Hej på er! För ca en månad sedan satte rörmokaren in ett vattenfilter hos oss (Alterline avsyrningsfilter). Något har sedan dag ett varit knas med det då det smäller högt (så att det hörs i hela huset) varje gång det pushar in vätska i hydropressen och vi har pratat med rörmokaren om det. De säger att det inte ska vara så och har testat korta slangen mellan pump och dunken med vätska, utan resultat. Nästa steg blir att sätta dit en tjockare slang. Har väntat på detta en vecka nu men ingen rörmokare har hört av sig. Fakturan ska eg betalas på fredag men vi har meddelat att vi inte betalar förrän problemet är löst.
Vi fick uppmaningen att kolla pH en gång i månaden så att det inte sänks. Har ställt in pumpen så att vi har ca 8 i pH och kollat av varannan/var tredje dag och det ändras KONSTANT! Hade i förrgår 8,5 (något högt) men idag under 7. Sådär har det ändrats flera ggr. Har givetvis vridit upp/ner filtret och ställt in korrekt pH igen men känns ju jätteskumt att det ändras sådär hela tiden. PH värdet innan insättning av filter har legat på 6,7-6,9, alltså inte fluktuerat som det gör nu vilket känns som att det beror på att filtret skjutsar in ojämnt med vätska, eller?
Känns överlag som att vi är väldigt missnöjda med filtret och funderar nu på vad vi kan göra åt det. Kräva att dom åtgärdar smällandet, javisst, men kan vi säga något om det ojämna pH-värdet? Filtret är ju meningslöst om vi ska ha ett pH på under 7. Och inte heller ska vi väl behöva reglera o kolla pH varannan dag? Någon annan som har samma filter o kan ge ett omdöme?
Har vi rätt att häva köpet då vi är missnöjda? Eller bara kräva att dom fixar det tills vi är nöjda? Är så trött på detta nu och vill eg bara riva ut skiten o sätta in filter från annan återförsäljare... orkar inte höra på smällandet heller...
Vi fick uppmaningen att kolla pH en gång i månaden så att det inte sänks. Har ställt in pumpen så att vi har ca 8 i pH och kollat av varannan/var tredje dag och det ändras KONSTANT! Hade i förrgår 8,5 (något högt) men idag under 7. Sådär har det ändrats flera ggr. Har givetvis vridit upp/ner filtret och ställt in korrekt pH igen men känns ju jätteskumt att det ändras sådär hela tiden. PH värdet innan insättning av filter har legat på 6,7-6,9, alltså inte fluktuerat som det gör nu vilket känns som att det beror på att filtret skjutsar in ojämnt med vätska, eller?
Känns överlag som att vi är väldigt missnöjda med filtret och funderar nu på vad vi kan göra åt det. Kräva att dom åtgärdar smällandet, javisst, men kan vi säga något om det ojämna pH-värdet? Filtret är ju meningslöst om vi ska ha ett pH på under 7. Och inte heller ska vi väl behöva reglera o kolla pH varannan dag? Någon annan som har samma filter o kan ge ett omdöme?
Har vi rätt att häva köpet då vi är missnöjda? Eller bara kräva att dom fixar det tills vi är nöjda? Är så trött på detta nu och vill eg bara riva ut skiten o sätta in filter från annan återförsäljare... orkar inte höra på smällandet heller...
Hur funkar det med vattenfiltret nu några år senare? Jag är i läget att jag måste höja pH och har tagit in några offerter på olika filter, denna är överlägset dyrast (21000.
Andra alternativ som istället jobbar med filtermassa är betydligt billigare, där står valet på filter med eller utan backspolning. Jag tycker att det är svårt bedöma vilken lösning som är bäst för ändamålet.
Andra alternativ som istället jobbar med filtermassa är betydligt billigare, där står valet på filter med eller utan backspolning. Jag tycker att det är svårt bedöma vilken lösning som är bäst för ändamålet.
Vi står i valet o kvalet att slänga ut skiten o sätta in något med filtermassa… Filtret fyller väl iofs sin funktion men kostar på tok för mkt varje månad med all vätska som går åt. Den är korrekt inställd men drar ändå en dunk på 1,5 månad, vilket inte alls stämmer med de beräkningar vi fick när det installerades.
Hur mycket vatten använder ni? Är ni en hel familj i ett permanentboende?
Jag letar en lösning till fritidshus där vi är två personer bara på helgerna och kanske inte varje helg.
Jag letar en lösning till fritidshus där vi är två personer bara på helgerna och kanske inte varje helg.
Medlem
· Sverige
· 5 253 inlägg
Filtret som OP presenterar ser ut som ett litet leksaksfilter. Iofs en gammal tråd.
Filter för boningshus med egen brunn, ja där väntar jag mig helt andra grejer. Inte bara avsyrning som behövs typiskt utan även frånskiljning av järn och mangan, regelbunden backspolning per automatik osv. Berätta mer om förutsättningarna så kanske någon kan hjälpa.
