Materialfel: skitvirke som endast duger till massaved.
Metodfel: ej adekvat skyddat ändträ.
Metodfel: plastfärg.
Riskkonstruktion: liggande panel.
Riskkonstruktion: skarvad liggande panel.

Resultat: enl bilder.

Byggfusk: definitionsfråga.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 7 till
  • Laddar…
R
Oldboy Oldboy skrev:
Materialfel: skitvirke som endast duger till massaved.
Metodfel: ej adekvat skyddat ändträ.
Metodfel: plastfärg.
Riskkonstruktion: liggande panel.
Riskkonstruktion: skarvad liggande panel.

Resultat: enl bilder.

Byggfusk: definitionsfråga.
Det var väl en lite för snäv/hård beskrivning?
 
F
R Rejäl skrev:
Det var väl en lite för snäv/hård beskrivning?
Det är en oskriven regel på byggahus att hata på akrylat. 😁
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
intresant det du skriver om AMA...
innebär detta att AMA är inte obligatorisk för hustillverkarna att följa?
vilken regelverk isf de ska förlja
eller är det HighChapparall som gäller i branchen?tioner
AMA är bara rekommendationer
 
Måste bara fråga.. du skrev att du målade om vid pandemin? Såg du inte att ändträet var ruttet då? Eller kom allt de sista 2-3 åren?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Zemerlin Zemerlin skrev:
Måste bara fråga.. du skrev att du målade om vid pandemin? Såg du inte att ändträet var ruttet då? Eller kom allt de sista 2-3 åren?
Dom skador jag upptäckte nu kom fram till ytan precis nu... ingenting syndes innan
Vid sista målningen lagade jag några ställe där färgen lössnade typ vid kvistar... men vid skarvarna trädet var hård ... kommer inte ihåg om skarvarna var öppna eller inte med de sannolikt fylldes med färg då... nu när tvättade fasade innan semester då upptäckte att färgen lössnade och bara vid skarvar
 
  • Gilla
Bj68
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
AMA är bara rekommendationer
Intressant... då där finns inga normer som man måste följa i byggbranschen?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu vet jag inte vart du bor, men 15 år är rätt bra hållbarhet där jag bor. Jag bytte fasadbrädor för tio år sedan, de har redan börjar ruttna trots rätt behandling och ommålning ungefär vart 5:e år (dags för ommålning nummer två). De brädor som byttes ut var då drygt 20 år gamla ach i mycket dåligt skick. På resten av huset har vi inga problem, men i öster så torkar varken vind eller sol väggen under stora delar av året.

Jag har stående panel där det största bekymret borde vara i underkant, men rötan kan få fäste vart som helst på brädorna, dock mest längst ned på fasaden där inte överhänget från taket skyddar lika bra.
Intressant... bor i Småland... den sidan som är värsta är mot väst. Och det som är intressant i mitt fall att jag har typ 4 skarvar som ligger i samma linjen vertikalt... undrade om den regel som dotter bakom kanske ät inte spikat ?
 
R Rejäl skrev:
Håller med men det finns tusentals lösningar och sätt att bygga hus och som konsument är det inte alltid lätt att hålla koll på allt..
Det är precis... därför man ska ha normer och krav ställda för att skydda konsumenten... men ifrån min perspektiv det känns som vilda västen...
 
R
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
Det är precis... därför man ska ha normer och krav ställda för att skydda konsumenten... men ifrån min perspektiv det känns som vilda västen...
Ja lite är det så då det finns så många oseriösa i branschen..
 
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
intresant det du skriver om AMA...
innebär detta att AMA är inte obligatorisk för hustillverkarna att följa?
vilken regelverk isf de ska förlja
eller är det HighChapparall som gäller i branchen?
Några bilder till tagna typ 2 timmar efter regnet. Vatten droppar hänger kvar timmar om det inte blåser och de matar skarvar med fukt sakta men långvarigt. De bilder visar skarvar som är fortfarande friska på yttre sidan.
 
  • Närbild på yttervägg med överlappande träpanel där vattendroppar hänger längs överkanten, panelens skarvar är fortfarande friska och opåverkade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på husfasad med vattendroppar som hänger under panelen, fortfarande fuktig efter regnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av träpanel på en vägg med några vattendroppar som hänger kvar längs de horisontella skarvarna efter ett regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hybro skrev:
Är det omöjligt att byta ut brädor, typ två meter på var sida av rutten skarv?
"Omöjligt" är det inte. Dock svårare (och dyrare) att byta en bräda i TS liggande akrylfärgs målade panel jämfört med i en stående slamfärgsmålad lockpanel eller locklistpanel.
Oldboy Oldboy skrev:
Materialfel: skitvirke som endast duger till massaved.
Snabbvuxen gran är lämpligt till regelvirke och har förvånansvärt god styrka även till bjälklag och takstol, till fasad är det mindre lämpligt enl min erfarenhet och målat med plastfärg är det ofta direkt olämpligt utomhus (om syftet inte är frekvent försäljning av panel och färg)

Eftersom villaköpare sällan prioriterar god virkeskvalite betalar sågverk och hustillverkare inte extra för tätvuxet kvalitetsvirke och därför odlar man som skogsägare ofta det som ger mest kr per hektar och år, det @Oldboy benämner "skitvirke"
 
  • Gilla
FGLIN och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tråkigt för skarvarna ser täta ut snickerimässigt..
Har ni någonstans i avtalet om att dom följer AMA? Jag anser att man bör olja och grunda skarvar men det är inte många som gör och absolut inte hustillverkare..
Det du gör som du beskriver man kan kalla "kvalitet". Det som hustillverkare säljer verkar vara lång ifrån detta. Undrar om missvisande marknadsföring är straffbart?
 
Har du målat enl färg tillverkarens anvisningar?
 
R
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
Det du gör som du beskriver man kan kalla "kvalitet". Det som hustillverkare säljer verkar vara lång ifrån detta. Undrar om missvisande marknadsföring är straffbart?
Du får väl testa o driva det genom rättssystemet, det är ju det enda riktmärket vi har..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.