Hej

Kort uppdatering. På måndag är det två veckor kvar, så snart klart hoppas jag. 4 veckor har gått sedan start. Entreprenör försvann en vecka och den första besiktningen blev av med utlåtande ”kunde ej genomföras”. De bekostnade en ny veckan efter. Det var 5 anmärkningar om uppregling tak ej korrekt, ingen el behövs till mekaniskfrånluft ventilation, elinstallation saknas, buktig vägg. De har korrigerat allt. Nästa besiktning på onsdag förmiddag. Lite bilder. Just nu är det armerat o flytspacklat, imorgon golvvärme och fallspackling. Tisdag tätskikt.
 
  • Armerat golv redo för flytspackling, synliga rörinstallationer längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvyta i byggprojekt nyligen armerad och flytspacklad med synliga rör och ledningar, förberedd för installation av golvvärme och fallspackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett rum under byggnation, med väggar och tak som är isolerade med glasfiberisolering och plastfolie. Inläggsningsmaterial är också synligt på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En byggarbetsplats med OSB-skivor på väggarna, synlig rördragning mot golvet och ett metallhörn uppreglat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av pågående renovering med oskyddade kablar och rör på betonggolv, väggen är delvis isolerad och utrustad med träreglar och ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Väggen blev cc30, 15mm plyfa o gips. Jag tycker det ser bra ut! 👍🤗

Det blev dold rördrag pga att man inte kunde dra ut vatten mot våtzon ett (halvhyllan)
 
  • Väggstomme med isolering och reglar, dold rördragning på plats med kopplade rör i hållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Golvvärme lagd. Nu fall spackling.
 
  • Blå golvvärmeslingor lagda på ett betonggolv i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Ha koll på att de bygger på tröskeln så fuktskyddet går i liv med väggarna förbi dörrhålet. ;)

Är där verkligen 60mm mellan skyddsrör och hörnet där de tre slangarna kommer genom väggen och var tar de vägen då du har dold rördragning till duschen ?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ha koll på att de bygger på tröskeln så fuktskyddet går i liv med väggarna förbi dörrhålet. ;)

Är där verkligen 60mm mellan skyddsrör och hörnet där de tre slangarna kommer genom väggen och var tar de vägen då du har dold rördragning till duschen ?
Ja, precis det har besiktningsman diskuterat med dem. Tätskikt besiktning imorgon.

De tre slangarna ska in i en nisch för inbyggd WC och handfat. Har inte mätt, kan kolla. Slutresultatet ska se ut som bild
 
  • 3D-ritning av ett badrum med dusch, toalett och handfat i en inbyggd nisch, sett ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ha koll på att de bygger på tröskeln så fuktskyddet går i liv med väggarna förbi dörrhålet. ;)

Är där verkligen 60mm mellan skyddsrör och hörnet där de tre slangarna kommer genom väggen och var tar de vägen då du har dold rördragning till duschen ?
Kan du inte länka några sidor på bitar man använder till att bygga på tröskeln? Kommer ha samma bekymmer hemma och vet inte riktigt hur ja ska göra
 
L Lechuza skrev:
Kan du inte länka några sidor på bitar man använder till att bygga på tröskeln? Kommer ha samma bekymmer hemma och vet inte riktigt hur ja ska göra
Jag brukar bara köpa några trösklar att såga ner material av... oftast får man köpa en som är längre än dörrhålet och jag tycker ek är bäst att använda till detta.
Sen limmar och skjuter jag ihop det med befintlig tröskel eller ifall det går byter jag allt till nytt.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Kan du inte länka några sidor på bitar man använder till att bygga på tröskeln? Kommer ha samma bekymmer hemma och vet inte riktigt hur ja ska göra
Jag kan dela hur vår byggs upp. Om du vill se sedan.
 
Blir intressant att se hur de fyller upp hålen innan tätskikt. Känns på tok för stora just nu. Tyckte jag läste 2 mm någonstans. Får man ens på manschett?
 
  • Flera grå flexibla rör går genom stora hål i en vägg. En svart slang syns bredvid rörgenomföringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte riktigt hur tanken är med vattenmätaren men de ska väl bygga en form av vägg bakom den som de kan skruva konsollen i hoppas jag och sen bygga in den i en låda typ men det blir ju svårt med tätningar överhuvudtaget där runt inkommande vatten.
Själv hade jag bara dragit två matningar därifrån till kommoden och sen satt fördelare utvändigt i kommoden och dragit därifrån till toalett och dusch för att ha så lite saker som möjligt som kan riskera läcka i lådan där vattenmätaren blir inbyggd.
Sen hade jag gjutit upp inne i lådan vid mätaren innan jag fuktskyddade därinne och satte skvallerrör så eventuellt läckage kan ta sig ut och där måste ju även bli någon form av inspektionslucka så det går att byta mätaren enkelt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Förstår inte riktigt hur tanken är med vattenmätaren men de ska väl bygga en form av vägg bakom den som de kan skruva konsollen i hoppas jag och sen bygga in den i en låda typ men det blir ju svårt med tätningar överhuvudtaget där runt inkommande vatten.
Själv hade jag bara dragit två matningar därifrån till kommoden och sen satt fördelare utvändigt i kommoden och dragit därifrån till toalett och dusch för att ha så lite saker som möjligt som kan riskera läcka i lådan där vattenmätaren blir inbyggd.
Sen hade jag gjutit upp inne i lådan vid mätaren innan jag fuktskyddade därinne och satte skvallerrör så eventuellt läckage kan ta sig ut och där måste ju även bli någon form av inspektionslucka så det går att byta mätaren enkelt.
Halvväggen vid inkommande vatten skall vara en vattentät konstruktion med slitsbotten (gjuten?), stålreglar och minerit skiva (el motsvarande) på nått sätt. Avtalat och diskuterat redan innan med besiktningsmannen. Ja, man behöver kunna läsa mätaren och stänga vatten så inspektionslucks och skvallerrör är med. Exakt hur den kommer byggas vet jag inte ännu 😂
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag brukar bara köpa några trösklar att såga ner material av... oftast får man köpa en som är längre än dörrhålet och jag tycker ek är bäst att använda till detta.
Sen limmar och skjuter jag ihop det med befintlig tröskel eller ifall det går byter jag allt till nytt.
Du kan inte länka några bilder ifall du har? Har svårt att se de framför mig
 
Globetrot Globetrot skrev:
Jag kan dela hur vår byggs upp. Om du vill se sedan.
Gärna! Tack
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Kikade på tidigare mätningar från vägg till för och avlopp. Ganska exakt 60mm. Så beror på mätnogrannheten, får se vad besiktningsman säger.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Du kan inte länka några bilder ifall du har? Har svårt att se de framför mig
Har tyvärr inga bra bilder som visar hur det är gjort. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.