Nissens
S Staffan-N skrev:
Det är ju uppenbart att konsumenträtten inte riktigt fungerar när det kommer till husbygget. Tio års reklamationsrätt för sånt som borde hålls i femtio år. Men vid det skedet finns det ju ändå inte någon att hålla ansvarig.
Tror du att ett hus håller i 50 år utan underhåll?
Efter 10 år beror nästan allt på hur man underhåller det…
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Är det bara jag som undrar varför panelen var frisk för några år sedan (vid ommålning under pandemin) och nu plötsligt dött?
 
  • Gilla
SanDitt och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K Kirre2 skrev:
Är det bara jag som undrar varför panelen var frisk för några år sedan (vid ommålning under pandemin) och nu plötsligt dött?
Den lär inte ha varit frisk då. Det är mer sannolikt att det handlar om bristande underhåll. Bilderna antyder det och påståendet att panelen skulle ha varit frisk för 2-3 år sedan tyder också på det. Det är nog ingen som kontrollerat den panelen närmare på länge.

På lite håll har säkert panelen sett bra ut ett bra tag, men när den börjar se risig ut på avstånd så har det gått långt, vilket visar sig när man då granskar den närmare.

Att tro att någon garanti skulle gälla efter 15 år förstås helt orealistiskt. Det är bara att bita i det sura äpplet… och lära sig av misstaget.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Tror du att ett hus håller i 50 år utan underhåll?
Efter 10 år beror nästan allt på hur man underhåller det…
Nej det tror jag inte. Så klart att byggnadsdelar behöver inspekteras och underhållas efter erforderligt intervall. Likaså betyder inte reklamationsrätt att man garanterar att en vara håller för normalt slitage under hela perioden. Jag sliter ut skor långt innan reklammationstiden är över.
Men det är väl rimligt för näringslivet att man inte kan hålla företag ansvariga för gamla synder hur länge som helst...
 
Nissens Nissens skrev:
Den lär inte ha varit frisk då. Det är mer sannolikt att det handlar om bristande underhåll. Bilderna antyder det och påståendet att panelen skulle ha varit frisk för 2-3 år sedan tyder också på det. Det är nog ingen som kontrollerat den panelen närmare på länge.

På lite håll har säkert panelen sett bra ut ett bra tag, men när den börjar se risig ut på avstånd så har det gått långt, vilket visar sig när man då granskar den närmare.

Att tro att någon garanti skulle gälla efter 15 år förstås helt orealistiskt. Det är bara att bita i det sura äpplet… och lära sig av misstaget.
Du har sannolikt rätt i det, men enligt ts var ju träet i skarvarna hårt och friskt då. Det blir ju ännu märkligare att försöka skylla på husfabrikanten i så fall tycker jag.
 
Nissens
K Kirre2 skrev:
Du har sannolikt rätt i det, men enligt ts var ju träet i skarvarna hårt och friskt då. Det blir ju ännu märkligare att försöka skylla på husfabrikanten i så fall tycker jag.
Ja, men ts hade nog inte koll på skicket gissar jag. Efter så lång tid finns det inte en chans att husfabrikanten har ansvar för träpanelen.

Om man köper att ts har rätt att träet var friskt för tre år sedan så kan man tycka att husfabrikanten gjort ett bra jobb!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Materialfel: skitvirke som endast duger till massaved.
Metodfel: ej adekvat skyddat ändträ.
Metodfel: plastfärg.
Riskkonstruktion: liggande panel.
Riskkonstruktion: skarvad liggande panel.

Resultat: enl bilder.

Byggfusk: definitionsfråga.
Hundra procent sant
 
  • Gilla
  • Haha
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Har precis gjort en total omålning av huset + garaget (panel, vindskivor, knutar, takfötter, fönster mm)
Panelen är 40 år gammal, stående lockpanel. Givetvis är den mer sliten i söderläget, och i princip i nyskick på norrsidan, men södersidans panel är absolut i fullt funktionellt skick. Helt otroligt att vissa tydligen byter panel efter 10-15 år, vad är det för skitkvalitet på panelen som ni byter ...

Panelen är målad med diffussionsöppen akrylatfärg, senaste gångerna med Rustas Fasadfärg Premium:
https://www.rusta.com/se/sv/fasadfarg-premium-p10401304.aspx
Top 3 i Folksams stora test av utomhusfärger, mycket hållbar, prisvärd och lättstruken.
Linoljefärg finns inte på kartan att jag skulle måla på mitt hus, totalt överreklamerad färg, svårstruken och ett helvete om man ska byta till en annan färgtyp. Så allt snack om linoljefärgens gudomlighet och att akrylatfärg förstör panelen är rent skitsnack, som sagt är min panel över 40 år nu.

Men precis som sagts tidigare här skiter hustillverkarna att behandla ändträet, vilket även var fallet på mitt hus. Efter typ 15 år var skarvarna på vindskivorna söndersmulat fnöske, samma sak på grannarnas hus med samma hustillverkare. Byte vindskivor, superseriös grundning + målning av alla sidor inkl ändträn och skarvar. Dom är i perfekt skick idag, 25 år senare. Akrylatfärg (diffusionsöppen) även på dem vid alla målningar/ommålningar ... hmm ... var det någon som skrev att akrylat är skit 🤣
 
Redigerat:
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Nissens
Mats-S Mats-S skrev:
Har precis gjort en total omålning av huset + garaget (panel, vindskivor, knutar, takfötter, fönster mm)
Panelen är 40 år gammal, stående lockpanel. Givetvis är den mer sliten i söderläget, och i princip i nyskick på norrsidan, men södersidans panel är absolut i fullt funktionellt skick. Helt otroligt att vissa tydligen byter panel efter 10-15 år, vad är det för skitkvalitet på panelen som ni byter ...