Filter för boningshus med egen brunn, ja där väntar jag mig helt andra grejer. Inte bara avsyrning som behövs typiskt utan även frånskiljning av järn och mangan, regelbunden backspolning per automatik osv. Berätta mer om förutsättningarna så kanske någon kan hjälpa.
H Harald Blåtumme skrev:Filtret som OP presenterar ser ut som ett litet leksaksfilter. Iofs en gammal tråd.
Det är väl egentligen inte ett filter, det är en dospump för att höja pH-värdet. Ligger i det övre prissegmentet, mer än dubbelt så dyr som andra filterlösningar.
Finns billigare filterlösningar med filtermassa, med eller utan backspolning.
Förutsättningarna är ett fritidshus där vi är ungefär varannan helg, det enda avvikande i vattnet är lågt pH. Allt annat är bra i vattnet.
vad är det för vätska - NaOH (kaustiksoda) eller är det natriumsoda löst i vatten ?? bör går att hitta alternativ leverans tycker jag - kanske själv köpa i säck soda för vattenbehandling och blanda ut själv i lagom procentandel med vatten - läs dunkarnas MSDS (säkerhetsdatablad) och se vad de anger för innehåll.
Nu är väl pH 6.9 - 7.0 inte sådär jättelågt att det behöver pH justering skulle jag tycka, (neutral vatten har pH 7) om ni inte har uppenbara korrosionsproblem vill säga. Vad får vattnet för pH när ni har kokat den (för att driva ut löst koldioxid) ?? - löst koldioxid kan sura ned vattnet en bit och när det avgasat så höjs pH mer eller mindre mycket.
Vad har vattnet för GH och KH i avseende mineralhårdhet (innehållet av kalcium och magnesium-joner) och karbonathårdhet (innehåll av löst koldioxid, karbonat och bikarbonat med motjoner) - är det låg hårdhet så svänger pH fort även vid väldigt liten akalie-tillsats medans är vattnet hårt så rör det inte alls lika mycket vid samma mängd tillsats.
Nu är väl pH 6.9 - 7.0 inte sådär jättelågt att det behöver pH justering skulle jag tycka, (neutral vatten har pH 7) om ni inte har uppenbara korrosionsproblem vill säga. Vad får vattnet för pH när ni har kokat den (för att driva ut löst koldioxid) ?? - löst koldioxid kan sura ned vattnet en bit och när det avgasat så höjs pH mer eller mindre mycket.
Vad har vattnet för GH och KH i avseende mineralhårdhet (innehållet av kalcium och magnesium-joner) och karbonathårdhet (innehåll av löst koldioxid, karbonat och bikarbonat med motjoner) - är det låg hårdhet så svänger pH fort även vid väldigt liten akalie-tillsats medans är vattnet hårt så rör det inte alls lika mycket vid samma mängd tillsats.
Hur gick det sen? Det sprutade vatten när jag tryckte på ventilen på min wellmate idag. När jag sedan försökte fylla betedde det sig underligt så gissar att blåsan är trasig. Men nyfiken på hur det kan spruta vatten om den inte är trasig? Jag hoppas kunna byta blåsa på plats utan att behöva lossa kopplingar osv. Min sitter i krypgrunden så ganska osmidigt generellt.X xxargs skrev:vad är det för vätska - NaOH (kaustiksoda) eller är det natriumsoda löst i vatten ?? bör går att hitta alternativ leverans tycker jag - kanske själv köpa i säck soda för vattenbehandling och blanda ut själv i lagom procentandel med vatten - läs dunkarnas MSDS (säkerhetsdatablad) och se vad de anger för innehåll.
Om det sprutar vatten (mer än enstaka droppar av kondens som ev. kan ha samlats i utrymmet) när du trycker in mittpinnen på bilventilen på hydropressen så är blåsan trasig. Det fins ingen mellanting att blåsan är hel men det sprutar ändå vatten... sedan var felet är. om det är vid flänsen eller hål i själva blåsan är en annan sak.
Right, då är jag med. Letar ny blåsa nu. Märkligt att de säger att Wellmate WM0060 ska vara så smidig att byta på men ingen verkar sälja blåsorna lösa (hittat några med diffust om de passar min så inväntar svar). Och om man bara behöver öppna toppen för att göra det. Måste jag ta loss den kan jag som sagt lika gärna byta hela.
Liknande trådar
-
Fläckar efter nikotintvätt på ekgolv
Färg, Måla & Tapetsera -
Efterlyser klinker för fiskbensmönster
Byggmaterial & Byggteknik -
Missnöjd med hur trallen ser ut efter så kort tid...
Altan & Uteplats -
Baxi värmepanna gick sönder efter 9 år, missnöjd
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Slipa golv före eller efter insättning av nytt kök
Kök