Hej
Kort uppdatering. På måndag är det två veckor kvar, så snart klart hoppas jag. 4 veckor har gått sedan start. Entreprenör försvann en vecka och den första besiktningen blev av med utlåtande ”kunde ej genomföras”. De bekostnade en ny veckan efter. Det var 5 anmärkningar om uppregling tak ej korrekt, ingen el behövs till mekaniskfrånluft ventilation, elinstallation saknas, buktig vägg. De har korrigerat allt. Nästa besiktning på onsdag förmiddag. Lite bilder. Just nu är det armerat o flytspacklat, imorgon golvvärme och fallspackling. Tisdag tätskikt.
Kort uppdatering. På måndag är det två veckor kvar, så snart klart hoppas jag. 4 veckor har gått sedan start. Entreprenör försvann en vecka och den första besiktningen blev av med utlåtande ”kunde ej genomföras”. De bekostnade en ny veckan efter. Det var 5 anmärkningar om uppregling tak ej korrekt, ingen el behövs till mekaniskfrånluft ventilation, elinstallation saknas, buktig vägg. De har korrigerat allt. Nästa besiktning på onsdag förmiddag. Lite bilder. Just nu är det armerat o flytspacklat, imorgon golvvärme och fallspackling. Tisdag tätskikt.
Renoverare
· Skåne
· 8 513 inlägg
Ha koll på att de bygger på tröskeln så fuktskyddet går i liv med väggarna förbi dörrhålet.
Är där verkligen 60mm mellan skyddsrör och hörnet där de tre slangarna kommer genom väggen och var tar de vägen då du har dold rördragning till duschen ?
Är där verkligen 60mm mellan skyddsrör och hörnet där de tre slangarna kommer genom väggen och var tar de vägen då du har dold rördragning till duschen ?
Ja, precis det har besiktningsman diskuterat med dem. Tätskikt besiktning imorgon.Paul-Staffanstorp skrev:
De tre slangarna ska in i en nisch för inbyggd WC och handfat. Har inte mätt, kan kolla. Slutresultatet ska se ut som bild
Kan du inte länka några sidor på bitar man använder till att bygga på tröskeln? Kommer ha samma bekymmer hemma och vet inte riktigt hur ja ska göraPaul-Staffanstorp skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 513 inlägg
Jag brukar bara köpa några trösklar att såga ner material av... oftast får man köpa en som är längre än dörrhålet och jag tycker ek är bäst att använda till detta.L Lechuza skrev:
Sen limmar och skjuter jag ihop det med befintlig tröskel eller ifall det går byter jag allt till nytt.
Renoverare
· Skåne
· 8 513 inlägg
Förstår inte riktigt hur tanken är med vattenmätaren men de ska väl bygga en form av vägg bakom den som de kan skruva konsollen i hoppas jag och sen bygga in den i en låda typ men det blir ju svårt med tätningar överhuvudtaget där runt inkommande vatten.
Själv hade jag bara dragit två matningar därifrån till kommoden och sen satt fördelare utvändigt i kommoden och dragit därifrån till toalett och dusch för att ha så lite saker som möjligt som kan riskera läcka i lådan där vattenmätaren blir inbyggd.
Sen hade jag gjutit upp inne i lådan vid mätaren innan jag fuktskyddade därinne och satte skvallerrör så eventuellt läckage kan ta sig ut och där måste ju även bli någon form av inspektionslucka så det går att byta mätaren enkelt.
Själv hade jag bara dragit två matningar därifrån till kommoden och sen satt fördelare utvändigt i kommoden och dragit därifrån till toalett och dusch för att ha så lite saker som möjligt som kan riskera läcka i lådan där vattenmätaren blir inbyggd.
Sen hade jag gjutit upp inne i lådan vid mätaren innan jag fuktskyddade därinne och satte skvallerrör så eventuellt läckage kan ta sig ut och där måste ju även bli någon form av inspektionslucka så det går att byta mätaren enkelt.
Halvväggen vid inkommande vatten skall vara en vattentät konstruktion med slitsbotten (gjuten?), stålreglar och minerit skiva (el motsvarande) på nått sätt. Avtalat och diskuterat redan innan med besiktningsmannen. Ja, man behöver kunna läsa mätaren och stänga vatten så inspektionslucks och skvallerrör är med. Exakt hur den kommer byggas vet jag inte ännu 😂Paul-Staffanstorp skrev:Förstår inte riktigt hur tanken är med vattenmätaren men de ska väl bygga en form av vägg bakom den som de kan skruva konsollen i hoppas jag och sen bygga in den i en låda typ men det blir ju svårt med tätningar överhuvudtaget där runt inkommande vatten.
Du kan inte länka några bilder ifall du har? Har svårt att se de framför migPaul-Staffanstorp skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 513 inlägg