Panelen är målad med diffussionsöppen akrylatfärg, senaste gångerna med Rustas Fasadfärg Premium:
[länk]
Top 3 i Folksams stora test av utomhusfärger, mycket hållbar, prisvärd och lättstruken.
Linoljefärg finns inte på kartan att jag skulle måla på mitt hus, totalt överreklamerad färg, svårstruken och ett helvete om man ska byta till en annan färgtyp. Så allt snack om linoljefärgens gudomlighet och att akrylatfärg förstör panelen är rent skitsnack, som sagt är min panel över 40 år nu.

Men precis som sagts tidigare här skiter hustillverkarna att behandla ändträet, vilket även var fallet på mitt hus. Efter typ 15 år var skarvarna på vindskivorna söndersmulat fnöske, samma sak på grannarnas hus med samma hustillverkare. Byte vindskivor, superseriös grundning + målning av alla sidor inkl ändträn och skarvar. Dom är i perfekt skick idag, 25 år senare. Akrylatfärg (diffusionsöppen) även på dem vid alla målningar/ommålningar ... hmm ... var det någon som skrev att akrylat är skit 🤣
Håller med om allt du skriver, men har ett tips för vindskivorna. Jag hade samma problem med en skarv som fick röta. Jag tog bort det skadade träet och såg stt inget vitalt var skadat, så jag grundade och målade skadan. Sedan klädde jag in vindskivorna i vit plåt. Detta lär hålla flera decennier helt utan underhåll. Skönt att slippa måla om dom också eftersom jag har hyfsat stort takutstick. Det ser kanonbra ut, man tänker inte på att det är plåt om man inte vet om det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det en utsatt fasad dit vatten kommer så blir det röta med plastfärg vid ändträ. Den icke moderiktiga lösningen heter stora taköverhäng. Men det gick ju ur mode på 90-talet.
Helt rätt, jag vet en stuga med rejäla takutsprång som är byggd 1868 och så vitt jag vet har originalpanel. Den är av furu och rödfärgad. Kärnved av furu tål ju mycket men även ytveden är fin.
 
F Fideliox skrev:
Det är en oskriven regel på byggahus att hata på akrylat. 😁
Sägs inte korrekt utförd akrylatmålning fungera bra på en modern luftad fasad?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
F FGLIN skrev:
Sägs inte korrekt utförd akrylatmålning fungera bra på en modern luftad fasad?
Absolut gör den det😊
 
  • Gilla
Rooney
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Snabbvuxen gran är lämpligt till regelvirke och har förvånansvärt god styrka även till bjälklag och takstol, till fasad är det mindre lämpligt enl min erfarenhet och målat med plastfärg är det ofta direkt olämpligt utomhus (om syftet inte är frekvent försäljning av panel och färg)

Eftersom villaköpare sällan prioriterar god virkeskvalite betalar sågverk och hustillverkare inte extra för tätvuxet kvalitetsvirke och därför odlar man som skogsägare ofta det som ger mest kr per hektar och år, det @Oldboy benämner "skitvirke"
Tyvärr har ju bygghandeln närstan bara gran att erbjuda. Jag vet också att ytveden på furu ibland kan ruttna fort, men ibland verkar klara sig bra och skulle gärna veta varför det verkar variera så mycket. Nästan allt modernt virke är ju värmetorkat och jag tror cellväggarna kan sprängas i den processen vilket ju rimligen ger ökad rötkänslighet.

Det finns ju virke som ska ha gjorts rötbeständigt genom värmebehandling vid så hög temperatur att man fått kemiska förändringar som mikroberna inte trivs med, en slags tjärbildning direkt inne i träet. Det kräver förstås mer energi än vanlig torkning men låter ju annars som en ganska enkel process, så frågan är varför sådant virke ska kosta så pass mycket mer, medan vanligt tryckimpregnerat som kräver kemikalier och specialutrustning ju inte är så mycket dyrare än "vitt" virke.

Gran är ju segare än tall, som med åren kan bli ganska spröd så för bärande reglar som sitter skyddade kan det nog vara bra om det inte är frodvuxet eller har stora kvistar på fel ställen. Att gran sällan tryckimpregneras lär ju bero på en mer sluten cellstruktur och det borde ju egentligen vara bra ur rötsynpunkt, men i stället är det väl kanske för lite hartsämnen i virket.
 
Gammal panel kan sitta omålad i sekler utan att röta. Om ändträt underhålls eller får vara torrt.
Så att färg behövs för att skydda bra virke är en myt.
Men modernt virke är sämre och kan behöva impregnering eller annan behandling för att hänga med ett tag. Definitivt oljas och grundmålas innan den plastas in med akrylat.
Vårt hus var ompanelat 1978 målat med plastfärg och hade kraftiga rötskador som hackspettarna gillade.
Hur många hus har skadats av akrylat? Tiotusentals? Mer?
På ett modernt kataloghus skulle jag inte slösa med linoljefärg. Men det är inte tänkt att stå i sekler.
 
R
J Jehu skrev:
Gammal panel kan sitta omålad i sekler utan att röta. Om ändträt underhålls eller får vara torrt.
Så att färg behövs för att skydda bra virke är en myt.
Men modernt virke är sämre och kan behöva impregnering eller annan behandling för att hänga med ett tag. Definitivt oljas och grundmålas innan den plastas in med akrylat.
Vårt hus var ompanelat 1978 målat med plastfärg och hade kraftiga rötskador som hackspettarna gillade.
Hur många hus har skadats av akrylat? Tiotusentals? Mer?
På ett modernt kataloghus skulle jag inte slösa med linoljefärg. Men det är inte tänkt att stå i sekler.
Sällan liggande panel som sitter omålad i sekler utan att ruttna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.