jag inte vill lägga mer tid/pengar än nödvändigt på exempelvis att handla.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har inte anfört att det innebär så stora problem, bara att den moraliserande paternalism som det gavs uttryck för inte har folkligt stöd i samtiden. Även om jag personligen tycker att folk borde använda apostlahästarna mycket mer. Förutom äldre (någonstans där vid 60) som ska ge fan i att ge sig ut i ishalkan på vintern utan broddar!
Folkligt stöd? Drar du den slutsatsen utifrån att ett av 48 hushåll i TS område ser ett behov av att parkera vid huset 😉
 
Claes Sörmland
K Krille4 skrev:
Folkligt stöd? Drar du den slutsatsen utifrån att ett av 48 hushåll i TS område ser ett behov av att parkera vid huset 😉
Nu har du snurrat till det. Läs vad jag kommenterade så ser du vart du gick vilse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.